Groeien op Instagram zonder advertentiebudget. Kan dat?

Het medium waar foto's centraal staan is één van de belangrijkste social media-platformen van dit moment.

Groeien op Instagram zonder advertentiebudget. Kan dat?

Vroeger kon je ongelimiteerd berichten liken en mensen volgen. Toen kon je nog groeien als een speer, zonder ook maar een euro kwijt te zijn aan advertenties of goede content. Tegenwoordig is dat moeilijker. Nu groeien veel merken juist dankzij duurbetaalde content die in de smaak valt bij de doelgroep. Zie in deze tijd van marketinggeweld nog maar eens te groeien zónder advertentiebudget.

Het verdienmodel van Instagram - dus ook van eigenaar Facebook - zit 'm natuurlijk in het gericht tonen van betaalde advertenties. Het is daarom ook niet gek dat organisch groeien een stuk lastiger is geworden dan een aantal jaar geleden. Tóch is het nog steeds mogelijk om organisch te groeien zonder ook maar een cent aan advertentiekosten te maken. De beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini helpen je daarbij:

Principe 1: wederkerigheid

Wederkerigheid vormt de basis van organische groei. Binnen veel niches is het acceptabel als een merk een persoon uit de doelgroep gaat volgen. Zulke mensen zijn makkelijk te vinden: ze uitten zich op social media graag over hun interesses. Denk bijvoorbeeld aan de markt voor woninginrichting. Er zijn veel mensen die hun interieur veranderen en de hele reis op Instagram delen. Voor interieurmerken zijn die mensen interessant om in de gaten te houden.

Het klinkt raar. Maar wij mensen reageren verrassend goed op nieuwe volgers. Onbewust krijgen wij als het ware een cadeautje als we de notificatie van een nieuwe volger zien. Door deze prikkel komen we zelf ook in actie. Wanneer we namelijk iets van iemand krijgen, willen we iets vergelijkbaars terugdoen. Zo zit ons brein in elkaar. Dus wat doen we? Juist, we volgen terug.

Maar let op: je kunt niet ongelimiteerd mensen volgen. Er zitten dagelijkse limieten op alle engagement-acties die je op het platform kunt uitvoeren. Ga je over deze limieten heen, dan krijg je van Instagram een waarschuwing. En dat moet je natuurljik voorkomen.

Principe 2: sympathie

Maar met alleen volgen kom je er niet. Je moet ook laten zien dat je een leuk merk bent; alleen zo connect je met nieuwe mensen. Wek sympathie door oprecht te zijn naar volgers. Een oprecht antwoord op bijvoorbeeld een story kan als een conversatiestarter dienen met een mogelijke klant.

Tip: complimenten zijn effectief. Met een compliment bij een post of story wek je sympathie op. Zo beïnvloed je mensen om jouw merk te volgen. Dit werkt overigens alleen als je compliment oprecht is. Een kort compliment als ‘superleuke story’ maakt natuurljik minder indruk dan een onderbouwend en inhoudelijk compliment.

Voorbeeld hardloopmerk

Laten we een hardloopmerk als voorbeeld nemen. Je hebt een duidelijke doelgroep op Instagram. Hardlopers delen veel content over hun runs, progressie en levensstijl. Hoe laat je een goed compliment achter bij een hardloper die laat zien waar hij vandaag is geweest?

  • Don’t: 'wow, wat een mooie plek om te lopen!'

  • Do: 'prachtig plekje om te lopen. Je kiest telkens goede spots Cas! Hoe komt het toch dat jij hier zo’n goed gevoel voor hebt?' 

Het doel van het geven van dit compliment is een vorm van interactie. Het liefst een reactie terug. En laten we eerlijk zijn, de bereidheid om op het tweede compliment te reageren zal bij negen van de tien hardlopers een stuk groter zijn. Het compliment bevat meer effort, oprechtheid en sympathie. Het komt realistischer over.

Om sympatie op te wekken is het belangrijk om hier een routine van te maken. Mogelijk beloont het algoritme je voor deze dagelijkse engagementacties. Er is is hier nog geen specifiek onderzoek naar gedaan, maar een dagelijkse routine heeft altijd meer effect dan iets wat je in het wilde weg doet.

Conclusie

Hoewel het verdienmodel van Instagram gebaseerd is op betaalde advertenties, is het dus nog steeds mogelijk om organisch te groeien op dit platform. Het medium waar foto's centraal staan is immers één van de belangrijkste social media-platformen van dit moment. En dáár wil je met jouw merk zichtbaar zijn. Oók als je geen budget hebt voor advertorials.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Juist die sympathie Do komt op mij heel nep over... Zeker als een merk dat reageert. Enige uitleg?

    geplaatst op
  • Hey Laurens, waarom komt dit nep over? Er zijn mensen waarbij een compliment niet goed valt, om wat voor reden dan ook. Maar onze ervaring leert dat een hele grote groep mensen hier juist positief op reageert.

    Om dit voorbeeld toe te lichten: dit was niet de eerste interactie tussen deze volger en dit hardloopmerk. Deze hardloper volgt dit merk fanatiek. Dit is voor ons een trigger om een wat persoonlijker bericht te sturen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.