Zorgverzekeringen 2014: kijken, kijken en pas heel laat kopen

12 februari 2015, 14:30

Korte terugblik op het afgelopen zorgseizoen aan de hand van resultaten Switchonderzoek

Een recordaantal van maar liefst 6,5 miljoen Nederlanders oriënteerden zich eind 2014 op een nieuwe zorgverzekering. Slechts 1,1 miljoen Nederlanders maakten daadwerkelijk de overstap. Het jachtseizoen op de onwetende consument is afgelopen. Tot 1 februari 2015 was het feitelijk nog mogelijk om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Hoog tijd om de balans op te maken. De politieke en maatschappelijke discussie in combinatie met een record aantal keuzemogelijkheden, aangeboden door meer dan 40 merken, bracht de consument ook dit jaar weer massaal in beweging.

Onderzoek uitgevoerd door M2Media en MeMo² (Switchonderzoek 2014) wijst uit dat eind 2014 significant meer Nederlanders zich oriënteerden op een nieuwe zorgverzekering dan in de jaren daarvoor. Een kwart van de Nederlanders is zich eind november al aan het oriënteren op de voor hun beste keuze. Hiermee wordt eens te meer aangetoond dat de term low interest niet meer opgaat voor deze categorie.

Last minute: 45 procent switcht pas na kerst

Het aantal switchers geregistreerd door informatiecentrum Vektis laat zien dat de zorgverzekeraars dit jaar minder Nederlanders hebben weten te overtuigen om daadwerkelijk over te stappen: 1,1 miljoen overstappers dit jaar versus 1,2 miljoen vorig jaar.

Bijna de helft van deze overstappers maakte de switch bovendien pas in de laatste vijf dagen van het jaar. De oriënterende consument heeft kennelijk alle beschikbare tijd nodig om wijs te worden uit de enorme diversiteit van producten, regels en aanbieders. Combineer dit met de beperkte kennis (bron: Pricewise/Motivaction, 2014) van de gemiddelde consument en het mag geen verrassing heten dat de potentiele switcher vooral druk was met het verkrijgen van inzicht in de best passende verzekering. De meest gebruikte oriëntatiekanalen hiervoor waren ook dit jaar weer de website van een aanbieder (54 procent) en vergelijkingswebsites (50 procent).

Vergelijker-van-vergelijkers

De 1.300 verschillende combinaties zijn door de online vergelijkers nauwelijks meer overzichtelijk terug te koppelen aan de consument. De enorme verscheidenheid aan merken, producten, aanvullingen, selecties, tekortkomingen en tarieven doet de consument enkel nog meer twijfelen. Er ontstond weer een roep om de vergelijker-van-vergelijkers.

De Nederlanders die wel zijn overgestapt omdat een andere zorgverzekeraar beter uit een vergelijking kwam:

  • .. zijn overwegend de hoger opgeleiden
  • .. relatief vaker tussen de 25 en 34 jaar oud
  • .. wonen voornamelijk in de grote steden
  • en vaker student of zelfstandig ondernemer

Lager opgeleiden en ouderen bleven bovengemiddeld vaak zitten waar ze zaten – vaak in de foutieve veronderstelling dat een nieuwe verzekeraar hen mogelijk niet zou accepteren. Resultaat van de onduidelijkheid voor de consument is dat de keuze voor een nieuwe zorgverzekeraar minder rationeel plaatsvindt, maar meer gedreven wordt door eerdere ervaringen en het gevoel van vertrouwen dat de verzekeraar uitstraalt. Een ander gevolg is dat de keuze om te switchen vaker achterwege blijft.

Strategy director Jack van den Burger van M2Media: “Een belangrijk inzicht voor de ruim 40 actieve merken in deze markt die doorgaans alleen in het jachtseizoen van zich laten horen en in deze laatste 6-8 weken van het jaar gezamenlijk ruim 70 miljoen euro aan media besteden. Zij doen er goed aan het gehele jaar te bouwen aan hun bekendheid als betrouwbare verzekeraar zodat zij daar tijdens de laatste weken van het jaar van kunnen profiteren. Doen zij dat niet, dan is het wellicht een goed idee om consumenten de mogelijkheid te bieden zich aanvullend te laten verzekeren tegen keuzestress. Maar of dat bij een therapeut bij u in de buurt kan, is natuurlijk nog maar de vraag.”

Facts

  • 6,5 miljoen Nederlanders oriënteerden zich eind 2014 op een nieuwe zorgverzekering (500.000 meer dan verwacht op basis van onderzoek in november 2014); MeMo²
  • 1,1 miljoen Nederlanders stapte eind 2014 over naar een nieuwe zorgverzekering (1,2 mio in 2013); Vektis deelt april 2015 de definitieve overstapcijfers

Onderzoeksverantwoording Switchonderzoek

In samenwerking met M2Media & More heeft MeMo² onderzoek uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de switchintentie (meting in november 2014) en het feitelijke switchgedrag (meting in januari 2015) betreffende zorgverzekeringen in Nederland. Tussen november 2014 en januari 2015 hebben 1.560 Nederlanders van 18 jaar en ouder deelgenomen aan het online onderzoek. De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, inkomen, regio en opleiding naar de Gouden Standaard 2014 (CBS/MOA) teneinde een representatieve steekproef te garanderen.

Marcel Vogels
Dutch independent marketing- and businessconsulting agency bij MeMo2

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!