HOI oplagecijfers 2005

17 mei 2006, 03:24

Oplagecijfers dagbladen 2005

Voor de 7e keer heeft HOI, het Instituut voor Media Auditing, de gecertificeerde jaarcijfers voor zowel de dagbladen als tijdschriften gepubliceerd.

Voor de dagbladen geldt dat vrijwel alle betaalde titels een daling van de kernoplage zagen in 2005. Alleen het FD (+2%), Trouw (+4%) en de Barneveldse Krant (+2%) zagen een lichte stijging. Het Friesch Dagblad bleef ongewijzigd. De gratis titels Metro (+22%) en Spits (+7%) groeien stug door en zijn de reden dat de totale markt slechts een daling van 1% laat zien.

Voor de tijdschriften blijkt dat de kernoplage met 0,3% is gestegen naar ruim 21,8 miljoen. Deze stijging wordt voor een groot deel veroorzaakt door nieuwe titels. De bestaande titels zagen hun oplage met 3% dalen. ANWB Media is door toedoen van Kampioen de grootste uitgever. De sterkste groei zien we bij de BV Programmabladen (+37%).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!