20.000 bezoekers per dag op Schiphol.nl

20.000 bezoekers per dag op Schiphol.nl

De ‘Virtual Airport City’ oftewel de website van Schiphol trekt gemiddeld 20.000 unieke bezoekers per dag. Dat zegt manager e-commerce Marcel Veenhuizen. Het jaarverslag meldt 35,8 miljoen pageviews in heel 2002, tegen 23,4 miljoen in 2001.

In het onlangs gepubliceerde jaarverslag van Schiphol worden pageviews en het aantal bezoeken genoemd als belangrijke indicatoren voor de prestaties van het Business Area Consumers, naast de concessie-inkomsten per vertrekkende internationale passagier en het aantal betalende Privium-leden.
De pageviews op Schiphol.nl stegen van 23,4 miljoen in 2001 naar 35,8 miljoen in 2002. Het aantal bezoeken steeg van 3,1miljoen in 2001 naar 6,3 miljoen in 2002. Deel je die getallen op elkaar, dan blijkt dat het gemiddeld aantal pageviews per bezoek daalde van 7,5 naar 5,6.

Is de strategie om een Virtual Airport City neer te zetten, die in 2000 werd ingezet, nu succesvol of niet? Die strategie behelst in het kort: informatie verschaffen en diensten verkopen om de reiziger van deur tot deur te verzorgen. Zijn pageviews daarvoor een goede indicator?

Marcel Veenhuizen licht toe: “Het aantal unieke bezoekers is voor ons een belangrijker indicator dan pageviews. Gemiddeld genomen trekken we 20.000 unieke bezoekers per dag. We zien overigens hele duidelijke pieken in vakantieperioden. Dat het gemiddeld aantal pageviews per bezoek is gedaald, komt omdat we de site efficienter hebben gemaakt. Een belangrijke doelstelling is bezoekers te voorzien van informatie, en die moet zo snel mogelijk voorhanden zijn.”

Een andere belangrijke doelstelling is het verrichten van commerci?le transacties. Schiphol verkoopt See Buy Fly-artikelen, tickets, verzekeringen, SMSjes met vluchtinfo, hotel- en taxiboekingen. Veenhuizen wil geen mededelingen doen over aantallen en omzetten. Wel wil hij kwijt dat het aantal orders “sterk groeit”. Het grootste deel van de omzet wordt gehaald uit de ticketverkoop.

Veenhuizen zegt dat de ingezette strategie doorgezet wordt. Vooral aan de kant van de informatievoorziening wordt gewerkt aan nieuwe features. De boekingstool wordt verbeterd.Onlangs is er vaccinatie-informatie toegevoegd, en binnenkort komt er bestemmingsinformatie beschikbaar.

Bron:
http://www.emerce.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Kriebels? Vlinders in je buik? KIjk eens op onze website: www. Lucky-birds.nl voor Liefde, Warmte en Geluk! U kunt zich Gratis inschrijven! Wij zijn er voor iedereen, Rijk, Arm, Jong en Oud!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.