Expertisedag bij de opleiding Digitale Communicatie

Expertisedag bij de opleiding Digitale Communicatie
,

Deze week was ik te gast bij de afdeling Digitale Communicatie van de Hogeschool Utrecht. In het verleden heb ik een paar keer met de school te maken gehad in de tijd dat het nog School voor Communicatiesystemen heette. Ik stond verbaasd van de verandering die de school heeft ondergaan. Van een nerdachtig imago begint de school zich welbewust een imago van digitale marketing aan te meten. Dit zal nog versterkt worden wanneer de school volgend jaar samengaat met de school voor communicatiemanagement.

Woensdag werd in het kader van Nieuwe Dingen Doen een Expertisedag gehouden voor de leerlingen van het derde jaar. Zij presenteerden een paar projecten van hun kant. Ook een paar experts brachten hun zienswijze op onderwerpen als communities in.

Gastenboek Rijksmuseum
Rutger Hamerlynck van de ING bank kreeg een uur de tijd om een brainstorm te houden voor een project dat voorlopig Gastenboek voor het Rijksmuseum was gedoopt. ING is een sponsor van het Rijksmuseum en zou graag een informatiezuil ontwikkelen om mensen aan het Rijksmuseum te binden en natuurlijk ook aan ING. Binnen het uur had hij meer dan 25 ideeen op tafel liggen, die varieerden van een Rijksmuseum Code, MSN en een avatar of een MSN bot van Rembrandt tot Pimp my Rembrandt.

Sorry gebaar
Later op de dag rapporteerde een groep studenten ook over het project Sorry-gebaar. Ik had er nog niet van gehoord, maar ik rij ook geen wagen. Het is een vriendelijk gebaar om sorry te zeggen tegen een andere automobilist. Een marktonderzoek op internet is gehouden ten aanzien van het teken. Dit kreeg wijde aandacht in de media. De studenten zijn in onderhandeling met Ohra om een campagne ter introductie van dit sorry-gebaar op te zetten.

Multi-channel of cross channel
Ruud van Hilten van OB10 gaf vanaf het begin van zijn lazing aan dat multi-channel opereren niet seenvoudig is. Het lijkt erop alsof je met grote snelheid en met gesloten ogen op de Grand Canyon aanvliegt. Hij stelde dat multi-channel marketing al een groot aantal problemen heeft. ’s Morgens om 10 uur krijgen klanten SMS berichten en ’s avonds om 6 uur tijdens het avondeten wordt er gebeld door een call center. Eigenlijk is multi-channel geschikt voor eenrichtingsverkeer. Maar als je als bedrijf cross channel wilt gaan (producten verkopen via winkels en via internet in real time), dan moet je je organisatie en IT op orde hebben.

Communities
Zelf mocht ik een verhaal houden over communities. Na een aanloop vanuit de sociologische kant, deponeerde ik de stelling dat ICT zowel de collectieve en creatieve dimensies van communities kunnen versterken, zodat er niet alleen reactie, maar ook creatieve reacties ontstaan. Met voorbeelden uit de online geschiedenis van Bulletin Board Systems tot Digitale steden tot Web 2.0 verschijnselen als sociale netwerken, bloggen, podcasts aen vloggen werd een analyse gemaakt van de succes- en faalfactoren. Een vraag van een student had betrekking op de houdbaarheid van sociale/relatienetwerken. Vandaag is het Hyves, wat is het over twee jaar en wat gebeurt er met de profielen?

Voor meer informatie lees de postings op Buziaulane.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Grappig om dit te lezen, ik studeer op dit moment namelijk communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht en had nog niets over het samengaan van deze twee scholen gehoord. Weet je daar toevallig meer van?

    geplaatst op
  • Beste Tobias, ik weet er het fijne niet van. Wel hoorde ik dat er een nauwere samenwerking zal gaan plaatsvinden dan nu het geval is. Maar hoe zich dat manifesteert, weet ik niet. Jammer dat je niet bij de presentaties aanwezig kon zijn. De presentaties komen wel intern beschikbaar. Schiet even de mensen van Nieuwe Dingen Doen aan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.