10 interessante onderzoeken van afgelopen week

30 november 2013, 11:46

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 48 2013

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week onder andere onderzoek naar de potentie van mobiele coupons, onderzoek naar de gebruiksvriendelijkste website onder zorgverzekeraars en onderzoek in het kader van de mediawijsheid.

Waardoor gaan Nederlanders mobiele coupons omarmen?

Bijna tweederde van de Nederlanders tussen 12 en 80 jaar is in het bezit van een smartphone. Daarnaast hebben wij als Nederlanders nog altijd een voorliefde voor korting. Opvallend is dan ook om te zien dat Nederlandse retailers en fabrikanten achter blijven wanneer het gaat om mobile couponing. Uit een onderzoek van dialoog marketingbureau Yourzine blijkt dat de Nederlandse consument in veel gevallen nog niet op de hoogte is van deze mogelijkheden. Een gemiste kans zo blijkt.

Lees verder

Consument: VGZ online beste zorgverzekeraar

VGZ was onlangs de nummer één in het onderzoek dat WUA! jaarlijks uitvoert naar de online oriëntatie naar een zorgverzekering. In deze blog interview ik Karian Inpijn, verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het strategisch beleid rondom klantcontact voor onder anderen VGZ, Bewuzt, IZA en IZZ. Onlangs lanceerde VGZ een compleet vernieuwde website. Een gesprek over website-optimalisatie, klantreizen, a/b-testen, de klant centraal stellen, mensen meekrijgen en een competitieve markt.

Lees verder

Create a Branded Social Community to Drive Engagement

Facebook, Twitter, YouTube, Google+, Pinterest… deze vormen allemaal een belangrijk onderdeel van je zakelijke social media-strategie, maar het kan zijn dat je iets mist. Je kan op een dieper niveau contact leggen met je klanten door in je eigen omgeving een community rondom je merk te creëren. Deze whitepaper helpt je bij het opzetten van zo’n Branded Social Community.

Lees verder

Hoe wil jij je als marketeer ontwikkelen?

NIMA wil graag weten op welke terreinen jij je als marketeer wil ontwikkelen. Daarom vragen we je mee te doen aan het marketingontwikkelonderzoek dat dit jaar voor de tweede keer wordt uitgevoerd, i.s.m. TNS NIPO. De uitkomsten gebruiken we onder andere voor het opstellen van het NIMA Ontwikkelprogramma 2014, waarbinnen de NIMA Classes en andere activiteiten vallen.

Lees verder

Bereiksonderzoek in digitale impasse

Vorige week dinsdag presenteerden VINEX, PMA en GfKhet Dutch Digital Media Measurement (DDMM). Kort daarvoor kwam Adformatie met het bericht dat Memo2met een alternatief komt. Het Amsterdamse bureau bereidt een tag-meting voor dat websites gaat meten in een panel van aanvankelijk 175.000 mensen en later zelfs 300.000. In de ogen van Memo2-voorman Marcel Vogels zijn dit soort aantallen nodig om de long-tail goed te kunnen meten.

Lees verder

Kinderen op social media

Ouders willen zien waar hun kind op social media mee bezig is (74%) en met wie hij/zij omgaat (49%). Desondanks zijn ouders van kinderen tussen 10 en 14 jaar oud positief over het gebruik van sociale media door kinderen. Ze vinden dat het gebruik een positief effect kan hebben op de Engelse taalvaardigheid (56%) en op de communicatievaardigheden (48%) van hun kinderen. Daarnaast zien ouders kansen in het delen van informatie (71%) en in het maken en delen van huiswerk (62%). De meeste kinderen weten dat ze door hun ouders worden gevolgd op sociale media (71%). Een op de drie ouders reageert ook op berichten van hun kind op social media.

Lees verder

Het onderwijs volgens Generatie Z

Leerlingen willen les over mediawijsheid om de positieve en de negatieve kanten van internet te ontdekken. Dit blijkt uit onderzoek onder kinderen van 6 tot 16 jaar. Aan de hand van 600 gesprekken en 495 ingevulde vragenlijsten is onderzocht wanneer kinderen leren, hoe ze leren en wat hun ervaringen zijn op school. Ondanks het feit dat deze leerlingen zijn opgegroeid met internet, vindt generatie Z dat lessen in mediawijsheid en ict-vaardigheden onderdeel moeten zijn van het onderwijsprogramma.

Lees verder

Moving Pictures 2013

Steeds meer Nederlanders bekijken via smartphone en tablet video. Bijna de helft van de Nederlanders van 13 jaar en ouder (48 procent) kijkt wel eens videomateriaal op een smartphone en ruim een derde (36 procent) kijkt wel eens videomateriaal op een tablet. Aan de hand van dit onderzoek monitort SKO de trends in het gebruik van smartphones, tablets, desktops, laptops en het TV scherm voor het bekijken van audiovisueel materiaal.

Lees verder

Millenials & social media

7 op 10 jongeren lezen, reageren op of posten zelf informatie op sociale media over producten, merken en bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek naar het gebruik van social media onder millennials. Het onderzoek kijkt onder andere naar welke informatie ze lezen en delen, welke online bronnen ze het meest vertrouwen en welke conversaties hun aankoopgedrag beïnvloedt.

Lees verder

News consumption across social media

PEW Research heeft de nieuwe consumptie onderzocht. In dit rapport richt men zich op de nieuwsconsumptie op en rondom social media. Hoe hebben mensen interactie met nieuws? Wat zijn de verschillen?

Lees verder

Stapel reclamefolders kleiner geworden

De NOS meldt dat de stapel reclamefolders gemiddeld kleiner is geworden (-2%). Naast de opkomst van online folders wordt dit geweten aan selectievere distributie. Ook is het aantal NEE-stickers gegroeid.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!