Al in december 2004 registreerde ik de domeinnaam blogads.nl. Je weet maar nooit riep ik destijds. Ik heb ruim 1,5 jaar tevergeefs gewacht op een Nederlandse partij die zich zou gaan richten op adverteren op en via weblogs waarbij wordt uitgegaan van de kracht van weblogs. Of men ziet geen brood in adverteren op weblogs of men begrijpt het medium onvoldoende. Ik denk dat laatste en ben derhalve begin dit jaar aan de slag gegaan met het opzetten van blogads.nl waarbij ik de naam en deels het concept van het Amerikaanse Blogads.com heb overgenomen. Alhoewel er geen zakelijk belang is, is dit wel in goed overleg gegaan met Miklos Gaspar en Henry Copeland van Blogads.com (nog bedankt voor de bemiddeling Bas).
Al snel vond ik in Jeroen Bertrams van Hyped.nl een ideale partner om het concept verder uit te werken. In het kort gaat Blogads.nl twee diensten leveren. Als eerste komen we met een volledig geautomatiseerd advertentiesysteem waarbij geinteresseerde weblogs zich kunnen aanmelden en waarmee adverteerders op CPM-basis tekst- en banneradvertenties kunnen inboeken (op basis van thema, bereik, tarief). Dit systeem moet een alternatief gaan vormen voor mogelijkheden als Google Adsense. Daarnaast zal Blogads.nl zich gaan richten op het organiseren en begeleiden van specifieke weblogcampagnes (denk aan voorbeelden zoals Bloggers in Amsterdam).
Als de techniek ons niet in de steek laat gaan we volgende week live. De eerste gesprekken met weblogs en adverteerders zijn inmiddels achter de rug en uiteraard hopen we binnen afzienbare tijd voldoende weblogs en adverteerders bij elkaar te kunnen brengen om adverteren op en via weblogs een serieuze push te geven. Naast de eerste zakelijke weblogs (waaronder uiteraard onze eigen weblogs), heeft inmiddels ook Stephan Fellinger van Blogo Media toegezegd met Blogads.nl te gaan samenwerken. Het begin is er, nu het vervolg!