Gamification SaaS tools voor marketeers

In dit artikel bespreken we de 5 bekendste gamification tools (Brame, Flairy, Playable, Scratcher en Refybe) en de voor -en nadelen. Voor welk doel gebruik je nu welke tool en hoe groot is hun aanbod.

15 september 2025, 08:48 3011 x gelezen

Het toevoegen van gamification en hyper casual games aan marketing campagnes is al lang niet meer iets wat gedaan wordt om nog even het resterende marketingbudget op te maken. De meeste grote merken hebben gamification toegevoegd aan hun jaarlijkse marketingplannen en mediamix om zo in te spelen op het succes van games op het gebied van loyalty, lead conversie en brand awareness.

De meeste games voor grote merken worden gemaakt door digital development bureaus die het game-concept aan een campagne koppelen. Dat levert vaak een maatwerk game op dat naadloos aansluit op de campagne look en feel. Maar zo’n game is vaak ook maar tijdelijk en daarom relatief duur. Daarom blijft de inzet van games voor veel merken helaas beperkt, ondanks dat het vaak veel aandacht en conversie oplevert.

Gelukkig zijn er ook een aantal gamification Saas tools die de drempel van kosten wegnemen. Je sluit dan een licentie af, variërend van 99 Euro tot 2.000 Euro per maand, waarmee je zelf games kunt maken. Het “maken” is dan vooral beperkt tot het toevoegen van jouw huisstijl en aanpassen van game eigenschappen. De kracht van een Saas gamification tool zit vooral in de snelheid, het aantal games en de mogelijkheden om bijvoorbeeld je CRM of loyalty programma te koppelen.

Brame

No-code gamification voor e-commerce & e-mail funnels

Waar Brame in uitblinkt

Brame profileert zich als een no-code gamification marketingplatform met een drag-and-drop builder, een ruime bibliotheek templates en formats specifiek voor e-commerce en marketingcampagnes. Het platform wil marketeers in staat stellen snel interactieve campagnes op te zetten zonder development-werk. De meest gebruikte formats: rad van fortuin, quizzen, kraskaarten  en collectie-games.

Waarom kiezen voor Brame?

  1. Snelheid en gebruiksgemak: als jouw marketing-team weinig tijd en capaciteit heeft en je wil snel campagnes live zetten (zoals pop-ups op productpagina’s of e-mail games), is een no-code builder een enorm voordeel.
  2. E-commerce-gericht: templates en conversie-hooks zijn vaak gebouwd met winkelwagen-discounts, coupon-generatie en uplift-metrics in gedachten.
  3. Omnichannel inzet: mogelijkheid om campagnes via links, iframes of embed op meerdere kanalen uit te rollen, wat handig is voor zowel webshops als social posts.

Aanbeveling

Kies Brame wanneer je snel conversiegerichte campagnes wil uitrollen zonder technische afhankelijkheid, vooral als je een e-commerce-omgeving hebt waar coupons en kortingen direct omzet beïnvloeden.

Flarie

premium branded games voor engagement en retentie

Wat is Flarie?

Flarie is een platform waarmee marketingteams gemakkelijk branded games kunnen bouwen en inzetten om doelgroep engagement, retentie en loyalty te verhogen. De Flarie Studio biedt een drag-and-drop interface met meer dan 160+ games in verschillende categorieën (zoals arcade, puzzel, sport en kansspellen) en stelt je in staat deze volledig aan te passen met eigen branding, challenges, leaderboards en beloningsmechanieken.

Waarom Flarie de moeite waard is

  1. Speels én conversiegericht: Flarie richt zich op marketing- en CRM-teams, met formats die zich bewijzen op engagement én conversie (email CTR tot 6× hoger, tijd in apps met 350% omhoog)
  2. Breed format-aanbod: keuze uit meer dan 160 games, filterbaar op doelgroep, allemaal met snelle branding en gameplay-opties.
  3. Gebruiksgemak: een intuïtieve, no-code interface waarmee je games in een paar dagen live kan hebben zonder development-tools
  4. Lead generatie en beloningen: de games kunnen leadformulieren, kortingen, raffle-mechanieken en andere beloningen integreren; data kan automatisch naar CRM / ESP gesynchroniseerd worden, inclusief volledige GDPR-compliance.

Wanneer kies je voor Flarie?

Kies Flarie als je wilt kiezen uit een zeer groot assortiment games. Je zoekt een snel, gebruiksvriendelijk en no-code alternatief voor gamification en je hebt behoefte aan wereldwijd schaalbare campagneformats die in e-mail, web, social of in-app inzetbaar zijn.

Playable

Playable marketing en schaalbare brand experiences

Waar Playable in uitblinkt

Playable positioneert zichzelf expliciet als “the gamification platform for marketers”: een flexibel platform om speelbare merkervaringen te bouwen en op te schalen over de customer journey. Ze claimen klanten wereldwijd en een technologie die makkelijk in marketing-flows past. Playable richt zich op playable ads, e-mail-integratie en interactieve formats die makkelijk in campagnes inpassen.

Waarom kiezen voor Playable?

  1. Focus op playable ads & cross-channel: als je wilt experimenteren met playable advertenties in social of display of interactieve elementen in e-mails, is Playable een sterke kandidaat.
  2. Schaalbaarheid: geschikt voor marketeers die veel campagnes draaien en behoefte hebben aan uniforme, herbruikbare spelcomponenten.
  3. Merkconsistentie: mogelijkheden voor whitelabeling en branding, zodat gameplay op meerdere touchpoints consistent is.

Aanbeveling

Kies Playable wanneer je playable ads en omnichannel speelervaringen wil inzetten en wanneer je behoefte hebt aan een platform dat is gebouwd met marketing workflows en schaal in gedachten.

Scratcher

No-code, vele formats en lead-centric campagnes

Waar Scratcher in uitblinkt

Scratcher profileert zichzelf als een no-code gamification marketingplatform met een ruime keuze uit meer dan 40 game-formats, snelle CRM-integraties en templates die je direct kunt inzetten voor lead-generatie en brand engagement. Het platform is duidelijk ontworpen voor marketingteams die veel verschillende speltypen willen testen zonder development.

Waarom kiezen voor Scratcher?

  1. Veel game formats: als A/B testen tussen mechanieken belangrijk is (kraskaart vs quiz vs rad van fortuin), maakt Scratcher het makkelijk om game-varianten te draaien.
  2. CRM-connectiviteit: directe koppelingen met marketingplatforms maken het eenvoudig om leads en data automatisch te verwerken.
  3. No-code & snelheid: snelle set-up en inzet.

Aanbeveling

Scratcher is ideaal voor teams die veel variatie willen testen in speelmechanieken en die waarde hechten aan snelheid en integratie naar de marketing-stack. Vooral geschikt voor performance-gedreven campagnes.

Refybe

Hyper-casual games, retail-gericht en hyperlocal

Waar Refybe in uitblinkt

Refybe presenteert zich als een platform dat hyper-casual games en “play & win”-campagnes faciliteert voor retailers en merken, met participant management en tools om verkeer naar winkels of lokale campagnes te sturen. Refybe levert games voor retail, lead generatie en beloofd eenvoudige integratie van hyper casual games in jouw website of webshop.

Waarom kiezen voor Refybe?

  1. Retail & lokale activatie: als je een fysieke winkel of event hebt en je wil traffic stimuleren met in-store of geo-gerichte game-campagnes (bijv. “speel in onze winkel en win”), dan is Refybe gespecialiseerd in die niche.
  2. Hyper casual formats: 40 games die laagdrempelig zijn en snel uit te spelen, ideaal voor winkelbezoekers of korte social ads.
  3. Participant management: tools om deelnemers te managen en acties te koppelen aan voucher-uitgifte en winkelkortingen.

Aanbeveling

Refybe is een uitstekende keuze als jouw doel lokaal verkeer, event- en winkelactivatie is, of wanneer je eenvoudige hyper casual gameplay wil inzetten in retail-campagnes. Daarnaast is Refybe laagdrempelig zonder al te veel toeters en bellen en biedt het als enige van deze 5 een gratis versie.

Welke Saas gamification tool moet ik kiezen?

Welke tool je kies is geheel afhankelijk van zowel je budget als de tijd die je hebt om en tool helemaal eigen te maken. Je kunt klein beginnen en zodra je ‘enterprise-level’ wensen krijgt naar een volgende tool doorstappen.

Hieronder vind je een compacte vergelijking op belangrijke dimensies:

  1. No-code builder & templates: Refybe, Brame, Scratcher
  2. Playable ads & omnichannel marketing-workflows: Playable, Flairy, Brame
  3. Retail & hyperlocal activatie / hyper casual games: Refybe
  4. Aantal kant-en-klare formats: Flairy(+160) Scratcher (+40), Refybe (+40)
  5. Marketing / CRM integraties: Scratcher, Playable
  6. Performance / lead generation focus: Scratcher, Brame, Playable
  7. Maandelijkse kosten: Refybe (gratis / 99 Euro), Scratcher (129Euro / 329 Euro / 699 Euro)

Conclusies & aanbevelingen

Brame: ideaal voor e-commerce teams die snel conversiegerichte campagnes willen draaien met minimale dev-input.

Flarie: premium keuze voor merken die branded games centraal willen zetten, met snelle implementatie en bewezen conversie-impact.

Playable: de beste fit als je playable ads en omnichannel marketing-workflows wil opschalen.

Scratcher: sterk in format-variatie en no-code snelheid. Uitstekend voor A/B testen en performance.

Refybe: specialist voor retail, hyperlocal activaties en hyper casual games. Goedkoop en het meest transparant in de kosten. Prima voor kleinere campagnes.

Benjamin van Rossum (oprichter van Ratsibambam en Refybe.com) is expert in marketing gamification. Met meer dan 10 jaar ervaring in de online productie van marketing en advertising campagnes voor creatieve bureaus en grote merken wordt hij dagelijks enthousiast van gave digitale oplossingen. Met Ratsibambam richt Benjamin zich op het verhogen van conversiepercentages voor databuilding, audiance interaction en brand engagement met marketing gamification concepten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!