130.000 abonnees op ANWB e-mail-nieuwsbrieven
De ANWB startte vorig jaar een proefproject met e-mail-nieuwsbrieven en verwacht dat op den duur ook een gedeelte van de reguliere papieren communicatie met de leden via e-mail afgehandeld gaat worden.
De ANWB heeft momenteel 6 e-mailnieuwsbrieven die 6 tot 10 keer per jaar worden verstuurd aan de 130.000 abonnees die zich daarvoor hebben ingeschreven. David Veldt, manager marketing en verkoop van ANWB.nl, noemt dat een “hoopgevend begin” en verwacht dat het aantal abonnees eind 2004 op 500.000 zal liggen. “We willen andere kanalen gaan inzetten om leden op deze mogelijkheid te wijzen. Het call-center kan daarin bijvoorbeeld een rol spelen.”
Het openingspercentage van de nieuwsbrieven ligt gemiddeld op 69%. Van de mensen die een e-mailnieuwsbrief openen, klikt gemiddeld 35% door naar de site. Het conversiepercentage van twee nieuwsbrieven ligt op “10 tot 20%”, wat betekent dat deze mensen daadwerkelijk iets kopen.
Verkoop is echter niet het voornaamste doel van de e-mail publishing strategie. Veldt: “De ANWB wil zoveel mogelijk toegevoegde waarde leveren aan haar leden en informatieverstrekking is daar een belangrijk onderdeel van. We zien steeds meer dat mensen overschakelen van fun-surfen naar functioneel surfen. We hebben echter zoveel informatie waarvan men het bestaan vaak niet eens weet, dat we de nieuwsbrieven gebruiken om onze leden daarop te attenderen. We sturen de site dus bij de mensen langs. Daarmee willen we de beleving van de ANWB online opkrikken.”
Veldt verwacht dat op den duur ook een gedeelte van de reguliere papieren communicatie met de leden via e-mail afgehandeld gaat worden. Veldt: “De ANWB steekt tientallen miljoenen in communicatie, en e-mail kan daarin efficiencyvoordelen gaan bieden.”
Per nieuwsbrief-aflevering is de ANWB 700 euro kwijt aan vaste kosten voor zaken als opmaak en databasebeheer. Daar komt 2 eurocent aan verzendkosten per mailtje bovenop. Dit alles is exclusief kosten voor redactie.
Het grote issue voor bulkmailers zoals de ANWB momenteel is de spam-problematiek. De handhaving van de nieuwe spam-wetgeving is bijvoorbeeld nog steeds onopgelost (zie ook onze eerdere berichtgeving).
Volgens Veldt zijn er geen klachten over de ANWB-mailtjes. Dat zou komen omdat men een dubbele opt-in hanteert en de ANWB een vertrouwde afzender is. Veldt signaleert wel dat sommige providers erg rigoureus spam tegenhouden, waardoor ook mail van bonafide e-mailpublishers kan worden tegengehouden. Veldt: “We moeten ervoor zorgen dat e-mail niet aan tijdelijke spam-uitwassen te gronde gaat. Het zijn groeistuipen, die enigszins vergelijkbaar zijn met de opkomst van papieren direct mail in de jaren negentig. Toen waren er ook partijen die erop los mailden. E-mail is het direct marketing-kanaal van de toekomst. We hebben dus een gemeenschappelijk belang met de providers en anderen om een goede zelfregulering op poten te zetten. Er moet een whitelist komen van bonafide mailers die de providers kunnen gebruiken om hun mail door te laten.”
Bron:
anwb ik had van jullie de service nederland van 50 euro en zit ik eens in europa service hoe kan dat ik wil
gewoon service nederland
mijn lidmaatschap nummer is 1265069459