10 socialmedia- en onlinemarketingtrends voor 2014

7 november 2013, 05:59

Het einde van het jaar 2013 nadert, dus verschijnen de trendslijsten voor het nieuwe jaar 2014 weer. In dit artikel verzamel ik de trends die al verschenen zijn op socialmediatoday.com en Forbes.com. Om direct maar met de deur in huis te vallen: Twitter gaat Facebook voorbij, Snapchat en Google+ groeien door, deeleconomiesites rukken op en je bent dom als je niks met video doet in 2014, aldus Social Media Today. In 2014 zal volgens Forbes contentmarketing nog belangrijker worden, zal de inzet van social media meer versnipperd raken, moet je content nu echt geschikt voor mobiel zijn, is retargeting nog steeds een toverwoord en, als laatste, zal zoekmachinemarketing sterker beïnvloed worden door social. Dat zijn 10 interessante trends voor iedere interactieve marketeer, die ik in dit artikel verder zal toelichten.

1. Twitter is onder jeugd populairder dan Facebook

Met 1,18 miljard gebruikers zal Facebook niet verdwijnen. Toch zal 2014 het jaar van Twitter worden. Met de beursgang van vandaag zullen steeds meer mensen het netwerk een kans geven. Uit onderzoeken blijkt dat jongeren tussen de 13-17 jaar van Facebook verhuizen naar Twitter en Instagram.

2. Snapchat-marketing

Snapchat is een netwerk waar je berichten na 10 seconden verdwijnen. Met de komst van Snapchat Stories wordt het voor merken mogelijk het netwerk te gebruiken om de interactie aan te gaan. Je kunt verhalen vertellen die 24 uur blijven bestaan en dan begint het volgende verhaal weer. Zie voor meer uitleg deze blog van Snapchat.

3. Eindelijk Google+!

Google+ schijnt nu echt het tweede netwerk (derde als je YouTube ook meetelt) van de wereld te zijn. Het cijfer van 540 miljoen actieve gebruikers is alweer van een poosje geleden, maar inmiddels is wel duidelijk dat Google het systeem redelijk slim heeft verweven met de rest van haar producten. Daarnaast heeft ze parels als Hangouts een eigen bestaan gegeven, waardoor de groei nog harder kan gaan. Tenslotte draagt de groei van Android ook bij: alle gebruikers beschikken over een Google-account.

4. Deeleconomiesites volwassen

AirBnB is inmiddels 5 jaar oud, maar heeft samen met Couchsurfing een vernietigende slag geslagen tegen de gevestigde orde. Beide partijen samen hebben volgens de cijfers van Marco Derksen (Upstream) samen 7,5 miljoen bedden tot hun beschikking en in 200+ landen beschikbaar.

Lees ook zeker het interessante rapport van World Economic Forum over de invloed van de deeleconomie op innovatie en businessmodellen.

5. Video, video, video

De statistieken van YouTube zijn bizar. De videosite wordt elke maand bezocht door meer dan één miljard unieke bezoekers. Er wordt elke maand meer dan zes miljard uur aan video bekeken op YouTube: dat is bijna een uur voor elke mens op aarde en twee keer zoveel als vorig jaar. Er wordt elke minuut 100 uur aan video naar YouTube geüpload. In 2013 kwamen daar populaire videodiensten als Vine en Instagram-video bij. In 2014 zal het gebruik van bewegende beelden alleen maar verder toenemen.

6. Contentmarketing is belangrijker dan ooit

Een van de belangrijkste methoden om vertrouwen en autoriteit te verkrijgen in 2014 is contentmarketing. “Contentmarketing is het creëren of publiceren van content met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiële klanten. Contentmarketing is geen middel om je eigen producten of diensten te pushen, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op een bepaald gebied. Dit doe je door (potentiële) klanten te voorzien van de inspiratie en kennis die zij nodig hebben om tot een goede keuze te komen.” aldus MarketingMonday waar je een 7 stappenplan kunt vinden. Lees alles over contentmarketing in het Marktingfacts-dossier over contentmarketing, in deze blog over de strategie en aanpak van contentmarketing en bekijk deze infographic op MarketingProfs met de stand van zaken rondom contentmarketing.

7. Inzet van social media wordt versnipperd

Er komen steeds meer sociale netwerken, met alleen Facebook of Twitter red je het in 2014 niet meer. Als bedrijf soms best een moeilijke keus: waar stap je in en waar blijf je weg? Voor ieder bedrijf is deze keuze weer anders. De trend is wel dat de meest succesvolle inzet van social media vaak visuele uitingen zijn (plaatjes, infographics). Op SocialTimes staat daar een mooie infographic van:

8. Content moet mobiel-vriendelijk zijn

Iedereen die dit leest, weet nu wel dat je in 2014 niet meer moet aankomen met een website die niet leesbaar is op een smartphone. In 2014 is de tijd dat men media consumeert via mobiel groter dan via desktop, aldus eMarketer. eConsultancy heeft een mooie infographic gemaakt van de consumptie gedurende de dag.

9. Retargeting

Slechts 2 procent van de bezoekers converteert bij het eerste bezoek. Daarom is het slim om met technieken de bezoeker te volgen en hem of haar op verschillende online plekken de uitingen te tonen. Nu wordt dat nog door een klein gedeelte van de adverteerders toegepast, in 2014 zal dit gemeengoed worden.

10. Zoekmachinemarketing wordt beïnvloed door social

Posities in de zoekmachines worden in 2014 meer en meer beïnvloed door de gedeelde links op social. Als je pagina veel wordt gedeeld, dan is het duidelijk dat er content van waarde staat. Dat wordt meer en meer beloond in 2014.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

28 Reacties

    koenrog

    Zeer interessant artikel! Sociale media gaat in 2014 een vaste basis worden voor marketing! Het is een kwestie van mee te springen en de juiste budgetten op te maken!


    7 november 2013 om 07:28
    Maartje

    Mooi artikel, ik zie het belang van contentmarketing bevestigd en daar wordt ik heel blij van!


    7 november 2013 om 08:15
    rudidegroot

    Dank voor het delen. Google+ zie ik alleen nog niet echt werken voor de meeste merken 🙂


    7 november 2013 om 08:40
    Brian Gerrits

    Ik ben het eens met Rudi. Google+ groeit wel stevig, maar dat zijn naar mijn idee vooral ‘gedwongen’ leden via Android, Youtube en Gmail. De (inter)activiteit blijft achterwege en ik zie dat in 2014 niet ineens drastisch veranderen.

    Toch denk ik dat het goede lange termijn strategie is van Google. Ik geloof erin dat op een gegeven moment al die verschillende platformen te veel worden en dat men het rustiger aan wil doen op sociale media en kiest voor 1 platform. En waarom dan niet Google+ als je toch al een account hebt via een van de andere Google-diensten?


    7 november 2013 om 09:50
    Jochem Koole

    Volgens mij laten deze lijstjes vooral zien dat de broodnodige verandering van bedrijfsvoering en marketing wat minder snel gaat dan wij willen of hopen.


    7 november 2013 om 09:52
    Brian Gerrits

    Mijn update kwam niet mee, maar alsnog: interessant artikel met statements die ik zeker ga monitoren. 🙂


    7 november 2013 om 09:55
    Daan Walraven

    Ik hoop dat de content marketing trend niet uitmondt in nog meer ruis. Ik krijg op dit moment zoveel content en updates dat ik de bomen door het bos niet meer zie. Ik wil persoonlijke content met context voor mij. 🙂


    7 november 2013 om 10:58
    Maartje

    @ Daan, de combinatie content marketing – database marketing is dus van toepassing!


    7 november 2013 om 11:02
    Ruben

    Google+ wordt vergeleken met het sociale netwerk Facebook. Maar je moet het eerder zien als de groepen van Facebook maar dan met heel uitgebreide functies. Ik gebruik deze groepen iedere dag om te communiceren met mijn verschillende projecten. Met een combinatie van Google Apps en Google HangOuts is Google het ideale platform voor iedere StartUp.


    7 november 2013 om 11:02
    Eef Dikstra

    Goed artikel, ben het met de meeste punten eens. Heb ook mn bedenkingen over Google+. Ben benieuwd hoe Twitter zich de komende 2 jaar ontwikkeld, mede gezien de beursgang..!


    7 november 2013 om 11:40
    Thomas

    Interessant om te zien welke veranderingen er zullen plaatsvinden. Ben echt benieuwd of Google+ helemaal zal doorbreken.


    7 november 2013 om 14:52
    Mark Wichmann

    Goed om te lezen dat social media de SEO meer gaat beïnvloeden. Maar die conclusie hierboven dat social als DE basistool voor 2014 zou gaan fungeren… Dan snap je het echt niet.


    9 november 2013 om 18:33
    Mark de Bruin

    @Mark: misschien lees ik er overheen maar nergens staat dat Social de basistool voor SEO wordt. Er staat dat je met Social je zoekresultaten kunt beïnvloeden. Natuurlijk is dat niet de enige manier. Anders zou zoekmachinemarketing geen vakgebied zijn.


    10 november 2013 om 06:54
    Ad Meeuwsen

    Dank Mark , kan er wat mee . Denk mijn relaties ook !

    VrGrAd


    11 november 2013 om 09:30
    Muzammil

    Google plus lijkt me niks en ik zie er ook niet echt een toekomst in. Wat ik wel heb gehoord is dat je binnekort misschien alleen met een google+ account op youtube kan reageren.. Dat is echt jammer


    13 november 2013 om 13:03
    Ad Meeuwsen

    Google+ lijkt toch het nieuwe Social Network te worden, interessante marketing, social media en seo groepen !

    Interessant artikel !


    13 november 2013 om 13:52
    ivovanschagen

    Mooi artikel!

    De link naar de statistieken van Youtube doet het niet, moet een punt aan het einde vanaf.

    Een interessante trend Video, maar ik mis Netflix in de nieuwe videodienst die in 2013 ook is begonnen in Nederland.


    15 november 2013 om 15:50
    bramkoster

    @Ivo: dank voor de tip wat betreft die link, die heb ik gefixt!


    15 november 2013 om 15:52
    Joran van Diermen

    Wanneer delen via social media steeds belangrijker wordt, worden we dan niet weer overspoelt met share/like & win acties?


    19 november 2013 om 09:00
    Sterk

    Zeer interessant om over na te denken en om mee aan de slag te gaan !!


    9 januari 2014 om 16:32
    Jeroen Horbach

    Hi Mark, dank je wel voor je trends overzicht! Mooi dat we met Mammietalks (review video’s door moeders) een aantal trends aantikken. http://www.mammietalks.nl Super viral, super SEO (door oa YT) en echte user generated (video) content. Nogmaals dank!


    5 februari 2014 om 17:17
    christabel

    Nadat hij in relatie met hem negen jaar , brak hij met mij, ik

    deed al het mogelijke om hem terug te brengen , maar alles was tevergeefs , ik wilde hem

    terug zozeer omwille van de liefde die ik heb voor hem, smeekte ik hem met

    alles , ik maakte beloftes maar hij weigerde . Ik legde mijn probleem

    iemand online en ze stelde voor dat ik eerder moeten contact opnemen met een spreuk

    caster die me kon helpen een spreuk om hem terug te brengen , maar ik ben het type

    dat nooit geloofd in de ban , ik had geen keus dan om het te proberen , mailde ik de

    spell caster , en hij vertelde me dat er geen probleem was dat alles zal zijn

    oke voor vier dagen , dat zal mijn ex terug te keren naar mij voor vier dagen , hij

    cast de spell en verrassend in de tweede dag , het was rond 16:00 . mijn ex

    belde me , ik was zo verbaasd , ik gehoor aan de oproep en alles wat hij zei was dat

    hij was zo erg voor alles wat er gebeurd , dat hij wilde dat ik terug

    hem , dat hij zoveel van mij houdt . Ik was zo blij en ging naar hem toe , dat was

    hoe we begonnen graag weer samenwonen . Sindsdien heb ik gemaakt

    beloven dat iedereen weet ik dat een relatie probleem hebt , zou ik zijn van

    helpen om deze persoon door te verwijzen hem of haar naar de enige echte en krachtige

    spell caster , DR OJEFOR die me geholpen met mijn eigen probleem en wie is

    verschillend van

    alle valse degenen die er zijn . Iedereen kon de hulp van de spreuk nodig

    caster , zijn e-mail is ( drojeforspellcaster@gmail.com }

    je kunt hem mailen als je zijn hulp in je relatie of behoefte

    iets wierp hij spreuken voor verschillende

    doeleinden, zoals

    ( 1 ) Als u wilt dat uw ex terug .

    ( 2 ) Heeft u altijd al slechte dromen .

    ( 3 ) U wilt worden bevorderd in uw kantoor .

    ( 4 ) U wilt vrouwen / mannen, lopende achter je aan.

    ( 5 ) Als je een kind wilt .

    ( 6 ) Wil je rijk worden .

    ( 7) U wilt bind je man / vrouw te zijn

    van jou voor altijd .

    ( 8) Als u financiële hulp nodig .

    ( 9) Herbal care

    ( 10 ) Als u in staat zijn om je vrouw tevreden te stellen

    geslachtswens wijten

    te laag erraction .

    ( 11) als uw menstruatie weigeren te komen

    de dag dat het

    veronderstellen of overloopt .

    ( 12 ) als je werk weigert uw , mensen betalen

    dankzij jou? .

    (13 ) het oplossen van een land kwestie en het terug te krijgen .

    ( 14) Heeft je familie Denny u van uw

    toch?

    ( 15 ) Laat mensen gehoorzamen mijn woorden en doe mijn

    die .

    (16 ) Heeft u een laag aantal zaadcellen ?

    ( 17) slecht Lucks


    30 maart 2014 om 11:48
    Doc

    Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I am very glad to see such excellent inomifatron being shared freely out there.


    9 augustus 2016 om 05:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!