Logo Marketingfacts - Powered by Nima
  • +
Marketingfacts
  • channels
    channels
  • specials
    specials
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • stats
  • jobs
  • jaarboek
  • NIMA Academy
    • +

channels

  • Advertising
  • Analytics & data
  • Customer service
  • E-business
  • E-Commerce
  • E-mailmarketing
  • Mobile
  • PR & Branding
  • Search
  • Social media
  • Tech
  • Usability & Design
  • Video

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  •  
  •  
  •  
  • Inloggen
  • Aanmelden

Bureauwereld

gerelateerde topics

  • bureaus
  • reclame
  • strategie
  • creatieve industrie
  • advertising

bureauwereld experts

  • Ronnie Overgoor
    Aantal blogs: 3
  • Luuk Ros SCP
    Aantal blogs: 2
  • Tadek Solarz
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Digital Marketeer & Recruiter

    Digital Marketeer & Recruiter

  • Accountmanager nalatenschappen

    Accountmanager nalatenschappen

  • Content Specialist

    Content Specialist

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Reclame-pitch Albert Heijn is ondoordachte bikiniparade

    Reclame-pitch Albert Heijn is ondoordachte bikiniparade

    Albert Heijn gaat "op zoek naar een onderscheidend campagne-construct" en schrijft daarvoor een pitch uit. Gaat het dan zo slecht met de supermarktketen? Als er dringend iets moet gebeuren, is het kiezen van een nieuw reclamebureau wel de meest ondoordachte zet.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 11 februari 2019
    • Advertising PR & Branding
      • 13802
      • 2
  • Mervyn ten Dam (ADCN): “Elk merk moet een mening hebben”

    Mervyn ten Dam (ADCN): “Elk merk moet een mening hebben”

    Ooit waarschuwde hij al dat Nederlandse creativiteit – "als je niet oppast" – aanvoelt als een grap van het niveau André van Duin. Volgens Mervyn ten Dam (oprichter van reclamebureau Achtung! McGarryBowen) zijn goede ideeën universeel en liever niet te Nederlands. Sinds eind 2018 is hij voorzitter van ADCN. Wat is zijn visie op de Nederlandse bureauwereld? 

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7 Ditches TV)
    • 5 februari 2019
    • Advertising PR & Branding Usability & design
      • 3004
      • 0
  • Wat denken klanten van designbureaus nou écht?

    Wat denken klanten van designbureaus nou écht?

    Het onderzoek What Clients Think is voor de vijfde keer uitgevoerd. Gebaseerd op interviews met 500 klanten van ontwerpers. Echte interviews dus, betaald door designbureaus, die daarvoor de onderzoekers van Up to the Light inhuurden. Waardevolle kost voor de hele creatieve industrie. Van levensbelang voor al die bureaus die een betere aansluiting zoeken met de wereld van hun klant. Het rapport bevat concrete uitkomsten waar je direct mee aan de slag kunt, aan het eind van dit artikel samengevat in tien tips.

    Lees verder »
    • Roel Stavorinus (MELVINDAY)
    • 26 oktober 2018
    • Usability & design
      • 9368
      • 0
  • Ivo Roefs (Dutch Digital Agencies): “De meest succesvolle merken houden koers”

    Ivo Roefs (Dutch Digital Agencies): “De meest succesvolle merken houden koers”

    Tot voor kort was Ivo Roefs topman ('co-CEO') van een van Nederlands grootste reclamebureaus (DDB & Tribal). Nu is hij voorzitter van Dutch Digital Agencies (DDA). Wat is zijn visie op de ontwikkelingen in de reclamewereld? En waar wil hij zich als voorzitter van deze branchevereniging annex kennisplatform de komende tijd vooral op richten? "Strategie is te theoretisch geworden."

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7 Ditches TV)
    • 23 oktober 2018
    • Advertising PR & Branding
      • 4932
      • 0
  • Over bureaus, marketeers en het belang van scherpe positionering

    Over bureaus, marketeers en het belang van scherpe positionering

    De relatie tussen marketeers, marketingafdelingen en de creatieve bedrijven waarmee ze werken, levert vaak voer voor discussie, niet het minst onder die bureaus zélf. Sinds de tijd van Don Draper groeiden 'reclamebureaus' uit tot alomvattende communicatie- en strategiefabrieken, vielen vervolgens uiteen in allerlei kleine fabriekjes en nu lijkt er weer sprake van een terugkeer naar de one-stop-shop. Tegelijk groeiden creatieve marketingafdelingen en de nieuwste bedreiging voor 'de bureaus' lijken consultancy's te zijn, die zich op hun pad begeven. Bert Hagendoorn specialiseerde zich vanuit zijn creatieve achtergrond in 'de positionering van creatieve bedrijven': als marketeer dus van marketingbedrijven.  

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 16 oktober 2018
    • PR & Branding
      • 7593
      • 0
  • Over marketing, bureaus en de vloek van het appartementencomplex

    Over marketing, bureaus en de vloek van het appartementencomplex

    'Creativity is intelligence having fun' is misschien wel de beroemdste uitspraak van Albert Einstein die Einstein nooit heeft gedaan (maar afkomstig van een reclamebureau, BrightHouse). De populariteit van het idee dát het van Einstein afkomstig is, illustreert wel perfect dat velen de neiging hebben 'creativiteit' te kaderen als een belangrijk onderdeel van een ogenschijnlijk lineair denkproces. En er is een funfactor. Marketeers roepen elkaar geregeld op om gebaande paden te verlaten of buiten lijntjes te kleuren. Al dan niet met behulp van ingehuurde creativiteit. En daar komen bureaus in beeld.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 4 oktober 2018
    • Advertising PR & Branding E-commerce
      • 7718
      • 0
  • De bureauwereld in transitie

    De bureauwereld in transitie

    De realiteit van de bureauwereld is in transitie: klanten die digitale kunde in huis halen, de strijd om talent, consultancypartijen als nieuwe spelers en de macht van een beperkt aantal digitale spelers. Wat is het beste pad voorwaarts voor bureaus? Samen met negen Nederlandse en internationale bureaus – Pervorm, Oogst, OMG, Iprospect, Strangelove, Brandwebbing, Storm Digital, ISM eCompany en Gradient, marketingbureaus met een focus op online, e-mail, digital, branding en strategie – besprak DDMA de ontwikkelingen en perspectieven op deze trends. De belangrijkste perspectieven op de ontwikkelingen delen we hier. 

    Lees verder »
    • Pieter Meijer (Pervorm)
    • 4 september 2018
    • PR & Branding Carrière
      • 8026
      • 1
  • De strategie van Reclamebureau van het Jaar TBWA\Neboko

    De strategie van Reclamebureau van het Jaar TBWA\Neboko

    TBWA\Neboko, het reclamebureau van onder andere Albert Heijn, Adidas en McDonald's, werd recentelijk bekroond tot Bureau van het Jaar. Susanne van Nierop in gesprek met Chief Creative Officer van TBWA\Neboko: Darre van Dijk.

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7 Ditches TV)
    • 21 augustus 2018
    • Advertising PR & Branding
      • 11082
      • 0
  • Bureauwereld wordt hervormd: dit heb je nodig om te overleven

    Bureauwereld wordt hervormd: dit heb je nodig om te overleven

    De bureauwereld heeft het niet gemakkelijk. "De beurskoers van the big four (WPP, Publicis, Omnicom en Interpublic Group) is de afgelopen maanden gekelderd", schreef Steven Jongeneel onlangs in Adformatie. "Hoewel de budgetten sinds de crisis weer zijn toegenomen, zijn deze niet teruggekomen op het oude niveau." Onderzoek onder adverteerders bevestigt dat er geen grote stijgingen zijn te verwachten. De uitdaging waar de bureauwereld voor staat, zie je terug in het bureaumodel. 

    Lees verder »
    • Jasper Fraikin (FJ. Creative. Digital. Production.)
    • 11 juni 2018
    • Advertising
      • 9898
      • 0
  • Influencer marketing: voor iedereen een plek aan tafel!
    • Influencermarketing

    Influencer marketing: voor iedereen een plek aan tafel!

    Het koppelen van influencers aan merken gebeurt al sinds de beginjaren van pr en reclame. Hollywoodsterren werden het gezicht van een cosmeticamerk en later werden voetballers prominent aan sportmerken gekoppeld om vanuit hun expertise- of peer-rol het verhaal van een merk geloofwaardig over te brengen. Influencer marketing is dus eigenlijk niets nieuws. Maar sinds de opkomst van social media en groei van invloedrijke bloggers, instagrammers, vloggers en andere content creators heeft influencer marketing een grote vlucht genomen. Ieder fatsoenlijk merk ruimt er tegenwoordig marketingbudget voor in. Influencer marketing is hot business. Veel communicatieadviesbureaus zien voor zichzelf een rol weggelegd of zijn ermee bezig. Hoe zet je nu als merk in deze wirwar van bureaus een succesvolle influencersamenwerking op? We spraken hierover met pr-, reclame- en mediabureaus, influencer agencies en, niet te missen, een topinfluencer zelf. 

    Lees verder »
    • Juriaan Vergouw (Porter Novelli)
    • 29 september 2016
    • PR & Branding
      • 19841
      • 2
  • Reclame en internet zijn onverenigbaar, daar is niets aan te doen

    Reclame en internet zijn onverenigbaar, daar is niets aan te doen

    Dit weekend werd ik door mijn oud-businesspartner Ronnie Overgoor gewezen op een interview in Adformatie met 2 ouwe digitale rotten, Adjan Kodde van Mirabeau en Paul Manuel van Tam Tam. Ronnie twitterde dat wij de in het artikel gevoerde discussie over de gescheiden werelden van reclame, consultancy en internet 20 jaar geleden al voerden. Mijn reactie: reclame en internet zijn onverenigbaar. Ik heb het aan den lijve ondervonden.

    Lees verder »
    • Stef Heutink (Stef Heutink)
    • 9 juli 2014
    • Advertising
      • 13285
      • 1
  • Heeft het bureau van morgen Einstein en Mandela op de payroll?

    Heeft het bureau van morgen Einstein en Mandela op de payroll?

    Op de Cannes Lions zette ook dit jaar de trend door van inzendingen die een radicaal andere vorm van marketing en reclame maken vertegenwoordigen. Het draait allang niet meer om grappige tv-commercials. De prijzen gaan naar concepten die daadwerkelijk wereldwijde en meer alledaagse problemen oplossen en hiervoor vaak technologisch zeer ingenieuze functionaliteit ontwikkelen. 

    De Grand Prix voor Sweetie van Terre des Hommes door Lemz en voor de Nivea Procetion Ad door FCB Brasil zijn de meest in het oog springende voorbeelden van deze ontwikkeling, die in Cannes al in 2012 voet aan de grond kreeg toen het Zweedse bureau R/GA de Titanium Grand Prix won voor Nike Fuelband. De vraag is of dit ook een voorbode is van grote verschuivingen in de werkwijze van reclamebureaus: veranderen zij straks in technologische R&D-laboratoria die de wereldproblemen met hun creativiteit te lijf gaan?

    Lees verder »
    • Michiel Bais (Michielbais.nl)
    • 4 juli 2014
    • Advertising PR & Branding Usability & design
      • 8491
      • 1
  • De reclamewereld is niet meer aantrekkelijk voor toptalent

    De reclamewereld is niet meer aantrekkelijk voor toptalent
    • Bart van de Kooij (NEXT - Google for Entrepreneurs)
    • 5 juni 2014
    • Advertising E-business
      • 26450
      • 3

    De reclamewereld is haar inspirationele cultuur kwijtgeraakt de laatste 15 jaar. Ondanks fijn geslepen interieurs, gratis Apple-hardware, massages, uitgebreide luxe lunches op kantoor en buitenlandse trips, is er een nieuwe werkelijkheid. De snelstgroeiende merken hebben niet alleen een ander businessmodel, maar ook een grote aantrekkingskracht op toptalent van over de hele wereld. Ligt het aan de cultuur die inspiratie biedt voor geweldige werk? Of aan geweldig werk dat als bonus een fantastische cultuur biedt? Vreemd genoeg worstelt de reclamewereld met dit vraagstuk. Een bezoek aan technologie clubs als Kiva & Square in San Francisco en reclamebureaus Anomaly & Sid Lee in Toronto geeft nieuwe invalshoeken en laat zien wat nodig is om toptalent aan te trekken of te behouden.

    Lees verder »
  • Strategieles van Miami Ad School NY - deel 4: de creative brief

    Strategieles van Miami Ad School NY - deel 4: de creative brief

    Samen met 17 strategen van over de hele wereld heb ik afgelopen zomer de Account Planning Boot Camp aan de Miami Ad School in New York gedaan. Een fantastische ervaring, waarbij ik les heb gehad van 38 verschillende industry heroes: creative & strategy directors van de grootste bureaus gevestigd in New York. Als samenvatting van wat ik daar geleerd heb, heb ik 'A Planner's Playbook' gemaakt: 30 nuggets over wat een strateeg moet zijn en doen binnen een creatief bureau. Als verdieping daarop heb ik 4 artikelen geschreven over de belangrijkste onderwerpen: strategie, de strateeg, de insight en de creative briefing. In deze laatste post ga ik in op die laatste.

    Lees verder »
    • Sytse Kooistra (Isobar)
    • 7 november 2013
    • Advertising PR & Branding
      • 11007
      • 0
  • Tom Poes-bureaus overleven het niet

    Tom Poes-bureaus overleven het niet

    Ik heb weleens gehoord dat er 6.000 bureaus zijn in Nederland, waarvan 600 met meer dan 2 medewerkers. En allemaal zitten ze op dezelfde dienst: het ontwikkelen van ideeën. De een doet het snel, de ander weer goedkoop. De een met plaatjes, de ander met veel blabla. Het is tijd voor meer onderscheid. Tijd voor de grote opruiming.

    Lees verder »
    • Jur Baart (Fitzroy)
    • 5 november 2013
    • Advertising Usability & design
      • 12014
      • 7
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • Mangrove
  • Copernica
  • Gracious Studios
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2017 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by Mangrove