Is het succes van een virale marketingcampagne voorspelbaar?

Is het succes van een virale marketingcampagne voorspelbaar?
Joseph Carrabis heeft een interessant artikel over de controleerbaarheid van virale marketingcampagnes. Volgens Carrabis is een deel van deze campagnes controleerbaar en dan hebben we het vooral over de volgende aspecten:
  • How many individuals does the campaign need to start with (seed)?
  • How fast will the campaign spread (propagation factor)?
  • How will the campaign spread (vectors)?
  • How large a group is required to sustain the propagation (viral burden)?
  • What is the campaign's goal (maintenance factor)?
  • How large a group is required to sustain the campaign once the goal is achieved (threshold point)?
  • At what point is the campaign too successful (saturation point)?
Wat minder controleerbaar is heeft vooral te maken met Jim Meskauskas' 4 succesfactoren voor viral marketing (entertainment, utility, palpable reward en uniqueness) en vertrouwen en eerlijkheid.

De controleerbaarheid van virale marketingcampagnes heeft voor een belangrijk deel ook te maken met de manier waarop het campagneverloop wordt gemeten (en bijgestuurd). Jammer dat we daar in Nederland nog erg weinig over lezen. Een goed voorbeeld vind ik nog steeds de campagne voor het Duitse turbodrankje K-fee. Iemand nog andere interessante cases?


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ik heb het artikel gelezen en geprobeerd er wijs uit te worden, maar ik begrijp er eerlijk gezegd niet veel van. De schrijver (Joseph Carabis) blinkt niet uit in helderheid. Ook van zijn andere artikelen kan ik niet veel kaas maken. Jij wel?

    geplaatst op
  • Carrabis probeert aan te geven dat wat bekend staat als controleerbaar en oncontroleerbaar (zie bovengenoemde punten), beide wel controleerbaar en dus voorspelbaar is en heeft daarvoor het zogenaamde Meskauskas-Carrabis Effect (MCE) in het leven geroepen. Vanaf daar ben ik afgehaakt omdat ik zelf niet geloof in totale voorspelbaarheid van virale marketing campagnes.

    geplaatst op
  • Hello,
    I'm not sure I translated your posts correctly so please excuse any confusion on my part. I think your points are that I wasn't as clear as I could be and that viral campaigns are uncontrollable regardless of information provided going in.
    If someone is willing to provide me with a better translation I'll do my best to answer any questions you have as well as I can.
    Thanks,
    Joseph

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.