
Na de ‘Eerste offline bijeenkomst van foodbloggers’ begin mei kwam ik met de posting ‘de kracht van het foodbloggen’. Marco Derksen haalde die hier aan. Ik kondigde toen aan dat ‘een paar dagen’ later deel 2 zou verschijnen met als onderwerp ‘de eer van het food-bloggen’. Hoogste tijd dus. En dan maar meteen met een concreet voorbeeld: Wine Blogging Wednesday goes Dutch.
WBW is een Amerikaans fenomeen, dat door Mariëlla Beukers en ondergetekende in een nieuw jasje is gestoken. De consument kan 2 wijnen kopen en die met elkaar vergelijken. Voor de eerste sessie is gekozen voor de La Tulipe rosé van Ilja Gort (€ 5,79 - exclusief te koop bij Albert Heijn) en een tweede rosé, Le passé Authentique (€ 3,69 - te koop bij HEMA). Vanmorgen worden de wijnen beschreven op drie wijnblogs (naast dat van Mariëlla, die van Cuno van ‘t Hoff en Ed Starren), zonder er een oordeel over te geven. Onno Kleyn (vorige week gestart met zijn eigen blog!), bekend van de rubriek de Volkskeuken in de Volkskrant, schrijft vanmorgen in de Volkskrant een recept bij de actie en kondigt die zo aan in de printwereld. Gedurende de rest van de maand kunnen consumenten door middel van commentaren op de blogs hun reactie op de wijnen kwijt.
Uiteraard zijn we heel benieuwd naar de nieuwe traffic, de reacties en de aard daarvan en natuurlijk naar de reactie van AH, Gort en de HEMA.
Waarom we dit doen en wat we ermee beogen? Blogs zijn hét ideale medium voor de oervorm van marketing: aanraden en afraden op basis van wat échte gebruikers écht van een product of dienst vinden én een product op het juiste moment op de juiste plaats neerzetten. Daarin krijgen producten hun benefits niet via de push van reclame-campagnes maar in de conversatie tussen gebruikers, op basis van hun ervaring en de manier waarop zij elkaar daarmee beinvloeden. Blogs maken die oervorm van authentieke word of mouth marketing weer mogelijk.
Is déze actie commercieel? Nee, op geen enkele manier. Maar dat zou natuurlijk wel heel goed kunnen. Zouden we dat ook doen? Ja en nee. In dat ‘nee’ schuilt de ‘eer van het foodbloggen’ waar ik het nog altijd over zou hebben. We zullen geen oordelen ‘voorkoken’ of naar een oordeel toe manipuleren. Een goed product krijgt de kans zichzelf te bewijzen. De blogs kunnen een forum zijn om dit zichtbaar te maken. Eenvoudiger valt het niet te zeggen: blogs kunnen een commerciële inzet hebben waar niemand zich voor hoeft te schamen. Integendeel. Je klant - als we even zo praten - moet wel in zijn product geloven, cq. het moet een sterk product zijn. Wat een verademing als je dit afzet tegen de STER-blokken, de gemanipuleerde virals en word-of-mouth campagnes! Want … zou nou niemand die door hebben of serieuzer nemen dan de - in ieder geval al lang niet meer serieus genomen - TV-reclames?
De consument is niet gek. Een goed product is nog steeds (of moeten we zeggen: weer) een uitstekend wapen!