Oranje-marketing stijgt naar recordhoogte

6 juni 2006, 09:52

Oranje-marketing stijgt naar recordhoogteMet nog drie dagen te gaan voordat het WK voetbal in Duitsland begint, zijn al bijna 250 bedrijven WK-acties gestart. In totaal zullen zo’n vierhonderd Nederlandse bedrijven inhaken op de Oranje-gekte. Niet eerder probeerden zoveel bedrijven een graantje mee te pikken van een voetbaltoernooi aldus marketingdeskundige Charles Borremans (Draft) in het Financieel Dagblad.

Paul van Veenendaal heeft de afgelopen weken de beste WK-inhakers op een rijtje gezet en in samenwerking met Zibb hebben we daar een leuke poll van gemaakt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    rjmvandiepen

    De oranje-gekte wordt met de jaren erger. Kijk alleen naar de bouwmarkten. Je struikelt haast over de oranje-artikelen. Het leuke van de acties is de positieve sfeer die wordt gecreerd. We komen zo allemaal in een feeststemming. Nu maar hopen dat NL goed presteert!


    6 juni 2006 om 11:03
    Karel Kolb | WK actueel

    Op de foto zie ik dat je zelfs je baard hebt laten staan voor het WK. De gekte kent inderdaad geen grenzen, zeker niet in Arnhem.


    6 juni 2006 om 11:05
    hugolouter

    Niet te vergeten PricewaterhouseCoopers, die een speciale Cijfers van Oranje-website heeft ingericht. Prettig voor cijferridders en kommaneukers 😉


    6 juni 2006 om 11:56
    Barry

    Even gekeken, het laatste nieuws is van 6 juni 2005, het item ervoor is van 5 juni 2004… Dat belooft veel goeds. Snap niet dat een organisatie als PWC hiermee voor de dag komt.


    6 juni 2006 om 12:03
    Kasper Katje

    al bijna 250 bedrijven…In totaal zullen zo’n vierhonderd Nederlandse bedrijven inhaken

    Waar is dat op gebaseerd?

    Ik heb bij 2 van mijn eigen bedrijven ook campagnes draaien en heb nog tig ongebruikte Oranje-/ WK domeinen liggen.

    Volgens mij kun je beter gaan tellen wel bedrijf NIET op 1 of andere wijze inhaakt. Ik moet gewoon afwegen welke campagne ik wel en welke ik niet mail om overkill te voorkomen (alsof dat nog te ontlopen is).


    6 juni 2006 om 14:28
    media

    Wellicht een goede vraag voor Borremans vanavond tijdens de thema-avond van DeMeter. Robert of Paul, kunnen jullie hem deze vraag stellen?


    6 juni 2006 om 14:36
    Paul van Veenendaal

    Net terug uit A’dam. Dit betreft nationale acties (van bijv. Mercedes-Benz, Heineken etc). Dus niet de bakker op de hoek met oranje tompoezen.

    Robert de Boer of Polle de Maagt zal straks een verslag online zetten.


    6 juni 2006 om 20:30
    Polle

    Borremans ging er kort op in. Aantal acties wordt handmatig geteld (intern danwel extern). Huidige status (30 mei) was 239 acties, gebaseerd op eerdere jaren (o.a. 121 inhakers in deze periode in 2004 met een totaal van 253) komt men dan op 400.

    Robert heeft een uitgebreid verslag van de (erg geslaagde) avond, ik heb ook wat aantekeningen gemaakt. Snel online.

    Het was druk met de jonge Marketingfacters vanavond (Rob, Paul, Marcel, is dat niks young-MF?).


    6 juni 2006 om 20:33
    Polle

    Paul, je was me net voor 🙂


    6 juni 2006 om 20:34
    media

    Ben benieuwd; ook of er naast de kwantiteit ook is gekeken naar de kwaliteit van de WK-campagnes. Oftwel, welke WK-campagne is nu daadwerkelijk ook effectief geweest.

    Young Marketingfacts? Klinkt niet gek maar we hebben binnenkort ook al Generation Next (powered by Marketingfacts) 😉


    6 juni 2006 om 20:34
    media

    Met een Generation Next? In dat geval lijkt het me handig als ze de koppen eens bij elkaar steken 😉

    Geen slecht idee, straks na het WK een kort rondje interviews met wat de campagnes nu daadwerkelijk hebben opgeleverd!


    6 juni 2006 om 20:42
    Polle

    😛 Nee, met Oranje-index en effectiviteit Oranje campagnes.


    6 juni 2006 om 20:45
    Paul van Veenendaal

    Effectiviteit kan pas blijken na het WK, zoals Philip van den Berg van Vodafone al zei. Het is afwachten hoe ver Nederland in het toernooi komt. Wanneer Nederland al in de groepswedstrijden al wordt uitgeschakeld, zullen bepaalde wk acties geen effect meer hebben (cq uitgewerkt zijn)


    6 juni 2006 om 20:48
    Kasper Katje

    Dit betreft nationale acties (van bijv. Mercedes-Benz, Heineken etc).

    Maar wat zijn de criteria?

    Als ik alleen al denk aan alle telecom (web)shops en aanbieders, postorderbedrijven, LCD/HDTV acties, automerken, viral games, muziek, boeken, merchandise, bouwmarkten, drogisterijen, reisbureau’s, veilingen, pools, goede doelen dan zit je volgens mij zo op 1000.


    6 juni 2006 om 23:23
    Polle

    Kasper, om nog even terug te komen op je vraag: in de MarketingTribune van 30 mei staat een kort artikel van Borremans over de WK 2006 monitor. Enkele van de definities die genateerd worden:

    Campagne: een of mee reclame-uitingen voor een product of dienst waarin, zonder dat er sprake is van een nieuw product of een promotioneel aanbod, op enigerlei wijze gerefereerd wordt aan het WK 2006.

    Prijsvraag: bevat een wedstrijdelement

    Gratis weggever: een premium dat gratis verkregen kan worden bij aankoop van een product of dienst

    Spaaractie: spaarsctiviteiten gekoppeld aan een product of dienst

    Prijskorting: aanbieding van een product of dienst qwua prijs

    Overige actietechnieken: andere acties, die niet tot de campagnes of een van de andee vier activiteiten behoren.

    Het aantal geteld tot op 15 mei ’06 is dan:

    campagnes: 19

    prijsvragen: 57

    gratis weggevers: 36

    spaaracties: 10

    prijskortingen: 17

    overig: 5

    totaa: 144


    7 juni 2006 om 04:15
    Kasper Katje

    Bedankt voor de uitgebreide toelichting. En inderdaad veel campagnes zijn pas de laatste weken, dus na 15 mei, gelanceerd.


    7 juni 2006 om 04:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!