Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013

Zo staat het er voor met Facebook, LinkedIn, Hyves, Twitter, Google+, Tumblr, Instagram en vele anderen

       @DannyOosterveer    103428 x bekeken

Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013

Het is alweer even geleden sinds ik de laatste update heb gedaan van de cijfers van socialmediagebruik in Nederland en wereldwijd, maar hier zijn ze dan weer. In de tussentijd is Facebook doorgegroeid naar 1,155 miljard gebruikers, heeft Yahoo Tumblr overgenomen en is de populariteit van messaging-apps zoals WhatsApp enorm toegenomen. Weet je aanvullende of meer recente cijfers? Laat het weten in de comments!

Social media in Nederland naar maandelijks unieke bezoekers (x1000)

 

Wanneer we kijken naar het maandelijks unieke bezoek aan sociale media in Nederland zien we weinig verrassingen, zo blijkt uit cijfers van comScore. LinkedIn wint langzaam aan bezoek en is nu het tweede sociale netwerk van Nederland. De daling van het bezoek aan Hyves is nog altijd niet afgevlakt. Twitter presteert qua websitebezoek over de gehele linie minder dan vorig jaar. 

In juni publiceerde comScore data over de profielen van de gebruikers. Uit die data blijkt dat Hyves een relatief groot aandeel ouderen heeft. Tweederde van hun gebruikers is ouder dan 35 (69,4 procent). Bij Tumblr is iets meer dan de helft (51 procent) van de gebruikers ouder dan 35. Het aantal bezoekers in de leeftijd van 45 tot en met 54 is het grootste segment voor zowel Twitter als LinkedIn. Bij Facebook is de grootste groep bezoekers die van 55 jaar en ouder.

In vergelijking met andere Europese landen is Nederland koploper in het gebruik van social media, zo blijkt uit een analyse van het Britse bureau voor statistiek, het Office for National Statistics, in samenwerking met Eurostat. Volgens het onderzoek zegt 65 procent van de ondervraagde Nederlanders in de drie maanden voor de vraag gebruik te hebben gemaakt van social media. 

Facebook: de grootste in 127 van de 137 landen

Facebook heeft op dit moment 1,155 miljard maandelijks actieve gebruikers. Daarmee zijn er gedurende het afgelopen jaar meer dan 100 miljoen gebruikers bij gekomen. Afrika en Latijns-Amerika zijn de grootste continenten met 346 miljoen gebruikers, gevolgd door Azië (339 miljoen), Europa (272 miljoen) en VS & Canada (198 miljoen). SocialBakers is helaas gestopt met het publiceren van het aantal Nederlandse Facebookgebruikers. Gelukkig weten we dankzij Fanrise dat het aantal Nederlandse Facebookgebruikers op dit moment staat op 8,4 miljoen. 

Als we kijken naar dagelijkse activiteit zien we dat het sociale netwerk dagelijks door 699 miljoen unieke gebruikers wordt bezocht. Het platform wordt daarnaast maandelijks door 819 miljoen mobiele gebruikers bezocht, dat is ruim 70 procent van het totaal aantal maandelijks unieke gebruikers. Om het mobiele gebruik te stuwen, lanceerde Facebook een eigen launcher genaamd Facebook Home. De app kreeg veel negatieve reviews en inmiddels heeft Facebook ertoe besloten om de meest populaire features in de Facebook-app te integreren.

100 miljoen van de mobiele gebruikers bezoeken Facebook met een feature phone (niet-smartphones). Dit komt onder andere door Facebook For Every Phone, een app voor deze categorie mobieltjes waarmee het sociale netwerk voor iedere gebruiker toegankelijk wil zijn. De applicatie is een simpele versie van de smartphone-variant en biedt toegang tot het nieuwsoverzicht, berichten en foto's. 

In Nederland komt 78,2 procent van de 7,8 miljoen gebruikers dagelijks op de website, zo blijkt uit cijfers die Facebook Benelux onlangs publiceerde - ja, het aantal gebruikers wijkt dus iets af van de cijfers van de Facebook API die Fanrise uitleest en die ik hierboven noemde. Het aantal dagelijks actieve gebruikers in Nederland komt daarmee uit op 6,1 miljoen. In vergelijking met de wereldwijde cijfers bezoeken relatief veel Nederlanders Facebook via een smartphone of tablet, maar liefst 77 procent (wereldwijd is dat 70 procent). Van de 6 miljoen mobiele gebruikers loggen 4,6 miljoen mensen elke dag in.

Onlangs heeft Vincenzo Cosenza weer een World Map of Social Networks uitgebracht. Facebook is nog altijd in 127 van de 137 onderzochte landen de grootste. In het afgelopen halfjaar is het Amerikaanse social network in Letland gepasseerd door Draugiem, dat 1.282.366 geregistreerde gebruikers heeft. Zuid-Korea is daarentegen nu wel Facebook-blauw gekleurd, nu het meer gebruikers heeft dan QZone.

Ander nieuws van Facebook is dat het inmiddels de grens van 1 miljoen actieve adverteerders (binnen een periode van 4 weken) is gepasseerd. Volgens Europese statistieken worden de Facebook-pagina's gezamenlijk wekelijks 270 miljoen keer bezocht (gemiddelde van 1 tot 28 maart 2013). Het meldt ook dat er wekelijks zo’n 8 miljoen reacties op bedrijfspagina's wordt achtergelaten. 61 procent van de maandelijks actieve gebruikers is verbonden met ten minste één lokale bedrijfspagina (gemeten op 31 maart).

Twitter

Er zijn inmiddels meer dan 1,5 miljard accounts geregistreerd bij Twitter. Wat betreft het aantal actieve gebruikers moeten we het doen met de cijfers die Twitter tijdens haar 7-jarig bestaan bekend maakte. Volgens Twitter heeft het platform "well over" 200 miljoen actieve gebruikers die samen meer dan 400 miljoen tweets per dag versturen. Overigens maakte CEO Dick Costolo vorig jaar nog bekend dat er 500 miljoen tweets per dag worden verstuurd, gek genoeg is dit niet het cijfer dat Twitter zelf communiceert.

Gemiddeld worden er dagelijks 5.700 tweets per seconde verstuurd. Op zaterdag 3 augustus werd een nieuw recordaantal tweets per seconde verstuurd: 143.199 TPS. De piek was het gevolg van het TV-programma Castle in the Sky dat in Japan werd uitgezonden. Deze spike was ongeveer 25 keer hoger dan het 'normale' gebruik.

Google+

In mei 2013 bereikte Google+ de grens van 500 miljoen geregistreerde gebruikers. Van hen zijn er 235 miljoen maandelijks actief ("+1'ing apps in Google Play, hanging out in Gmail, connecting with friends in Search...") en 135 miljoen gebruikers zijn maandelijks actief in de stream/timeline. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat Google+ bezoekers gemiddeld slechts 7 minuten per maand doorbrengen op het platform. Ter vergelijking: de gemiddelde gebruiker van Facebook was in diezelfde periode 6 uur en 44 minuten per maand actief. De cijfers zijn wel een verbetering voor Google+, een jaar terug was de gemiddelde bezoektijd nog 3 minuten. Het gebruik van Facebook is juist gedaald met 23 minuten. In de VS zou Google+ inmiddels 20 miljoen unieke gebruikers hebben in de iOS- en Android-apps, ruim drie keer zo veel als een jaar eerder. Hoeveel gebruikers de desktopvariant heeft is niet bekendgemaakt. 

Ondertussen ontwikkelt Google vrolijk verder aan Google+. Zou kreeg het sociale netwerk een flink redesign en ook de mobiele versie heeft een opfrisbeurt gehad. Daarnaast beschikken Google+ pagina-eigenaren nu over een dashboard

Uit data van Searchmetrics blijkt dat delen via Google+ flink toeneemt. Mensen die Facebook gebruiken, delen maandelijks 10 procent meer, terwijl Google+-shares maandelijks met 19 procent groeien. 

Zou je deze trend volgen, dan zou het aantal Google+-shares die van Facebook in 2016 overschrijden. Dat is echter niet helemaal waar. Het onderzoek vergelijkt namelijk twee verschillende dingen: +1 kliks op Google+ versus “shares” op Facebook. Een meer solide vergelijking zou natuurlijk zijn door Facebook “likes” te vergelijken met +1 kliks, of Facebook “shares” met Google+ shares/posts.

Als tegenhanger van het onderzoek van SearchMetrics heeft Gigya, eveneens een provider van social-logintools, data gepubliceerd over het gebruik van Google+-sharing. Uit die cijfers komt een ander beeld naar voren. Volgens die cijfers bestaat slechts twee procent van het social sharing uit Google+-shares (Q2 2013). Dat is een fractie van Facebook- en Twitter-shares, en ook Pinterest en LinkedIn worden meer gebruikt.

Google+ wordt daarnaast steeds populairder voor social logins. Uit onderzoek van Janrain (DAT tools maakt om socialnetworklogins te implementeren) blijkt dat Google+ na Facebook het meest gebruikt wordt voor social logins. 

LinkedIn

Er wordt flink aan de weg gewerkt bij LinkedIn. Zo zijn de mogelijkheden van bedrijfspagina's doorontwikkeld, zijn aanbevelingen voor vaardigheden geïntroduceerd (de teller staat inmiddels op meer dan 1 miljard endorsements) en werd er afscheid genomen van apps. Met LinkedIn Today en bedrijfspagina's zien we dat de timeline steeds belangrijker wordt. Het aantal LinkedIn Company Pages staat inmiddels op 3 miljoen. Daarvan zijn er het afgelopen jaar een half miljoen aangemaakt. 

Momenteel zijn er wereldwijd 238 miljoen mensen lid van LinkedIn. Van alle bezoeken komt 27 procent van mobiel. De VS is met 84 miljoen leden nog altijd het grootste land op LinkedIn. In Europa zijn er 57 miljoen mensen lid van het zakelijke sociale netwerk. Nederland heeft met 4 miljoen leden wereldwijd de hoogste penetratie. 

LinkedIn wordt maandelijkse door 216 miljoen mensen bezocht (juli 2013). Daarvan bezochten 25,7 miljoen de site via mobiel, oftewel 11,8 procent.

Hyves

De cijfers die Hyves zelf presenteert dateren van april 2013 en wijzen op 2,6 miljoen unieke bezoekers per maand. Daarvan bezoeken 588.000 mensen de site via mobiel. We kennen allemaal het verhaal van Hyves, dat terrein heeft verloren aan Facebook en gebruikers onvoldoende heeft weten vast te houden. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers van TMG heeft interim-topman Cees van Steijn aangegeven dat de online activiteiten van TMG nog tot het einde van het jaar hebben om zich te bewijzen: "Maar pas nadat ze allemaal een eerlijke kans hebben gekregen om hun verdienmodel te bewijzen. Bijvoorbeeld naar de toekomst van Hyves zullen we scherp kijken.''

Uit onderzoek van Mijn Kind Online blijkt dat Hyves onder de jongsten nog aardig populair is. Ongeveer 40 procent van de 10-14-jarigen maakt gebruik van het Nederlandse sociale netwerk. Van de 17-jarigen is nog 22 procent actief op Hyves. Ter vergelijking: in onderzoek van Newcom Research gaf 9 procent van de Nederlanders nog aan actief te zijn op Hyves.

SlideShare

In mei dit jaar maakte SlideShare bekend dat er meer dan 10 miljoen presentaties zijn geüpload naar het platform. 31 procent van de presentaties op SlideShare komt van Europese gebruikers, daarmee is Europa het grootste continent op SlideShare. Fun fact: Nederlanders gebruiken gemiddeld 26 slides in hun presentaties.

Volgens cijfers van comScore wordt SlideShare maandelijks door 60 miljoen mensen bezocht. Zij vragen samen 130 miljoen pagina's op.

Tumblr

Het was in mei groot nieuws dat Yahoo! Tumblr overnam voor de som van 1,1 miljard dollar. Het platform wordt maandelijks door 247,7 miljoen mensen bezocht. 36 procent hiervan heeft de site bezocht via een mobiel apparaat. Het aantal blogs staat op het moment van schrijven op 134,2 miljoen, die samen goed zijn voor 59,6 miljard berichten. Dagelijks worden op de site 86,1 miljoen berichten gepubliceerd en melden zo'n 120.000 mensen zich aan voor de microblog.

Instagram

De belangrijkste ontwikkeling bij Instagram het afgelopen jaar was toch wel de introductie van Instagram Video, waarmee het de directe concurrent van Vine werd. Tijdens de lancering van de videofunctie maakte co-founder Kevin Systrom bekend dat Instagram inmiddels 130 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft. Op haar site laat Instagram weten dat er dagelijks 45 miljoen foto's worden geüpload en er 1 miljard likes worden uitgedeeld. Daarmee staat het totaal aantal foto's nu op 16 miljard. Op de eerste dag van Instagram Video zijn er 5 miljoen video-uploads verwerkt. 

Vine

Vine, de Twitter van onlinevideoland, had bij de lancering van de Android-app 13 miljoen gebruikers. Afgelopen week maakte Vine via Twitter bekend dat de teller nu op 40 miljoen staat. Dit cijfer zal inmiddels dus flink hoger liggen. Volgens Topsy worden er dagelijks 12 miljoen Vine-video's op Twitter gedeeld. Uit onderzoek van Unruly Media blijkt dat gedurende de explosies tijdens de Boston Marathon de meeste Vine-video's zijn getweet: 19.667 in een uur. Gemiddeld worden er elke seconde 9 Vine-video's getweet. Ondanks het groot aantal gebruikers van Instagram lijkt de dynamiek van Vine de creatieven voor zich te hebben gewonnen.

Foursquare

De community van Foursquare bestaat uit 33 miljoen gebruikers. Samen hebben zij al meer dan 3 miljard keer ingecheckt op een locatie. De website van Foursquare wordt daarnaast maandelijks door 55 miljoen mensen bezocht. 

Pinterest

Uit onderzoek van Semiocast blijkt dat Pinterest meer dan 70 miljoen gebruikers heeft. Voor het onderzoek analyseerde Semiocast 70 miljoen Pinterest-profielen. Daaruit is onderstaande grafiek van de groei van Pinterest gekomen:

Pinterest is momenteel het sterkste vertegenwoordigd in Amerika en andere landen waar Engels de voertaal is. Amerika is met 49 miljoen geregistreerde accounts het grootste land op Pinterest, gevolgd door Canada en het Verenigd Koninkrijk en Australië. Om de userbase te doen groeien, is Pinterest in mei en juni in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk een campagne gestart. Ons kikkerlandje staat maar liefst op de 8e plaats op de lijst van de grootste landen met zo'n 600.000 gebruikers. 

Pinterest wordt maandelijks door 30 miljoen mensen bezocht, die samen meer dan 2,5 miljard pagina's opvragen. 9 miljoen gebruikers hebben hun Pinterestaccount aan Facebook gekoppeld.

Vimeo

Vimeo wordt maandelijks door 102 miljoen mensen bezocht, die samen 378,9 video-views genereren. Het ledenaantal staat op 18 miljoen. In heel 2013 zijn er 4 miljoen leden bijgekomen. Ter vergelijking: in heel 2012 hebben zich 5 miljoen nieuwe leden geregistreerd. 

YouTube

YouTube heeft zich bij een magisch rijtje gevoegd, nu het videoplatform maandelijks meer dan 1 miljard unieke bezoekers heeft. Zij kijken gezamenlijk meer dan 6 miljard uur aan video per maand. Daarnaast wordt er elke minuut nog eens 100 uur videomateriaal geüpload naar YouTube.

Path

Path, de meer intieme social-networking-app, timmert flink aan de weg en heeft inmiddels meer dan 12 miljoen gebruikers. Daarvan gebruikt de helft de app op maandelijkse basis. De groei is sinds een aantal maanden in een stroomversnelling gekomen. Dave Morin, mede-oprichter en CEO van Path, zei hierover tegen de Wall Street Journal dat het grootste gedeelte van de groei nu uit Engels-sprekende landen komt. De sterke groei die Path de afgelopen tijd doormaakte kwam vooral uit Centraal- en Zuid-Amerika, van landen als Venezuela en Mexico. 

WhatsApp

In hoeverre 'privé-socialenetwerken' als WhatsApp en WeChat sociale media zijn, daarover valt te discussiëren. Ik heb wel besloten ze in het overzicht op te nemen. Waar WhatsApp in juli nog bekendmaakte 250 miljoen actieve gebruikers te hebben, deelde het onlangs dat de teller inmiddels op 300 miljoen staat. Dagelijks worden 31 miljard berichten via WhatsApp verstuurd en 325 miljoen foto's gedeeld.

Tegelijkertijd heeft WhatsApp een push-to-talk-functie geïntroduceerd, waarmee gebruikers elkaar audio-opnames kunnen toesturen. Met de nieuwe functie wil WhatsApp zich onderscheiden van de concurrentie, waarvan de meest vooraanstaande LINE, WeChat, Kakao Talk, Facebook Messenger en Apple's iMessage zijn. Het van Chinese origine WeChat maakte onlangs bekend 235,8 miljoen maandelijks actieve gebruikers te hebben, een groei van 176,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. 

Onavo Insights publiceerde onlangs een infographic over de staat van de 'messaging apps'. Hoewel het alleen iOS betreft, is het een redelijk accurate weergave van het chat-app-landschap. De conclusie is duidelijk: de Aziatische chat-apps zijn populair in Azië, de westerse in het Westen.

Heb jij betere of recentere cijfers? Laat van je horen in de comments!

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding: James A. Howie (cc)

39

Gepost in: Social media marketing , Onderzoek , facebook marketing, foursquare, google plus, hyves, instagram, linkedin, pinterest, slideshare, tumblr, twitter, vine

39 Reacties

Erg interessant!

geplaatst op om 14:26 uur

Goed stuk! Wat mij opviel:

"In vergelijking met andere Europese landen is Nederland koploper in het gebruik van social media..."

Ludiek feitje is dat Nederland 'in vergelijking met andere Europese landen' meer last van de economische crisis heeft dan de rest van (West) Europa.

Dus, iedereen zit zich blijkbaar suf te Facebooken en Twitteren, maar niet met geld verdienen.

geplaatst op om 14:30 uur

Dank je wel Danny :D

geplaatst op om 16:28 uur

Zeker boeiende cijfers. Om het naar mijn eigen situatie te vertalen, ondanks de grote verschillen tussen Facebook en Google+ zie ik op ons platform Lifehacking.nl juist het omgekeerde. We hebben veel meer plussen op onze G+ pagina dan Likes op de Facebookpagina, terwijl onze inspanningen op beide platformen gelijk zijn. Verder hebben we op beide platformen nog een lezerscommunity. Hier zie ik eveneens meer engagement en meer leden op G+ dan op Facebook. Het verbaast me oprecht dat G+ voor Lifehacking zo'n goed platform is. De conversie van platform naar site en vice versa heb ik nog niet 100% helder. Mocht iemand me hier eens bij willen helpen om dat inzichtelijk te krijgen, ik hou me aanbevolen!

geplaatst op om 16:34 uur

Mooie cijfers Danny!

Bedoel je misschien NIET-Engels sprekende landen in Midden en Zuid-Amerika als Venezuela en Mexico?

geplaatst op om 17:05 uur

Interessante cijfers, dank!

Opvallend zeg, het percentage 35+ dat actief is op social media. Blijkbaar moeten we het beeld van social media dat het typische jongeren platforms zijn, bijstellen.

En, kloppen alle cijfers wel? Onlangs zag ik op deze site bijvoorbeeld geheel andere getallen over bijvoorbeeld Pinterest: http://www.socialbakers.com/facebook-pages/253591661347566-pinterest


geplaatst op om 17:55 uur

Interessante info wederom !
Zijn er ook gegevens van XING ?

geplaatst op om 18:18 uur

Danny! Helemaal super weer!! Hier hebben we iets aan! Wat mij opvalt is het zeer grote percentage 55 Plussers op Facebook. Is er verder iets over deze groep bekend? Hoeveel vrienden hebben zij? Hoeveel pagina s liken ze? Hoe actief zijn ze?

geplaatst op om 19:30 uur

@Corinne, graag gedaan, blij dat ik m'n belofte deze week wél kon nakomen ;-)

@Nico, Ik had het helemaal fout opgeschreven. De groei kwam voornamelijk uit landen in Centraal en Zuid Amerika, en die verplaatst zich nu via Spaans-sprekende Amerikanen naar Amerika

geplaatst op om 21:10 uur

@Niek, Thanks!

@Vincent, Ik zat te twijfelen of ik het volgende in de blog zou zetten, maar hier komt het dan toch.

Of de Nederlanders 'koploper social media gebruik' zijn zit hem enorm in de nuance. Nederland heeft de hoogste penetratie social media gebruik en bv. ook de hoogste penetratie LinkedIn gebruikers. Dus in die zin volstaat die conclusie.

Als je gaat kijken naar activiteit is het weer een ander verhaal. Dat veel Nederlanders actief zijn op sociale netwerken hangt natuurlijk ook samen met de internetpenetratie in Nederland. Wanneer er gecorrigeerd wordt voor de internetinfrastructuur blijken Nederlanders helemaal niet zo actief online, zo blijkt uit dit onderzoek van Mindshare.

geplaatst op om 21:25 uur

In 1 woord: klasse.
@Frank het verschil in G+ en FB zit denk ik in het feit dat G+ vaak meer 'werk' gerelateerd is en FB vooral prive. Bij een site als Lifehacking of Marketingfacts is 'plussen' voor mij logischer dan Liken, terwijl het bijv. bij een muzieksite andersom is.

geplaatst op om 21:29 uur

@Frank, interessant om te zien dat Google+ zo goed werkt voor Lifehacking. Voor Marketingfacts staat de impact van Google+ in schril contract met die van Facebook. Bijna dagelijks verbaas ik me weer over de enorme engagement die op Facebook ontstaat. Dat terwijl de dynamiek van Google+ wellicht meer past bij een kennisplatform dan Facebook. Aan de fanbase zal het niet direct liggen, de pagina heeft inmiddels al bijna 13.000 1+'s. Ik denk dat ik maar eens goed moet gaan kijken want ik van je kan leren ;-)

geplaatst op om 21:30 uur

@Irma
De link in je reactie zijn statistieken van de Facebookpagina van Pinterest, niet over Pinterest zelf :-)

@Femke,
Dat soort cijfers zijn er wel maar of ik die specifiek voor die leeftijdscategorie kan vinden betwijfel ik...

geplaatst op om 21:36 uur

@Henk,

Ik weet dat Xing wereldwijd meer dan 13 miljoen leden heeft (juni 2013). Daarvan komen er 6,5 miljoen in uit Duitstalige landen. De groei van het aantal leden is vrij geleidelijk:

geplaatst op om 21:54 uur

Goed, helder en interessant verhaal!

Allen zou deze zin nog even aanpassen ;-)
"Bij Tumblr is iets minder dan de helft (51 procent) van de gebruikers ouder dan 35"

geplaatst op om 09:10 uur

Mooi overzicht. Thanks for sharing :-)

geplaatst op om 15:15 uur

Thanks Gijsbert, heb het gefixt!

geplaatst op om 11:13 uur

Wat me toch opvalt is dat de licht afnemende trend van facebook al vanaf ongeveer half 2012 in gang is gezet. Mooie samenvatting!

geplaatst op om 21:56 uur

Vannacht werd bekend dat Nokia overgenomen is door Microsoft.

geplaatst op om 10:15 uur

Dank voor de info!

Klopt het dat er geen aantal staat van Nederlandse gebruikers
LinkedIn zie?
Zijn deze gegevens inmiddels van YouTube?

Ben benieuwd!

geplaatst op om 21:29 uur

Ha Rob, meer dan vier miljoen Nederlanders op LinkedIn: http://www.socialmediaacademie.nl/4-miljoen-nederlanders-op-linkedin/

geplaatst op om 09:12 uur

De chatapp Cubie Messenger is in 2012 gestart en maakt een enorme opmars, ze zijn wellicht de grootste potentiele concurrent van Whatsapp aan het worden omdat ze wekelijks een of meerde updates doen geluisterd naar hun gebruikers en om een speciaal feedbackplatform/forum. Het is gevestigd in Taiwan en in San Fransisco en heeft in een jaar tijd al meer als 7M google Play downloads.

@henk Google+ wordt meer gebruikt door mensen in de technische en online industrie. Dit zijn veelal bedrijven vanuit nederland die de omschakeling maken om clouddiensten van Google als standaard te gaan gebruiken, ik denk daarom ook dat Google+ vooral de doelgroep 25+ ers bevat. Die het veel meer zakelijk gebruiken als FB, wellicht zijn daar ook verbanden van te meten. FB stijgt volgens mij enorm in interest groepen, ook vanwege de enorme werkeloosheid en de wil om toch bij de blijven of mensen up to date te houden met het delen van hun kennis. Daarnaast beginnen er veel mensen met een eigen bedrijfje op die fbgroepen/likepages omdat ze zich enorm vervelen thuis en zien dat er voldoende markt onstaat voor hun diensten/producten

geplaatst op om 16:52 uur

Mooi gedisciplineerd werk weer Danny. Waardevol startpunt voor verdiepend onderzoek. Tips over Pinterest gebruik (doelgroep) in NL zijn welkom :-).

Het aantal plussen op G+ lijkt samen te hangen met het gebruik (en de intensiteit daarvan) van de totale Google omgeving van je bedrijf, netwerk en branche (Drive, Sites, etc.. Organisaties 'gone Google' echter dat ontwikkelt zich sectorspecifiek is mijn ervaring. Dat is doelgroepgericht ook weer een hele mooie kans voor B2B marketing, als jouw sector op Google goed vertegenwoordigd is.

Genoeg data voor discussie, dank voor het delen.

geplaatst op om 10:09 uur

Ik snap iets niet: Hyves heeft een hroot aantal 'ouderen' als lid. Dan wordt de grens gelegd bij 35+? Dus mensen vanaf 35 jaar en 1 dag horen tot de groep ouderen? Dat vind ik maar een vreemde en smalle definitie.

geplaatst op om 10:49 uur

Beste Danny,

dit zijn zeer interessante gegevens voor mijn scriptie.. ik heb alleen een bron nodig van het volgende stuk:

"In Nederland komt 78,2 procent van de 7,8 miljoen gebruikers dagelijks op de website, zo blijkt uit cijfers die Facebook Benelux onlangs publiceerde - ja, het aantal gebruikers wijkt dus iets af van de cijfers van de Facebook API die Fanrise uitleest en die ik hierboven noemde. Het aantal dagelijks actieve gebruikers in Nederland komt daarmee uit op 6,1 miljoen. In vergelijking met de wereldwijde cijfers bezoeken relatief veel Nederlanders Facebook via een smartphone of tablet, maar liefst 77 procent (wereldwijd is dat 70 procent). Van de 6 miljoen mobiele gebruikers loggen 4,6 miljoen mensen elke dag in."

De bron Facebook Benelux is voor een scriptie helaas niet genoeg..

Bij voorbaat dank.

Mvg, Vera Cornelissen

geplaatst op om 12:52 uur

Hi Vera,

Die cijfers heeft Facebook Benelux aan NU.nl gecommuniceerd. Zover ik weet zijn ze niet als persbericht rondgestuurd. Zie: http://www.nu.nl/tech/3550199/acht-tien-nederlandse-gebruikers-dagelijks-facebook.html

geplaatst op om 13:08 uur

Nuttig, Danny! Thx

geplaatst op om 14:39 uur

Interessant, nuttig en goed in elkaar gezet! Echt Top! Gr Gilbert Themen

geplaatst op om 15:51 uur

Zullen we Hyves aub gewoon helemaal vergeten en nooit meer ergens vermelden? De aankop van Hyves door TMG was de grootste business blunder ooit en is wat mij betreft schadelijk voor de reputatie van dit land en een belediging van de vele duizenden experts in Nederland die de aankoop hadden kunnen afraden.

geplaatst op om 18:36 uur

Hallo, ik zou graag willen weten op welk tijdstip de meeste mensen actief zijn op internet. Bij voorkeur nog specifieker natuurlijk. Welke leeftijd op welk tijdstip op welk medium actief is. Lijkt best een logische vraag, maar ik kan hier niet heel veel over vinden, alleen oude artikelen. Of niet specifiek over tijdstippen. Iemand hier meer informatie voor mij? Bedankt!

geplaatst op om 16:55 uur

Hoi Simone heb jij hier al een reactie op ontvangen? of het ergens gevonden? want ik ben precies naar het zelfde opzoek. namelijk de tijdstippen(Welke leeftijd doelgoepen op welke tijdstippen op welk medium actief is).

geplaatst op om 15:25 uur

@Jan de Vries, gezien het inmiddels is opgeheven als sociaal netwerk is het de laatste keer dat ik Hyves heb meegenomen. Beloofd.

geplaatst op om 20:50 uur

@Simone @Celine,

Ik weet dat Piet Hein van Dam dergelijke cijfers heeft uit hun bereiksanalysetool Wakoopa. Ik heb zijn presentatie zelf een keer bijgewoond: http://www.marketingfacts.nl/berichten/adults-20-45-is-not-a-target-group-its-a-family-reunion.

Ook comScore heeft cijfers over gebruik van online. Die hebben ook cijfers van het gebruik van devices naar uur op de dag, dat is denk ik waar jullie naar op zoek zijn. Zie: http://www.marketingfacts.nl/research/detail/2013-europe-digital-future-in-focus/

geplaatst op om 21:07 uur

Voor de meest actuele cijfers zie trouwens het vernieuwde Stats Dashboard:

http://www.marketingfacts.nl/statistieken

geplaatst op om 21:12 uur

Thanks Danny, cijfers zijn bijna altijd direct verhelderend. Toch trok ik mijn wenkbrauwen op toen ik las dat ouderen (55+) de grootste doelgroep zijn op FB. Dit zegt FB zelf niet, dat zijn namelijk jonge mannen (18-24 jaar). Hoe verklaar je dit?

geplaatst op om 12:48 uur

Hi Nicole,

Het zou kunnen afhangen van hun segmenten. 55+ is natuurlijk een erg grote groep. Definieer het als 65+ en je krijgt andere verhoudingen.

Daarnaast hangt het er vanaf wat je meet. comScore meet of iemand facebook.com heeft bezocht. Dat zegt niet zoveel over de gebruiksintensiteit. Ik kan me zo voorstellen dat de 18-24 jarigen veel meer liken, sharen, reageren etc...

geplaatst op om 12:57 uur

Hi Danny,

Super goed stuk! Nuttige informatie.

Ik ben wel benieuwd waarom EyeEm en WeHeartIt niet vermeld zijn. Dit zijn relatief populaire sociale platformen onder jongeren en ik ben erg nieuwsgierig naar de cijfers.

geplaatst op om 22:29 uur

Alle lijntjes aan het einde lichtelijk in de min, zo blijkt uit de eerste grafiek. Alleen bij Hyves gaat het verval nog veel sneller. De ondergang van deze "sociale" media kan wat mij befreft niet snel genoeg gaan!

geplaatst op om 14:05 uur

@Chantal, die EyeEm en WeHeartIt zou ik nog in de categorie upcoming scharen. Mogelijk worden ze in een volgend overzicht wel meegenomen.

@Kees
Want? Je vindt het vervelend dat andere mensen social medai gebruiken?

De dalende lijnen op het einde is het seizoensverloop. Als je in het Stats Dashboard kijkt voor de meest actuele cijfers kan je zien dat dit geen algehele daling in gebruik is: http://www.marketingfacts.nl/statistieken/channel/social_media_marketing

geplaatst op om 21:03 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.