Oranje-marketing stijgt naar recordhoogte

Oranje-marketing stijgt naar recordhoogte

Oranje-marketing stijgt naar recordhoogteMet nog drie dagen te gaan voordat het WK voetbal in Duitsland begint, zijn al bijna 250 bedrijven WK-acties gestart. In totaal zullen zo’n vierhonderd Nederlandse bedrijven inhaken op de Oranje-gekte. Niet eerder probeerden zoveel bedrijven een graantje mee te pikken van een voetbaltoernooi aldus marketingdeskundige Charles Borremans (Draft) in het Financieel Dagblad.

Paul van Veenendaal heeft de afgelopen weken de beste WK-inhakers op een rijtje gezet en in samenwerking met Zibb hebben we daar een leuke poll van gemaakt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • De oranje-gekte wordt met de jaren erger. Kijk alleen naar de bouwmarkten. Je struikelt haast over de oranje-artikelen. Het leuke van de acties is de positieve sfeer die wordt gecreerd. We komen zo allemaal in een feeststemming. Nu maar hopen dat NL goed presteert!

    geplaatst op
  • Op de foto zie ik dat je zelfs je baard hebt laten staan voor het WK. De gekte kent inderdaad geen grenzen, zeker niet in Arnhem.

    geplaatst op
  • Charles Borremans van Draft is vanavond een van de sprekers bij de thema-avond van DeMeter: 'Scoren met het WK!'. De andere sprekers zijn Vincent Luyendijk, Managing Director bij IN10 Communicatie en Philip van den Berg, Direct Marketing Advisor bij Vodafone.

    Het is begonnen. Nederland kleurt Oranje. Maar wat levert dit nu echt op? Hoe positioneer je jouw merk en bedrijf in deze communicatiehype? En hoe gebruik (Direct) Marketing als instrument bij dit thema? Tijdens de thema-avond ‘Scoren met het WK!’ gaan drie sprekers op bovenstaande vragen in.

    Locatie van dit alles is het Meeting Plaza (Olympisch stadion) in Amsterdam en de avond duurt van 18.00 - 21.30 uur. Inschrijven kan hier.

    geplaatst op
  • Ook leuk (en verslavend!): De Ballen van Oranje.

    geplaatst op
  • Niet te vergeten PricewaterhouseCoopers, die een speciale Cijfers van Oranje-website heeft ingericht. Prettig voor cijferridders en kommaneukers ;-)

    geplaatst op
  • Voor de liefhebbers hierbij ook de link:
    http://www.cijfersvanoranje.nl/

    geplaatst op
  • Even gekeken, het laatste nieuws is van 6 juni 2005, het item ervoor is van 5 juni 2004... Dat belooft veel goeds. Snap niet dat een organisatie als PWC hiermee voor de dag komt.

    geplaatst op
  • Dat is de flashback, het nieuws staat rechts. Dus je verwijt is maar deels terecht. Anderzijds had PWC toch wel moeten weten dat ons oog van links naar rechts over het scherm gaat.

    PWC had trouwens een enorm reclamebord in de Kuip staan: zie hier

    geplaatst op
  • Toevallig Fokke & Sukke vanmorgen in NRC next gezien? Briljant!

    geplaatst op
  • al bijna 250 bedrijven...In totaal zullen zo’n vierhonderd Nederlandse bedrijven inhaken


    Waar is dat op gebaseerd?

    Ik heb bij 2 van mijn eigen bedrijven ook campagnes draaien en heb nog tig ongebruikte Oranje-/ WK domeinen liggen.

    Volgens mij kun je beter gaan tellen wel bedrijf NIET op 1 of andere wijze inhaakt. Ik moet gewoon afwegen welke campagne ik wel en welke ik niet mail om overkill te voorkomen (alsof dat nog te ontlopen is).

    geplaatst op
  • Wellicht een goede vraag voor Borremans vanavond tijdens de thema-avond van DeMeter. Robert of Paul, kunnen jullie hem deze vraag stellen?

    geplaatst op
  • Net terug uit A'dam. Dit betreft nationale acties (van bijv. Mercedes-Benz, Heineken etc). Dus niet de bakker op de hoek met oranje tompoezen.

    Robert de Boer of Polle de Maagt zal straks een verslag online zetten.

    geplaatst op
  • Borremans ging er kort op in. Aantal acties wordt handmatig geteld (intern danwel extern). Huidige status (30 mei) was 239 acties, gebaseerd op eerdere jaren (o.a. 121 inhakers in deze periode in 2004 met een totaal van 253) komt men dan op 400.
    Robert heeft een uitgebreid verslag van de (erg geslaagde) avond, ik heb ook wat aantekeningen gemaakt. Snel online.

    Het was druk met de jonge Marketingfacters vanavond (Rob, Paul, Marcel, is dat niks young-MF?).

    geplaatst op
  • Paul, je was me net voor :)

    geplaatst op
  • Ben benieuwd; ook of er naast de kwantiteit ook is gekeken naar de kwaliteit van de WK-campagnes. Oftwel, welke WK-campagne is nu daadwerkelijk ook effectief geweest.

    Young Marketingfacts? Klinkt niet gek maar we hebben binnenkort ook al Generation Next (powered by Marketingfacts) ;-)

    geplaatst op
  • Is Marcel Beerthuizen (TBWA) daar ook niet mee bezig?

    Over effectiviteit: Vincent Luyendijk (In10) had een erg boeiend verhaal over de Sloggi campagne, waar effectiviteit wel naar voren kwam. Ben ook erg benieuwd. Misschien een mooi vervolg op je huidige campagne op Zibb, Paul?

    geplaatst op
  • Met een Generation Next? In dat geval lijkt het me handig als ze de koppen eens bij elkaar steken ;-)

    Geen slecht idee, straks na het WK een kort rondje interviews met wat de campagnes nu daadwerkelijk hebben opgeleverd!

    geplaatst op
  • :P Nee, met Oranje-index en effectiviteit Oranje campagnes.

    geplaatst op
  • Effectiviteit kan pas blijken na het WK, zoals Philip van den Berg van Vodafone al zei. Het is afwachten hoe ver Nederland in het toernooi komt. Wanneer Nederland al in de groepswedstrijden al wordt uitgeschakeld, zullen bepaalde wk acties geen effect meer hebben (cq uitgewerkt zijn)

    geplaatst op
  • Dit betreft nationale acties (van bijv. Mercedes-Benz, Heineken etc).


    Maar wat zijn de criteria?

    Als ik alleen al denk aan alle telecom (web)shops en aanbieders, postorderbedrijven, LCD/HDTV acties, automerken, viral games, muziek, boeken, merchandise, bouwmarkten, drogisterijen, reisbureau's, veilingen, pools, goede doelen dan zit je volgens mij zo op 1000.

    geplaatst op
  • Kasper, om nog even terug te komen op je vraag: in de MarketingTribune van 30 mei staat een kort artikel van Borremans over de WK 2006 monitor. Enkele van de definities die genateerd worden:
    Campagne: een of mee reclame-uitingen voor een product of dienst waarin, zonder dat er sprake is van een nieuw product of een promotioneel aanbod, op enigerlei wijze gerefereerd wordt aan het WK 2006.
    Prijsvraag: bevat een wedstrijdelement
    Gratis weggever: een premium dat gratis verkregen kan worden bij aankoop van een product of dienst
    Spaaractie: spaarsctiviteiten gekoppeld aan een product of dienst
    Prijskorting: aanbieding van een product of dienst qwua prijs
    Overige actietechnieken: andere acties, die niet tot de campagnes of een van de andee vier activiteiten behoren.

    Het aantal geteld tot op 15 mei '06 is dan:
    campagnes: 19
    prijsvragen: 57
    gratis weggevers: 36
    spaaracties: 10
    prijskortingen: 17
    overig: 5
    totaa: 144

    geplaatst op
  • Bedankt voor de uitgebreide toelichting. En inderdaad veel campagnes zijn pas de laatste weken, dus na 15 mei, gelanceerd.

    geplaatst op
  • Het inmiddels door Paul en Polle beloofde verslag staat hier online ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.