SPOT voorziet doorbraak internet op televisie

SPOT voorziet doorbraak internet op televisie

Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisie-reclame (SPOT) organiseerde vandaag de SPOT TV dag 2006. In zijn presentatie Tijd, TV en Multitasking (pdf) stelde Paul van Niekerk, directeur SPOT, dat de toegang van internet op het televisietoestel de belangrijkste technische doorbraak van dit moment is. Het zal de toegankelijkheid en het gebruik van internet enorm verbreden. Voor de adverteerder betekent dit het voorlopige hoogtepunt in de toegang tot de consument: de combinatie van het massabereik van televisie met het individuele contact op basis van internet.

SPOT ziet op dit moment drie lang verwachte technische innovaties daadwerkelijk beschikbaar komen:

  • Interactieve TV: het interactief maken van het televisietoestel en dat vercommercialiseren (decoders).
  • Internet TV: het brengen van Internet naar het televisietoestel (surfen, e-mailen).
  • Chat TV: het toevoegen van communicatie in een overlay over het televisiebeeld (chatten, MSN-en, bellen).
De invloed van de Personal Video Recorder of de hard disk recorder valt in het niet bij deze ontwikkelingen. aldus Paul van Niekerk. De PVR voegt geen nieuwe content toe en wijzigt nauwelijks iets in de beleving van het televisiekijken. De hier genoemde innovaties betekenen daarentegen stuk voor stuk een ingrijpende wijziging in het gebruik van het televisietoestel en in de aandacht en beleving van het televisiekijken. SPOT baseert deze conclusies onder meer op een door hen uitgevoerd Tijdbestedingsonderzoek, zo valt te lezen in het persbericht.


Het schermengebruik domineert 's avonds veruit de tijdbesteding. Van de mensen die 's avonds thuis zijn, zit bijna driekwart voor of achter een scherm, hetzij van de televisie, hetzij van de computer, hetzij van allebei. Televisie en computergebruik gaan 'natuurlijk' samen. Zodra de integratie van internet en televisie een feit is, zal een flink deel van het computergebruik en de bijbehorende communicatie zich verplaatsen naar het televisiescherm is de voorspelling. Het multitasken zal dan meer en meer plaatsvinden op één apparaat: de televisiecomputer. We kunnen op dat moment niet meer over multitasking spreken, dit wordt het multifunctioneel gebruik van het televisietoestel. 'Alles wordt televisie.'

Invloed PVR.
Persoonlijk zie ik internetten op mijn tv (nog) niet zitten. Ik zal ongetwijfeld content via internet binnen halen en op mijn TV bekijken, maar internetten voelt toch anders dan tv kijken. TV kijken doe ik vrij passief, internetten veel actiever. Even snel een info ophalen via internet op de tv over een tv-programma of even chatten zal vast gebeuren, maar traditioneel internetten en de beeldbuis enige tijd bezet houden omdat ik zonodig moet bloggen op Marketingfacts, zal ik denk ik niet lang kunnen volhouden ;-) Maar goed ik heb op dat punt, internetten via de tv, (nog) geen ervaring. 't is puur mijn gevoel op dit moment.

Echter met de opmerking dat de PVR niets wijzigt in de beleving van televisiekijken, ben ik het zeker niet eens. Ik heb inmiddels 3 jaar een DVD-recorder in huis en mijn kijkgedrag is wel degelijk veranderd. Ik neem standaard iets van 15 programma's op die gewoon elke keer worden overschreven. Heb ik een uurtje vrij, dan wordt er niet gezapt, maar gewoon een programma geselecteerd uit de lijst met opgenomen programma's. Commercials? Met een druk op de knop geskipt. Mijn beleving van tv kijken is wel degelijk gewijzigd in die 3 jaar. Ik neem meer op, zie vooral de opgenomen programma's op mijn eigen moment en skip commercials, iets dat met de traditionele videorecoder in huis zeker niet in deze mate het geval was. Maar goed 't is mijn persoonlijke ervaring, dus N=1. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Bron: Persbericht Spot.
Zie ook: De verschillende presentaties van de SPOT TV Dag.

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Die Paul toch, evenals Spot zelf er nog steeds geen reet van begrepen...1/ Niet de techniek converteert maar content een tv toestel is slechts een monitor en zal (een paar probeersel daagelaten) nooit zelf intelligemt worden, 2/ het allerbelangrijkste instrument is de Personal Program and Content Guide, een evolutie van bestaande EPG's en mediabrowsers...Spot loopt al een tijdje achter de muziek aan.

    geplaatst op
  • Vandaag al een commentaar daar aan gewijd. Dat luidt als volgt:

    Gewaagde conclusies van SPOT en zeker het nader bestuderen waard. Dat internet en televisie naar elkaar toegroeien is een feit, maar volgens mij gebeurt dat nu andersom. Televisiecontent komt steeds meer beschikbaar via internet. Kijk naar het succes van Uitzendinggemist.nl en alle andere online video-initiatieven.

    Een aantal jaren geleden zijn er diverse pogingen geweest om internet te ontsluiten via televisie (o.a. WebTV van Microsoft), maar van een succesvolle introductie is het nooit gekomen. En stel dat dat wel zo is, dan verdringt internet de ‘dure real-time content’ van het televisiescherm. Daarvoor kan men dan de PVR gebruiken om het gewenste programma in een later stadium te bekijken.

    Engelse cijfers tonen aan dat er wel degelijk een invloed uitgaat van een PVR op het kijkgedrag. En ook in de Nederlandse markt zijn de eerste effecten reeds bekend. SPOT zegt dus dat de PVR het kijkgedrag nauwelijks verandert. Dat maakt me zeer nieuwsgierig naar het onderzoek.

    Als ik mag kiezen uit de drie innovaties die SPOT noemt zal het interactief maken van het TV-toestel mijns inziens de meeste kansen biede voor niet alleen adverteerders, maar ook programma-makers. De vraag is alleen via welk device die interactieve programma’s bekeken worden . . .

    geplaatst op
  • Die is inderdaad goed; alles wordt straks tv aldus Paul van Niekerk. Dat moet je als directeur van SPOT natuurlijk ook wel roepen om de adverteerders vooral niet aan andere media kwijt te raken. Ben wel benieuwd wanneer brancheorganisatie en adverteerders nu eens gaan inzien dat het denken/redeneren vanuit één medium z'n langste tijd heeft gehad.

    geplaatst op
  • Ach Peter, convergentie is natuurlijk al een tijdje aan de orde. Natuurlijk begrijp ik jouw overwegingen maar onderscheid nou consumptie (tv kijken), participatie (interactie) en consultatie (internet). Totaal verschillende motieven die alleen maar samen komen als er sprake is van geïntegreerde content. TVcontent op internet heeft alles te maken met de lage penetratie van digitv. Ik heb een lamaboxje met een Mediacentre aan boord. Ik kijk uitzending gemist wel op TV. Toevallig is dat internet, over een jaar IPTV, nog verder middels wimax (wll) en wellicht via HSDPA…binnenkort een stukje op MF hierover. Wat Spot betreft weinig gewaagd, geen nieuws en vooral zooooo twee jaar terug :)

    geplaatst op
  • eens Albert. het televisietoestel als device, maar voor de persoonlijke interactie kruip je toch liever een schermpje verder (PC) en laat je de rest van het HH hun keuzes maken.

    geplaatst op
  • Yep, tenzij er community formats aan de orde zijn. Ik ben bezig met 3VO (VVN), een referendum en kieswijzer. Daar komen consumptie, participatie en consultatie samen. Maar binnenkort meer.

    geplaatst op
  • Dat laatste is nog maar de vraag Peter. Al eerder refereerde ik naar het boek "Communities Dominates Brands" waarin o.a. wordt ingegaan op de battle for the office, battle for the home en battle for the pocket. De eerste en de laatste lijken inmiddels beslecht door resp. pc en mobiel. Maar welk device het in huis gaat winnen is nog maar de vraag. TV en PC lijken grote kanshebbers maar wie zegt niet dat er straks een ander device gaat winnen? Een multimedia gaming console waarmee je ook kunt internetten, tv kijken, radio luisteren, etc. Wellicht kunnen we dan switchen om het beeld op het device te bekijken of te projecteren op de muur. Kortom, er kan volgens mij nog van alles gebeuren en volgens mij moet je daarom niet meer denken vanuit het medium maar vanuit de content.

    geplaatst op
  • Ik zie de functie van de TV steeds meer verwateren, met het hele gezin voor de TV is er steeds minder bij.
    Iedereen heeft op den duur een of meerdere eigen/persoonlijke TV/PC/Laptop/handheld/GSM/headset apparaten en doet daar de dingen op die in het artikel genoemd worden, dus tv kijken radio/muziek luisteren, films kijken, chatten, mailen, werken, cammen, surfen...

    en dat allemaal tegelijk, multitasking, maar wel personal, dus iedereen kijkt met zijn/haar eigen voorkeursapparaat naar zijn/haar eigen content...

    En de sociale contacten? MSN, cam, mail...

    Hier in huis wordt nu al regelmatig via MSN aan de kids verteld dat het eten op tafel staat...

    geplaatst op
  • @Marco: TV-kijken zoals we dat nu kennen blijft voorlopig nog wel leading, maar de marges in TV-land zijn niet al te hoog. Dus elke minuut kijktijd die wordt ingeleverd ten koste van reguliere TV is kostbaar. De huidige ontwikkelingen op het gebied van digitale TV en internet knagen m.i. aan de positie het mediumtype. Dat heeft gevolgen voor de kijkers en dus ook adverteerders (lees: inkomsten).

    geplaatst op
  • @Edwin: "Via MSN vertellen dat het eten op tafel staat".
    Prachtig. Dat wordt nog leuk als die kids van mij puber zijn ;-)

    Gezien de discussie hier, ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de presentatie zelf is ontvangen. Je mag toch een kritische noot verwachten met zo'n verhaal. Iemand de TV Dag toevallig bezocht?

    geplaatst op
  • Erik, iemand met een kritische noot wordt niet toegelaten bij die kruisbestuivers...:) sorry hoor ik heb moeite om deze grijze verzameling open deuren serieus te nemen. Ik richt me liever op de adverteerder zelf. Unilever, Heineken, Sony en P&G hebben een beter beeld van deze evolutie dan Spot, ook binnen de BVA ( Beer Flik) zijn gelukkig mensen die het snappen.

    geplaatst op
  • Wat kan ik nog toevoegen aan alle opmerkingen hierboven. Ook ik was op Spot TV Dag aanwezig en heb met verbazing de dia's van Paul voorbij zien komen en uiteraard zijn toelichting c.q. conclusies. Ik was de weg helemaal kwijt waarom de zaal regelmatig moest lachen. Bij mij komt dan de vraag op hoe het gros van de zaal er over dacht. Hopelijk hetzelfde als alle opmerkingen hierboven. Zoniet, dan....

    geplaatst op
  • @ peter
    Unilever zit dit jaar al met meer dan 10% online. Dat is een verdubbeling in een jaar. Dit gaat door, maar TV blijft nog zeker 5 jaar leading. Ik volg vandaag nog met een artikel over de grote broer van de TV dag, the upfront in de VS.

    @ erik
    Ik was er gisteren niet bij, maar heb info uit de eerste hand. Men was zeer kritisch naar het verhaal van Spot. Maar niemand (ook niet de grote namen, lees directeuren, van de exploitanten) durfde het aan om een ander geluid te laten horen. Althans niet in de zaal, wel tijdens de borrel...

    geplaatst op
  • Het toegezegde artikel over the upfront in de VS:
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060519_tv_upfront_werpt_schaduw_ver_vooruit/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.