Zoekmachines stoppen met medicijnreclame

19 november 2003, 16:45

Overture, dat onder meer advertenties verkoopt voor Yahoo en MSN, is gestopt met het verkopen van advertentieruimte aan online apotheken.

Online apotheken kunnen bij Overture geen advertentieruimte meer kopen bij medicijn-zoektermen, zo meldt CNet. Overture heeft hiertoe besloten na klachten van de National Association of Boards of Pharmacy (NABP), een brancheorganisatie van medicijnfabrikanten, en Drugstore.com.

Deze twee partijen trokken eerder deze maand aan de bel, omdat veel online apothekers zonder vergunning adverteren op zoekmachines. Bij zoektermen als ‘Vicodin’ en ‘Viagra’ verschijnen advertenties van dubieuze partijen, stellen de NABP en Drugstore.com. Een doktersrecept is in veel gevallen niet nodig om bij dergelijke partijen medicijnen te kopen.

Overture wil dat een onafhankelijke partij gaat toezien op de advertenties van medicijnverkopers. Pas als dat geregeld is, gaat het bedrijf weer advertentieruimte aan online apotheken verkopen.

Google heeft zijn beleid voor het plaatsen van advertenties voor online apotheken nog niet aangepast. ‘s Werelds grootste zoekmachine eist wel dat apotheken vragen om een doktersvoorschrift, maar accepteert nog altijd advertenties van medicijnverkopers zonder licentie.

Bron:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!