All I want for Christmas is goed vindbaar zijn in ChatGPT
Wat als je als CMO dit jaar al veel hebt gekregen maar nog een paar wensen mag doen voor kerstmis? Wat wens je dan? Ik zou denken aan een goede ranking van je productportfolio in ChatGPT. Want meer dan ooit is dit de plek waar mensen zoeken én vinden wat ze onder de boom willen.
Waar traditioneel zoeken via Google wat terrein verliest en social media door de bomen het bos niet altijd meer tonen, is ChatGPT een startpunt geworden waar veel mensen hun dag beginnen. Het is de plek waar men op zoek gaat naar inspiratie en advies. Zo ook voor feestdagen aankopen.
Volgens onderzoek van het CBS gebruikte in 2024 al een kwart van alle Nederlanders AI zoals ChatGPT voor verschillende taken. Dat is tijdens het schrijven van dit artikel, in november 2025, waarschijnlijk fors toegenomen. Onder 18- 25 jarigen ligt dit percentage veel zelfs op bijna de helft (48,7%) in 2024. Daarbij hebben 34 procent van de mensen met een afgeronde hbo- of wo-opleiding in 2024 gebruikgemaakt van ChatGPT of een vergelijkbaar programma. Zij maakten het meest gebruik van deze tools van alle opleidingsgroepen volgens het CBS onderzoek.
Afbeelding: AI Chatbot Markt Nederland: Het marktaandeel van AI chatbots in Nederland wordt gedomineerd door ChatGPT.
Het recente Shopify onderzoek 2025 Global Holiday Retail Report toont de trend van AI gestuurd shoppen. In het rapport staat dat 64% van de shoppers verwacht AI te gebruiken voor minstens één taak in dit feestdagen-seizoen. Onder Gen-Z’ers is het percentage nog veel hoger, namelijk 84% van de respondenten in deze generatie geeft aan AI te gebruiken voor aankopen dit feestdagen seizoen. De meest genoemde redenen van respondenten voor gebruik van AI bij shopping zijn deals vinden (29%) en inspiratie/product discovery (20%).
De belofte van shopping assistenten is dat door het nabootsen van een winkelassistent deze AI tools sneller en beter de juiste producten kunnen aanbieden en betere selecties voorschotelen. Dit leidt tot hogere conversie en minder retouren. De gebruiker bespaart niet alleen geld maar ook tijd bij het aankopen van producten. Meer gebruiksgemak tot gevolg.
De potentie voor deze nieuwe kanalen staat als een paal boven water. En daarnaast ben je nu nog op het juiste punt om te beginnen met dit distributiekanaal.
Alleen optimaliseren voor de lijstresultaten van Google geeft dit jaar dus geen groots vuurwerk.
Hoe optimaliseren voor ChatGPT
Maar hoe optimaliseer je nu content voor AI chatinterfaces zoals ChatGPT? Dat begint met inzicht in hoe er gezocht wordt en hoe jouw merk al zichtbaar is.
Daar heb je een aantal zaken voor nodig. Allereerst een tool voor Generative Engine Optimization analytics ofwel een Answer Engine Optimization analytics tool. Hiermee krijg je inzichtelijk op welke prompts jouw merk gevonden wordt, en op welke plek in de antwoorden.
Daarna wil je onderzoeken wat het laag hangende fruit is om content te optimaliseren om hoger in de rankings te komen. Door vraaggestuurde zoekopdrachten te analyseren weet je precies wat de intentie van je klant is en waar je je content dus op moet optimaliseren.
Bijkomend voordeel: je kan uit de vraag afleiden waar in de funnel een klant zich bevindt en dus welke potentie hij heeft. Met die informatie kun je snel keuzes maken welke content-optimalisatie voorrang krijgt.
Wat je vervolgens wilt doen is je attributie model aanpassen en rekening houden met zogenoemd zero click search: jouw zichtbaarheid in chat interfaces die geen link bevat of niet direct leidt tot een klik. Welke waarde ken je toe aan deze impressies? Dit inzicht helpt je in het bepalen van de waarde van je optimalisaties.

Extra shopping hulp: Shopping Research assistent ChatGPT
De shopping Research hulp van ChatGPT, eind november 2025 gelanceerd, helpt om aankopen als assistent te begeleiden. Hij vraagt de gebruiker om een aantal specificaties of voorkeuren te benoemen over het product dat hij zoekt. Dat kunnen verdiepende vragen zijn, zoals welke toepassing je het product voor nodig hebt, wie de gebruiker is of wat het budget is.
Deze conversatie verloopt veelal als een vooraf bepaalde systematiek zodat de juiste informatie uitgevraagd kan worden.
Met die informatie gaat ChatGPT dan zoeken door webshops en komt terug met resultaten/aanbevelingen. Die specificaties zijn belangrijke informatie waar je met jouw merk op kunt optimaliseren.
Conclusie en aanbevelingen
Hoe zorg je er nou voor dat jouw webshop goed wordt getoond in ChatGPT? Het simpele antwoord is:
Schrijf voor mensen, optimaliseer voor machines.
Kort gezegd kan je het volgende doen: Voeg risico’s, alternatieven, vergelijkingen en nuance toe. Zo kan ChatGPT de gebruiker vollediger adviseren en wordt jouw content in meer antwoorden meegenomen.
De afgelopen maanden heb ik duizenden AI-zoekresultaten geanalyseerd — in verschillende sectoren, over meerdere LLM’s heen. En één patroon is heel duidelijk: LLM’s laten consequent een structuur zien.
Als je wilt dat jouw content wordt geciteerd (en jouw merk wordt aanbevolen), dan is dit het stappenplan dat je kunt volgen:
- Geloofwaardigheid en toegankelijkheid: Voeg bovenaan webpagina’s geloofwaardigheid toe. Dit doe je bijvoorbeeld door links naar andere websites op te nemen, actuele en betrouwbare gegevens te gebruiken en samenvattingen te tonen (red. TL;DR). Voeg indien mogelijk een link toe naar een bio van de auteur.
- Actueel en up-to-date: Houd de content actueel en voorzie het van een datum/timestamp. Houd prijzen up-to-date en ververs deze informatie door regelmatig te publiceren. Onderzoek van o.a. Adobe wijst erop dat gebruikers van AI tools voor shopping deze mogelijkheden met name gebruiken om te vergelijken op prijs. Ze zijn dus op zoek naar de gaan naar de beste prijsdeals. Daarom is het updaten van productprijzen van groot belang om goed gevonden te worden en accuraat getoond te worden.
- Link-ecosysteem: Bouw een intern en extern link-ecosysteem. Het toevoegen van links binnen de content geeft meer autoriteit aan het onderwerp.
- Gebruik eigen visuals: Infographics, afbeeldingen (met alt-tags), video’s (met transcripties). AI is dol op echte multimedia-bronnen.
- Voeg het juiste schema toe. Bijvoorbeeld: Artikel / FAQ / HowTo / Video. Dit is een machine-leesbare “waarheid”. Het helpt LLM’s hun werk sneller en gemakkelijker te doen. Meer technische optimalisaties vallen buiten de scope van dit artikel.
Door de razendsnelle veranderingen in de werking van ChatGPT en de verschillende modellen die je kunt selecteren voor gebruik, is dit stappenplan een startpunt van waaruit je verder kan gaan optimaliseren. Deze adviezen gelden natuurlijk niet alleen voor kerstaankopen.
Ook voor Google AI antwoorden, wat een steeds groter deel van de Google resultaten betreft, kan je gelijkaardige stappen ondernemen.
Plaats reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.