Google bereidt schikking klikfraude voor

23 mei 2006, 09:40

Veel AdWords-adverteerders ontvingen recent een e-mail van Google met het onheilspellende onderwerp: “Important Legal Notice Regarding Your Google AdWords Account”. Bij lezing blijkt het te gaan om een schikkingsvoorstel inzake klikfraude. De tekst in het Nederlands luidt:

“Deze van gerechtswege verstrekte bekendmaking kan implicaties hebben voor uw wettelijke rechten. Verzoeke hem aandachtig te lezen. Als u in de periode van 1 januari 2002 tot op heden online-advertenties van Google hebt gekocht, bent u ‘class member’ in een ‘class action’ geding dat in het Circuit Court van Miller County, Arkansas (VS) aanhangig is gemaakt. Deze bekendmaking dient om u op de hoogte te stellen van de certificatie van een ‘class’; van de aard van de aantijgingen; van uw recht tot deelname aan, of uitsluiting van, de ‘class’; van een voorgestelde schikking alsmede van de wijze waarop u aanspraak kunt maken op vergoeding van advertentiekosten binnen het kader van de schikking.”

Via: Digimedia.be

Op de Engelstalige website Clicksettlement.com is o.a. een link beschikbaar naar de Nederlandstalige FAQ (PDF) over deze rechtszaak. Belangrijkste punten:

  • De eisers Lane’s Gifts and Collectibles en Max Caulfield d/b/a Caulfield Investigations beweren dat Google zijn contract met de class members heeft verbroken en de wet heeft overtreden door na te laten op adequate wijze ‘klikfraude’ alsmede andere ongeldige of ongepaste klikken op online-advertenties te detecteren en te stoppen.
  • Als u voldoet aan de definitie van de class zoals het Hof die gecertificeerd heeft, bent u een class member en kunt u aanspraak maken op vergoeding. De door het Hof gecertificeerde class wordt gedefinieerd als: alle personen of entiteiten inclusief enige leidinggevend medewerker, medewerker of agent daarvan, die advertenties op internet hebben aangeschaft van Google op of na 1 januari 2002, ongeacht waar de advertentie werd weergegeven.
  • Om mee te doen dient u een claimformulier in te dienen via de website Clicksettlement.com. De claimformulieren kunnen uitsluitend ingediend worden in de periode van 19 juni 2006 tot 4 augustus 2006. Als u op 4 augustus 2006 nog geen claim hebt ingediend, wordt uw claim als laat beschouwd en afgewezen.

Overigens wordt er geen geld uitgekeerd. Eventuele schadevergoeding wordt uitgekeerd in advertentiecredits. Niet onbelangrijk: je dient bij elke claim aan te geven hoeveel procent van de door jou betaalde kliks volgens eigen inschatting frauduleus was.

Zie voor alle details Click Settlement.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Michel

    “een e-mail van Google”? De mail komt niet van Google zelf maar van click Settlement in samenwerking met xmr3.com e-mail marketing. Zelf bestempelde ik het dan ook gelijk als spam. Maar dat is niet zo?


    23 mei 2006 om 10:49
    Karel Kolb | Feeder

    Grappig Michel, ik had precies dezelfde reactie toen de mail binnenkwam. Sterker, ik viste ‘m op uit mijn spambox. Maar het blijkt wel degelijk menens te zijn.


    23 mei 2006 om 10:52
    Michel

    Nu ik het artikel van Digimedia lees zie ik dat ze het daar ook al als spam binnenhaalden. Doeltreffende mailing..

    Gmail bestempelt het trouwens niet als spam, dat is dan wel weer netjes van Google.


    23 mei 2006 om 11:01
    Royal

    Maar hoe dien je dan te achterhalen hoeveel procent van de clicks frauduleus was? Mag/kun je maar gewoon een percentage noemen (lijkt mij niet) of dien je op de een of andere manier het percentage te ‘bewijzen’?


    23 mei 2006 om 12:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!