ReclameReview: Kia boort nieuwe doelgroep aan op TikTok

Kia heeft samen met de populaire TikTok-sterren Ghetto Trio (@dem_bruddaz) unieke content gecreëerd om een nieuwe generatie gaming-savvy consumenten kennis te laten maken met de volledig elektrische EV6 GT.

14 december 2022, 14:45 1768 x gelezen

Credits

Creatie: Ghetto Trio

Doelstelling

De elektrische Kia EV6 GT introduceren bij een jonge doelgroep.

Uitwerking

Uit het persbericht: De video heeft als thema ‘Mission: Find Your Friends’ en staat bol van de opvallende, videogame-achtige moves van het beroemde trio, wiens video’s al meer dan 33 miljoen keer zijn bekeken en grote aanjagers zijn van de inmiddels legendarische ‘video game in real life’-trend op TikTok.

In de video wordt de hoofdpersoon gevolgd tijdens zijn gamemissie waarbij hij de EV6 GT wil besturen en gebruik maakt van innovatieve features zoals Remote Smart Parking Assist en de slimme oplaadfunctie voor externe apparaten. De kijker wordt ook getrakteerd op de onmiskenbare choreografie van het Ghetto Trio.

“Met deze nieuwe campagne wil Kia een hele nieuwe generatie consumenten aanspreken”, zegt David Hilbert, Marketing Director bij Kia Europe. “Het was belangrijk om de voorkeuren van onze doelgroep te begrijpen en te respecteren, en daarom hebben we een merkintensieve benadering vermeden. In plaats daarvan hebben we voor een nieuwe creatieve stijl gekozen waarvan we weten dat die echt zal aanslaan en een enorm potentieel bereik heeft.”

ReclameReview-Oordeel

Laat ik beginnen met de uitvoering van deze influencercommercial: die vind ik echt fantastisch. Het kanaal van Ghetto Trio staat vol met video’s die lijken op de populaire game GTA, maar dan door echte mensen in de echte wereld nagespeeld. Daar past deze product placement perfect bij. En dat is wel een absolute vereiste als je geloofwaardig over wilt komen in een dergelijke samenwerking. Goed gedaan dus.

Dan de doelgroepbenadering. Het is een flinke ommezwaai om je als merk te begeven op een platform waar een jongere doelgroep zit. Maar de mensen die dit zien, zijn niet per definitie kinderen (wat ik eerlijk gezegd wel dacht in eerste instantie). Van de mensen die TikTok gebruiken is 66% jonger dan 30 jaar. Dat is dus een behoorlijke groep die mogelijk een rijbewijs heeft (18-30 jaar). En dan heb je ook nog de 34% die ouder is dan 30 jaar en valt onder de traditionele doelgroep van Kia. Helemaal niet verkeerd dus, die keuze voor TikTok.

Tot slot worden in de video ook nog verschillende USP’s van de desbetreffende auto onder de aandacht gebracht op een manier die niet reclamisch aanvoelt. Het automatisch inparkeren en het opladen van de elektrische auto passen prima in het concept van real-life gaming. Tel daarbij op dat kijkers zien dat het gewoon een mooie auto is en we kunnen concluderen dat Kia indruk maakt met deze TikTok-video. Of ze er ook meer auto’s door verkopen? Dat weet ik niet. Maar de engagement van kijkers op TikTok is natuurlijk wel vele malen hoger dan bij kijkers van een tv-commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!