Google test nieuw advertentiemodel

26 juni 2006, 04:16

Wired weet te melden dat Google (binnenkort) start met een nieuw advertentiemodel gebaseerd op Cost-Per-Action (CPA):

(…) The new cost-per-action, or CPA, network will pay only if net users perform a specific action such as making a purchase or generating a sales lead; in contrast, the AdSense model pays based on the amount of clicks a page receives and is particularly susceptible to “click fraud,” the act of clicking on an ad multiple times to generate revenue. (…)

Google heeft een aantal van de huidige AdSense-klanten gevraagd deel te nemen aan een test met het CPA-model. Het is niet bekend wanneer het advertentiemodel zal worden ingevoerd.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Elja Trum

    Als ze hier volledig op overstappen verwacht ik dat veel websites hun inkomstenbron grotendeels kwijt raken. Maar aangezien Google zelf ook erg afhankelijk is van de inkomsten zal zo’n overstap wel niet snel plaats hebben.

    Voor advertereerders is deze vorm natuurlijk wel veel praktischer en het is (meestal) eenvoudig te berekenen hoeveel een ‘action’ waard is voor een bedrijf.


    26 juni 2006 om 06:04
    maarten

    Dit blijft lastig voor 99% van de online adverteerders, en leidt tot dezelfde waarde discussie die nu speelt rondom affiliate netwerken; hoe ga je om met fraude, (cash)-returns, vervolgorders, cookie- cleaners, spy- en malware, browser hyjackers, storneringen, ‘last cookie counts’ , telefonische orders na een online interesse, you name it.. nope. Ik verwacht er weinig van..


    26 juni 2006 om 07:25
    Wouter

    Niet echt een geruststellende gedachte dat adverteerders kunnen bepalen welke kliks vergoed gaan worden. Ik denk dat het gaat floppen net als de CPM-ads bij Adwords.

    Ik zie ook echt geen voordeel bij CPA-ads. Door het huidige smart-pricing principe wordt de klikwaarde immers al bepaald door de conversie die behaald wordt bij die publisher.

    Het systeem is er juist op toegespitst dat de publisher probeert (waardevolle) bezoekers te sturen en de verantwoordelijkheid ligt bij de adverteerder om deze zo goed mogelijk om te zetten in conversies. Als er per conversie betaald gaat worden, hebben adverteerders niet meer de verplichting om hun landingspagina’s te optimaliseren.

    Google zal er net als bij de CPM-ads vast wel voor zorgen dat de CPA-ads alleen getoond worden, als je hierdoor (vermoedelijk) meer verdient per 1000 views.

    Misschien dat het dan bij sommige adverteerders toch wel interessant is, maar ik verwacht er niet al te veel van.


    26 juni 2006 om 08:08
    Jelmer Voogel

    Als Google, net als nu, bepaalt welke advertentie het meest oplevert voor een pagina zal de introductie in mijn ogen niet veel verschil gaan maken.

    De CPM advertenties genereren over het algemeen minder omzet dan CPC advertenties, omdat niemand een hoge CPM prijs wil betalen, dus is de kans dat je CPM verschijnt minimaal.


    26 juni 2006 om 09:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!