Holland wird Weltmeister…

Holland wird Weltmeister…
Nog 36 dagen, 21 uur en 12 minuten en 44 seconden en dan barst het WK in Duitsland los. Marketeers spelen hier natuurlijk handig op in met Oranje producten, Oranje liederen, speciale aanbiedingen, WK spotjes en virals.

Elke week zal ik (opmerkelijke) WK acties belichten. Deze week: TV Spots en virals. Heb jij een tip, stuur het naar info@yizmo.com



Natuurlijk is niemand het spotje van Centraal beheer commercial ontgaan, waarbij Kalou voor Duitsland uitkomt. De rechter heeft het spotje inmiddels verboden. Kalou stelde dat hij in eerste instantie akkoord was gegaan met het spotje, maar zich terug had getrokken nadat de toestemming van de hoofdsponsor van Feyenoord uitbleef.

Ook Media Markt speelt in op het naderende WK met Louis van Gaal in de hoofdrol en de slogan "Wij worden kampioen". In Duitsland heeft Media Markt Jurgen Klinsmann ingezet met de leus: Wir Holen den Titel!

Ook de sportmerken Adidas, Nike en Puma kunnen natuurlijk niet achterblijven. In de Duitse Adidas commercial zijn sterren uit der Mannschaft te bewonderen met o.a. Kuranyi, Schweinsteiger, Kahn, Klinsmann, Podolski en Ballack. Nike en Google pakken uit met JogaTV, waar verschillende commercials te bekijken zijn van o.a. het Braziliaanse team en andere sterren als Cantona, Rooney en Zlatan. Gisteren is de officiële Nike WK 2006 commercial in première gegaan. Puma is sponsor van het Afrikaanse voetbal: Ghana, Kameroen, Egypte, Angola, Togo, Tunesie, Senegal en Ivoorkust. Op Pumafootball.com kan men het spotje Leon bekijken.

Umbro heeft een leuke viral over een shirtwissel. Het Pepsi team speelt een potje voetbal in Bavaria met Beckham en Ronaldinho in de Dadada commercial. John Doe heeft een commercial gemaakt voor MTV over een jonge Duitse voetbalfan Tony in de ban van het nationale team van Togo. Ook Yahoo!, die tickets weggeeft voor het WK in Duitsland heeft een erg grappig filmpje.

Een nog onbekende levensmiddelen fabrikant Heineken heeft 14 virals opgenomen met Marco en Marko: HollandforEngland.com, HollandfuerDeutschland.com, HollandpourleTogo.com, HollandforJapan.jp, HollandpourlaFrance.com, HollandforUSA, Hollandepourlacotedivoire.com, Holandijazasrbijuicrnugoru.com, Hollandforaustralia.com, Holandaporportugal.com, Holandafavordeargentina.com, Holandaafavordeespana.com, Olandaperitalia.com en Torcidaholandesa.com. Wie doorklikt komt terecht op geheimwapen.nl met een meerkeuzevraag. Wie deze goed raad krijgt het volgende bericht:

"Gefeliciteerd. Je bent een echte Oranjefan. Wij, Marco en Marko, zijn bezig met een geheime operatie. Een operatie rond het WK waar we op dit moment nog niets over kunnen vertellen. Dus mondje dicht ok? Laat je naam en e-mail adres achter en we houden je op de hoogte."

En wie weet haakt een bedrijf slim in op Maradona's hand van God naar aanleiding van zijn bekentenis.

Volgende week deel 2 van de WK special: het WK lied. Bekijk alvast de zeer aanstekelijke WK hit uit Mexico.


Lees ook andere artikelen van deze auteur:
- Heineken achter 'Marco en Marko' filmpjes

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.