Zoekmachinemarketing kan gehele bedrijfsstrategie ondersteunen

7 juni 2004, 03:53

Door optimaal gebruik te maken van zoekmachines en de juiste trefwoorden te selecteren kan online marketing bijdragen aan alle onderdelen van de bedrijfsstrategie.

Bij de introductie van nieuw product bijvoorbeeld, loont het de moeite via de resultaten die een zoekmachineopdracht oplevert te bekijken hoe concurrenten naar voren komen en welke insteek voor het eigen product betere resultaten oplevert.

Ook het merkenbeleid kan profiteren van dergelijk onderzoek. Adverteerders kiezen trefwoorden meestal naar aanleiding van waar ze denken dat consumenten op zoeken. Vaak is dat niet juist en het loont de moeite diverse trefwoorden uit te proberen en te bedenken dat consumenten zich de merknaam misschien niet eens herinneren.

Bij customer relationship management kunnen adverteerders real time communiceren met de klant en zo het verstrekken van informatie aanpassen aan de vraag die de klant vandaag heeft en niet vorige week.

Tenslotte zijn zoekmachines nuttig voor het integreren van onderdelen van de marketing mix.

Bron:

Admap nr. 450, p. 32

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!