Talpalarm mag niet van Talpa

7 juni 2006, 09:28

Talpa wil dat de sms-dienst ‘Talpalarm’ (dat wordt geleverd door een derde partij) een andere naam krijgt. De dienst, die aangeeft wanneer in het Talpa-programma ‘De Wedstrijden’ een samenvatting van een bepaalde club in beeld komt, levert Talpa schade op. Dat staat in een brief die ondernemer Dirk Poot van Talpalarm heeft gekregen.

In tegenstelling tot NOS Studio Sport zendt Talpa de eredivisiewedstrijden niet in een voorspelbare volgorde uit. Fans van een bepaalde club kunnen zich daarom melden bij Talpalarm, die een sms’je verstuurt op het moment dat presentator Wilfred Genee dat team aankondigt. “Door uw handelen heeft Talpa schade geleden en lijdt zij dat nog steeds. Talpa is echter in deze bereid om af te zien van het vorderen van schadevergoeding”, staat in de brief. In plaats daarvan wil het bedrijf van John de Mol dat elke link met de naam Talpa wordt beëindigd. Ook moet de domeinnaam talpalarm.nl worden overgedragen aan Talpa. Als dat niet gebeurt, overweegt Talpa andere maatregelen om zijn zin te krijgen. (Overgenomen van Broadcast Magazine, bron: Telegraaf, 07-06).

Media denken nog altijd heel aanbod gedreven. Zij programmeren onze avond. Zij bepalen wanneer er reclame komt. Zij gaan straks op zomervakantie en als het dan hier regent, moet de kijker het doen met herhalingen. Het is altijd zo geweest. Toch ontstaat er nu frictie. De consument krijgt de macht. De consument bepaalt zelf wanneer ie wat beleeft, in welke volgorde. Aanbieders van content moeten nog even wennen aan dit model. Wie het niet doet wordt gestraft door de consument of krijgt in elk geval te maken met zgn ‘ongewenste iniatieven’.

Talpa is overigens wel op de goede weg met eigen iniatieven. De Talpa Voetbal Buddy in MSN Messenger is onlangs live gegaan. Deze buddy waarschuwt je bijvoorbeeld bij de start van WK wedstrijden en bij doelpunten. Straks zal Talpa dit ongetwijfeld – gezien de belangstelling voor dit soort producten – ook gaan toepassen bij andere voetbalcontent. En dan krijgen we geen alarm meer als het wordt uitgezonden, maar op het moment dat de samenvatting gereed en beschikbaar is. En dat is veel eerder dan het moment dat het nu wordt gezonden. Dan kunnen we het direct zien, tegen betaling, of na een reclameblokje. Het gaat met stapjes maar Talpa gaat in de goede richting. Deze rechtszaak is nog even een stuiptrekking van het oude denken. Het komt allemaal goed 🙂

Erwin van Lun
Futurist, CEO & Founder Chatbots.org, Bemer partner bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ayalon

    Het is ook aardig om te zien wat Talpa doet bij Villa BvD, als je na de TV uitzending nog niet genoeg hebt kan je rustig verder kijken op internet op een speciale site. Via buddy’s kan je natuurlijk ook helemaal makkelijk in messenger de uitzending gaan weergeven, misschien een volgende stap..


    7 juni 2006 om 10:21
    Patrick

    Waar maken die gaasten zich druk om zeg!! Dit is puur en alleen om even wat pers te halen. Ik heb geen cijfers van Talpalmaar ik zet er een champagnefles op dat ze gemiddeld niet meer dan 1000 mensen per sms op de hoogte houden.

    Wat een onzin!


    8 juni 2006 om 09:12
    Dirk

    Het gaat niet om de hoeveelheid SMS’jes volgens mij. Of je nou 100, 1000 of 100.000 berichten zou versturen; het is gewoon onredelijk om zeven maanden lang iets expliciet goed te keuren, en dan zonder enig overleg te eisen dat alles binnen 4 dagen maar wordt ontmanteld en opgegeven.

    Het is ook niet erg netjes om dan elk contact te vermijden en pas terug te bellen nadat er vragen door de pers zijn gesteld.

    Het is ergens een beetje laf dat ze niet de moed hadden om dit middden in het voetbalseizoen te doen, maar dat ze een half jaar wachten tot er minder media aandacht zou zijn. Als ze in november hadden gezegd dat het niet kon was er nu geen probleem geweest.


    9 juni 2006 om 07:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!