Meer DOOH is minder TV en krant

Reclame op tv en in kranten zal het meest te lijden hebben onder een verwachte budget shift naar Digital Out of Home (DOOH), denken senior reclamemanagers in onderzoek van Alfi, uitgevoerd door PureProfile.

4 augustus 2022, 11:00 2594 x gelezen

Verwachte verschuivingen per branche

Uit dit kleinschalige onderzoek onder senior executives en CEO’s (n=101), bleek dat 66% gelooft dat entertainment en media meer hun toevlucht zullen nemen tot DOOH, gevolgd door 62% die verwijst naar overheidscampagnes en 61% die dit voor de detailhandel verwacht. Travel staat met 18% onderaan.

Zie de onderstaande tabel. Die toont de mening van de ondervraagden over de sectoren die de komende 12 maanden waarschijnlijk de grootste toename van het gebruik van DOOH zullen zien.
De ondervraagden in het VK, de VS, Frankrijk, Duitsland, Canada, Australië en de VAE zijn van mening dat de financiële sector ook steeds vaker DOOH-advertenties zal gaan inzetten, waarbij 58% voorspelt dat het gebruik van DOOH het meest zal stijgen, gevolgd door 52% die telecom aanwijst.

Budgetten verplaatst: TV reclame het haasje

De overstap naar DOOH betekent dat budgetten worden verplaatst van andere reclamegebieden, waarbij televisie en kranten naar verwachting het zwaarst zullen worden getroffen, zo schatten de respondenten in het onderzoek in. Ongeveer 57% van de leidinggevenden is van mening dat de budgetten voor tv-reclame zullen worden verlaagd om DOOH te financieren en 53% zegt dat de uitgaven voor krantenadvertenties hierdoor zullen lijden.
Slechts 15% van de ondervraagde leidinggevenden gelooft dat Out of Home budgetten zullen worden verplaatst naar Digital Out of Home en slechts 21% gelooft dat de budgetten voor online adverteren zullen worden overgeheveld naar DOOH.

Over het onderzoek

In opdracht van Alfi heeft onderzoeksbureau PureProfile 101 interviews afgenomen onder senior reclameprofessionals, waaronder CEO’s uit de VS, het VK, Canada, Australië, Frankrijk, Duitsland en de VAE. De onine interviews zijn in februari 2022 afgenomen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!