10 interessante onderzoeken van afgelopen week

31 augustus 2013, 07:20

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 35 2013

In deze blog heb ik de meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. In de blog vind je onder andere een overzicht van de belangrijkste cijfers over het social media gebruik in Nederland, een mooie blog van Nico Schoonderwoerd met een analyse van de inzet van Twitter door diverse Nederlandse media en een artikel over onderzoek naar het effect van product placement.

Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013

Het is alweer even geleden sinds ik de laatste update heb gedaan van de cijfers van socialmediagebruik in Nederland en wereldwijd, maar hier zijn ze dan weer. In de tussentijd is Facebook doorgegroeid naar 1,155 miljard gebruikers, heeft Yahoo Tumblr overgenomen en is de populariteit van messaging-apps zoals WhatsApp enorm toegenomen. Weet je aanvullende of meer recente cijfers? Laat het weten in de comments!

Lees verder

Nu.nl verplettert concurrentie op Twitter

Het is oud nieuws dat NU.nl online nieuws domineert in Nederland. Maar uit een Twitter audience-analyse van PeerReach blijkt dat NU.nl onder jongeren en vrouwen de concurrentie vermorzelt. In één jaar was de groei van de nieuwssite groter dan het totaal aantal volgers van grootste concurrent De Telegraaf.

Lees verder

Achtergrondeffecten op de voorgrond: background product placements

Wie regelmatig de populairste soap van Nederland kijkt, zal het veelvuldige en opvallende gebruik van product placement zeker niet zijn ontgaan. Zo bestelden de personages uit Goede Tijden, Slechte Tijden een tijdlang uitsluitend hun eten bij Thuisbezorgd.nl, lurkten ze regelmatig aan zakjes Breaker van Friesche Vlag en was het recentelijk een grote trend in Meerdijk (de fictieve plaats waar de soap zich afspeelt) om broodjes van Subways te eten.

Lees verder

Google benadeelt kleine ondernemer

“Ik word ineens voorbijgestreefd door Bol.com in Google, terwijl ik jarenlang met mijn boekenwebsite op een van de topposities stond: hoe kan dat?!” Steeds vaker krijgen we deze vraag van kleine webshopeigenaren. Tja, hoe kan dat eigenlijk? Is het ook zo dat sterke merken sowieso een voorsprong hebben in Google? Experts beweren dit al langer, maar nog niet eerder was er onderzoek naar gedaan. Tijd voor een nadere inspectie!

Lees verder

Social Business Onderzoek 2013: “Meer aandacht voor positieve reacties”

Afgelopen maand heeft Newcom Research & Consultancy onderzoek (n=1.011) gedaan naar de grootte en kwaliteit van je netwerk (in het algemeen), de koppeling met social media (heeft het effect op bijvoorbeeld de kwaliteit die je ervaart van je netwerk?) en de beleving rondom webcare. In deze blog vind je de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek. Zo concluderen de onderzoekers onder andere dat social media geen verrijking (noch verarming) van je netwerk zijn.

Lees verder

Nederlandse online zoektrends naar Europese vakanties (infographic)

Maandelijks worden ruim 5,5 miljoen vakantiegerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd in Google. Wat zijn nu eigenlijk de populairste bestemmingen? Gaat de Nederlander vaker kamperen of kiezen we voor een hotelovernachting? En vieren Nederlanders door de crisis vaker vakantie in eigen land? Op basis van de uitgevoerde zoekopdrachten over het jaar 2012 hebben we in onderstaande infographic diverse trends op een rijtje gezet.

Lees verder

China online meest actief, Nederland scoort hoog op zelfexpressie

Eerder deze maand berichtten verschillende media dat ‘Nederlanders digitaal niet normaal’ zijn. Het bericht was gebaseerd een persbericht van het onderzoek ‘Are you Digitally Normal?‘ van Mindshare. Gezien de complexe aard van het onderzoek riep het persbericht bij mij alleen maar vragen op. In deze blog deel ik de resultaten van het onderzoek met uitleg die ik van Maaike Beuker van Mindshare heb gekregen.

Lees verder

Omzet TV-reclamemarkt wederom gedaald

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2013 uitgekomen op 446 miljoen euro, een daling van 5,6 procent ten opzichte van de eerste helft 2012. Dat blijkt uit het halfjaarrapport 2013 dat SPOT heeft gepubliceerd. Reclamespotjes waren goed voor een omzet van 396 miljoen euro, een daling van 4,6 procent. De aanhoudende recessie en het uitblijven van een herstel worden als belangrijkste reden van de daling genoemd. SPOT verwacht een licht herstel van de TV markt in de tweede helft van 2013.

Lees verder

E-Commerce Customer Acquisition Snapshot

De laatste jaren is er veel veranderd in de wereld van online marketing. De jaarlijkse Amerikaanse online retail omzet is inmiddels groter dan 200 miljard dollar. Slimme marketeers kijken niet alleen naar waar verkeer vandaan komt. Ze kijken naar de waarde van nieuwe klanten, gesegmenteerd naar kanalen, platformen en geo-locatie.

Lees verder

Tumblr’s Early Adopters: How Top Brands Are Using the Network

Tumblr draait al jaren mee in de wereld van social media maar het afgelopen jaar is de populariteit van Tumblr sterk gegroeid. Ook door de overname van Tumblr door Yahoo! zorgde voor meer aandacht voor het platform. In dit onderzoek kijken de auteurs naar de top 100 merken op Tumblr.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!