Zwolle, de eerste stad in Nederland waar alle winkeliers in één app zijn terug te vinden

16 december 2013, 11:59

Leegstand in binnensteden, een consument die in toenemende mate online zijn aankopen doet en winkelend publiek dat alleen maar gefocust is op hun mobiel. Door heel het land hebben winkeliers met deze hedendaagse uitdagingen te maken, maar in Zwolle denken ze hiervoor een oplossing te hebben gevonden: één app met 250 lokale winkels, waar consumenten 24 uur per dag kunnen shoppen.

Waar grote retailers als Burberry flink investeren in het shoppen van nu en de toekomst, zijn kleine ondernemers nog vaak aan het worstelen met de huidige ontwikkelingen. Genoeg ondernemers vragen zich af hoe ze de doelgroep het beste (online) kunnen bereiken. En zij die hierin wat verder zijn, wikken en wegen over de kosten van bijvoorbeeld een responsive website of de ontwikkeling van een app. In Zwolle hebben lokale ondernemers gekozen voor het alles-in-één smart mobile shopping-concept (SMOBSHOP). Dit concept is ontwikkeld door het Londense bedrijf Crowdmessenger. Om meer te weten te komen over dit concept, de kansen en de uitdagingen, had ik een gesprek met Angelo Egbertzen, CEO van Crowdmessenger.

Hoe komt het dat Zwolle de eerste stad is waar men zo massaal aansluit bij één concept?

“Zwolle heeft net als elke stad te maken met dezelfde uitdagingen van deze tijd (zo staat een op de elf winkels in de binnenstad leeg), maar er is wel sprake van een enorme daadkracht. Zo heeft de gemeente het afgelopen jaar een plan van aanpak op papier gezet om de leegstand tegen te gaan en de bezoekersaantallen omhoog te krijgen. Er is bijvoorbeeld gratis wifi in het centrum geïntroduceerd. Daarnaast is er een actieve ondernemersvereniging (Citycentrum Zwolle) die hier vol voor wil gaan. Ten slotte helpt het dat ik in de buurt van Zwolle woon en hierdoor al een netwerk van lokale ondernemers had. Als je er dan genoeg tijd en energie in steekt en mensen er op tijd bij betrekt, ontstaat er al snel een gevoel van saamhorigheid.”

Wat houdt het smart mobile shopping-concept in?

“Centraal staat een hybride platform, waartoe consumenten overal en altijd toegang toe hebben. Hiervoor is onder andere, samen met onze partner Tiny Orca, een app ontwikkeld die beschikbaar is voor de iPhone, Android toestellen en de iPad. Consumenten kunnen hier 24 uur per dag een kijkje nemen in alle winkels en direct producten bestellen. Bestellingen worden dezelfde dag nog per fietskoerier bezorgd. Daarnaast kun je in de app makkelijk horecagelegenheden terugvinden en is er een overzicht van de belangrijkste evenementen in de stad. Vanzelfsprekend hebben we ook een website en staan er in verschillende winkels grote schermen.”

Dat is toch niet nieuw?

“Nee, maar wat wel uniek is, is dat we locatiegebonden berichten kunnen sturen naar alle consumenten die onze app hebben gedownload. Zo hebben we recent een notificatie verstuurd met een uitnodiging om langs te komen op een event waarbij een tas van de Nederlandse designer Leontine Hagoort werd vergeven. We zijn hier nog mee aan het proefdraaien, maar de mogelijkheden zijn legio [zie de demo van geo-notificaties, red.]. Denk bijvoorbeeld ook aan een aanbieding van een bakker die rond lunchtijd naar mensen wordt gezonden die zich in een straal van 500 meter rond de winkel bevinden. Zo is de communicatie van een winkel of horecagelegenheid écht relevant op de juiste tijd en plaats.”

“Daarnaast gaan we werken met digitale coupons. Deze komen binnenkort beschikbaar in de app, zodat een consument deze altijd bij de hand heeft. De winkelier kan dan bijvoorbeeld ook een coupon op een locatie plaatsen, die door de consument met de app kan worden opgehaald. Ten slotte starten we ook nog met de uitrol van een loyaliteitssysteem. De klantenkaarten kunnen uit de portemonnee, geen zegels en knipkaarten meer, alles is straks geconcentreerd op één platform. Sparen voor kortingen, punten of producten kan allemaal makkelijk via de app. En ook parkeerkaarten kunnen straks met dit systeem betaald worden.”

Welke marketingfacts kun je ons geven?

Vorige week zijn we ‘live’ gegaan voor het grote publiek en binnen 6 dagen was de app al meer dan 1.000 keer gedownload. De website heeft dagelijks ongeveer 100 bezoekers. En toeval of niet, sinds de introductie van ons concept heeft één van de deelnemende bedrijven nu al 2 tot 3 keer zoveel bestellingen binnen via zijn webshop. En toch … pas op lange termijn kan je écht beoordelen of het een succes is.

De apps worden over het algemeen goed beoordeeld (gemiddeld 4 sterren in de App Store en Google Play), maar er is ook de nodige kritiek. Zo zijn er tot op heden weinig producten direct online te bestellen en is de app nog niet geschikt voor alle typen Android-telefoons. Wat doe je met deze feedback?

“Alle feedback is, zeker in deze beginfase, erg welkom. We weten dat nog niet alles soepel loopt, maar daar werken we hard aan. Zo kan het zijn dat de consument nog niet online kan shoppen bij een aantal winkels, omdat we nog druk bezig zijn om de betaalmodule van de webshops goed te laten aansluiten bij de bestaande processen. Dat een deel van de Android-toestellen nog niet wordt ondersteund, dat is bekend. Ook wij zien dat Samsung flink terrein wint op Apple, dus wij zullen ervoor moeten zorgen dat onze app geoptimaliseerd is voor het grootste deel van de Android-gebruikers.”

Wat zijn jullie plannen voor 2014?

“We verwachten in 2014 live te gaan in een aantal andere middelgrote steden, daar waar het straatbeeld nog niet uitsluitend bepaald word door de grote ketens. Daarnaast zullen we ook in grote, moderne winkelcentra ons concept uitrollen, zoals in het recent geopende New Babylon complex in Den Haag.”

Sebastiaan Nagel
Trainer & LinkedIn Campagne Manager bij Social Blooming

Wereldkampioen LinkedIn. Helpt bedrijven met het effectief inzetten van LinkedIn. Bijvoorbeeld door voor hen te adverteren, maar ook met workshops LinkedIn Marketing en Bloggen. Daarnaast hebben wij een Social Business Model ontwikkeld, waarin je in 7 stappen leert (met een reeks aan trainingen) hoe je business of awareness voor je merk kunt creëren met de inzet van LinkedIn. Contact? Stuur een bericht via LinkedIn

Categorie
Tags

12 Reacties

    GianluigiCuccureddu

    Interessant concept!

    Ik sluit me aan bij Kevin, een gezamelijk platform is interessant vanuit de winkeliers bekeken (qua kosten denk ik(?))

    Maar het aansluiten van webshops in relatie tot het grote winkeliers probleem lijkt een vaag, omdat ze dan alsnog met dat probleem blijven zitten van de winkel (tenzij dit een stap in de richting is naar een online winkel).

    In de online retail wereld is men bezig om het niet meer noodzakelijk te maken om een echte experience te creeren die niet afdoet van online. Dit kan ook omgedraaid worden en -zoals Kevin aangaf- een beleving te creeren die gewoonweg niet online kan.


    16 december 2013 om 14:54
    Peter Bonjernoor

    Lokale winkeliers hebben juist het probleem dat er steeds minder aanloop is – als je dan alles online aan gaat bieden werk je dat toch alleen maar in de hand?


    16 december 2013 om 15:32
    Peter Bonjernoor

    De claim dat alle winkeliers uit Zwolle terug te vinden klopt trouwens niet helemaal.


    16 december 2013 om 15:49
    Joran van Diermen

    Vind het een mooi principe, maar er had naar mijn mening wel meer op interaction design gericht mogen worden.

    Klein voorbeeld: wanneer een pagina van Mediamarkt geopend wordt, komt de desktop website in plaats van de mobiele website tevoorschijn of een eigen pagina in de app. (over de snelheid niet gesproken)

    Duidelijk nog de beginfase, maar ben benieuwd naar hoe de app verbeterd gaat worden.


    16 december 2013 om 16:12
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dank allen voor de reacties! Omdat ik niet voor mijn beurt wil spreken 😉 heb ik Angelo gevraagd inhoudelijk op jullie vragen en opmerkingen te reageren.


    16 december 2013 om 18:20
    Angelo Egbertzen

    Bedankt voor het lezen en de reacties.

    Samen met de ondernemers geloven wij in het bundelen van de lokale krachten. We hebben een hybride platform ontwikkeld waar de consumenten bepalen hoe zij de interactie met het winkelgebied in het algemeen, en de specifieke winkel/horeca gelegenheid in het bijzonder, willen aangaan.

    Fysiek in de winkel, on-line achter de pc of “On the Go” via tablet of smartphone. Wat wij nu kennen als “winkel” is straks een hybride locatie die je altijd bij je hebt.

    Door ook nog straks (Q1) ons loyalty systeem (Smobcoins) te koppelen binden de ondernemers de consumenten aan het Zwolse winkelgebied.

    Uiteraard zullen we continue het platform blijven innoveren en verbeteren.

    Tips en verbeterpunten zijn altijd welkom en we zullen indien mogelijk deze altijd integreren. Samen met elkaar bereiken we altijd meer.


    16 december 2013 om 20:11
    Guido

    Wat een gaaf concept zeg! Ik hoop dat dit goed aan gaat slaan!


    19 december 2013 om 08:17
    Justus

    Veel van dit soort lokale initiatieven maar dit is toch echt de doodsteek voor de locale ondernemer.

    Deze app werkt dus ook met een webshop idee?

    Ik ben meer voorstander van een Scoupy wij gebruiken deze mobile platform voor nieuwe en bestaande klanten. Ik heb nog steeds fysiek me klant in de winkel en met de ster kan ik wekelijks mijn volgers een push bericht sturen als ik een nieuwe actie online plaats.

    Daarbij heeft Scoupy een groot bereik en zie ik er gemiddeld 5 klanten per week mee.

    Ik heb zojuist de app van zwolle ook geïnstalleerd en dit zal ook geen zode aan de dijk zetten.

    Ik wens de ondernemers heel veel succes!


    20 januari 2014 om 14:08
    Klaas-Jan van den Brink

    dingen die er in een stad “te doen” zijn, zijn zeer van invloed op het imago van een stad. Het aanbod van vrijetijdsbestedingen zoals kunst,

    cultuur en sport zorgt ervoor dat bezoekers terugkomen en wakkert het gevoel van trots aan bij de huidige bewoners. Maar ook de lokale ondernemers dragen bij aan de karakterisering van een stad.

    Helaas gaat het slecht met de retailindustrie. Kleine zelfstandige winkeliers maken plaats voor grootwinkelbedrijven. Zo blijken er inmiddels

    bijna 50% minder zelfstandigen en 25% meer grootwinkelbedrijven vertegenwoordigd te zijn in de grote winkelstraten. Het grootste probleem van de verloren monopoliepositie zit in de spelregels die veranderd zijn, vooral als gevolg van een verschuiving van offline naar online verkoop. Toch zijn een aantal trends zichtbaar die wellicht het tij doen keren.

    Fysiek ‘shoppen’ met korting is namelijk wel populair. Dat zie je aan het toenemende aantal “Daily Deal Sites” als Groupon en Scoupy en het gebruik daarvan door de consument. Uit recent onderzoek bleek bovendien dat shoppers (79 procent van de ondervraagden) graag meer

    kortingen en loyaltyprogramma’s zien in fysieke winkels. Hierbij wordt echter weinig aandacht geschonken aan belevenisomgeving. Jammer,

    want door aan het shoppen een beleving toe te voegen wordt er voor gezorgd voor een bepaalde sfeer, gevoel of herinnering. En juist de

    kleine winkeliers zijn degene die bijdragen aan deze beleving, evenals aan een duidelijke positionering van een stad.

    WipwApp

    De WipwApp is een tool wat inspeelt op bovenstaande trends. Wipwapp is een namelijk een game door de stad waarin lokale ondernemers graag willen adverteren, want het spelen van de game is al een beleving op zichzelf.

    Het voordeel van location-based adverteren via een smartphone is dat de doelgroep geattendeerd wordt op het product of dienst op hetmoment dat zij al in de buurt is van de onderneming. Daarnaast is WipwApp te spelen in verschillende categorieën met bijpassende route:

    een advertentie of korting van een onderneming wordt zo gekoppeld aan de juiste doelgroep.!

    Geïnteresseerden kunnen de app gratis downloaden in de App- of Playstore. Aan de hand van de app worden mensen op een speelse manier door een deel van een stad geleid, bijvoorbeeld door de binnenstad of een wijk. Onderweg beantwoorden ze vragen, voeren ze opdrachten uit en houden ze mini-rallies tegen medespelers.

    Mensen verkennen graag zelf de stad en ontdekken graag de leuke plekjes. De ervaring leert dat mensen hierin begeleid willen worden. WipwApp leidt mensen door de stad langs plekken waar zij in geïnteresseerd zijn. Het voegt bovendien een spelelement toe aan het

    ontdekken van een stad. WipwApp biedt hiermee een bijzondere, vernieuwende manier om een stadsdeel te promoten!

    http://www.wipwapp.nl


    3 februari 2014 om 15:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!