Google AdsBot gaat landingpage indexeren (nu echt)

Google AdsBot gaat landingpage indexeren (nu echt)

Binnen enkele weken zal Google met een nieuwe bot komen, de Google AdsBot. Deze bot gaat landingpages van Google AdWords advertenties indexeren en beoordelen hoe relevant deze zijn voor de advertentie. Deze relevantie wordt meegenomen in de quality score. Hoe hoger de quality score voor een bepaald keyword, hoe goedkoper je op dat woord kunt adverteren.

Dat Google landingpages meeneemt in de quality score was al sinds december bekend, maar tot nu toe gebeurde dat alleen met pagina’s die ‘toevallig’ al door één van de andere bots waren geïndexeerd. Binnenkort zullen dus in principe alle landingpages beoordeeld worden.

Wil je niet dat Google je landingpage indexeert? Dat kan, je kunt AdsBot-Google blokkeren door de volgende code in de robots.txt op te nemen:

User-agent: AdsBot-Google
Disallow: /

Maar Google zal je dan beoordelen als ‘non-participating advertiser’ waardoor je een lagere quality score krijgt en meer betaald per klik.

Het is nog onduidelijk hoe zwaar de kwaliteit of relevantie van de landingspagina mee gaat tellen in het algoritme van AdWords, maar het lijkt erop dat dit steeds meer invloed zal krijgen. Hierdoor zullen adverteerders die op irrelevante zoekwoorden adverteren het steeds moeilijker krijgen de ROI op pijl te houden terwijl dat voor relevante sites makkelijker wordt. Hierdoor moet de gebruikerservaring van de zoeker verbeterd worden. (waardoor meer op advertenties geklikt zal worden)

Het lijkt me een goede ontwikkeling van Google die het vertrouwen van de consument in de advertenties zal verhogen, al ben ik erg benieuwd in hoeverre relevantie van de langingspage goed te beoordelen is als bijvoorbeeld op synoniemen geadverteerd wordt. Al met al wordt het langzaam steeds moeilijker voor de kleine adverteerder om een rendabele advertentiecampagne te onderhouden zonder kennis van hoe Google beoordeeld hoe relevant een pagina is.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Weer zo'n goed stuk van Remi! Thanks!

    geplaatst op
  • Zeer interessant stuk. Ik ben zeer benieuwd of deze quality score zwaarder zal gaan wegen dan het "wie heeft het hoogste bod?" punt... Soms is het namelijk best irritant om woekerCPC's te moeten betalen terwijl je content relevanter is dan die van de andere adverteerders.

    geplaatst op
  • Iemand al enig idee hoe dat ding heet?

    Ik zie in mijn logfiles een visit van:

    "Mediapartners-Google/2.1" en het ip is een ip van Google. Verder vraagt hij enkel en alleen de pagina op en verdwijnt weer...om later voor een andere pagina weer opnieuw terug te komen!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.