Zoekmachine-optimalisatie voor Marketingfacts
Wanneer een site als Marketingfacts over de afgelopen jaren een goed gevuld linkprofiel heeft opgebouwd en dus een autoriteit is geworden op (online) marketinggebied, dan is het van belang om bij een update ervoor te zorgen dat alle linkwaarde en autoriteit intact blijft, zodat de rankings ook behouden worden.
Een site mag SEO-technisch goed in elkaar zitten, maar bij een ontwikkelronde sluipen er altijd wel (kleine) dingen tussendoor die een impact kunnen hebben op de rankings in de zoekmachines. Daarom is het van belang dat webdevelopers samenwerken met SEO'ers om ervoor te zorgen dat deze fouten tot een minimum blijven beperkt. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van Marketingfacts door Mangrove. Naast het feit dat er verbeterpunten waren, was het dus ook van belang dat alles wat al goed was ook behouden zou blijven.
URL's
Allereerste punt dat ter sprake kwam was wat we met de url's moesten doen. Als we deze gingen veranderen dan zou het betekenen dat alle oude url's een 404-status zouden weergeven en dat alle linkwaarde die over de jaren heen was opgebouwd verloren zou gaan. Algemeen Dagblad zal bij iedereen nog fris in het geheugen staan. Er waren 2 opties:
-
de url's veranderen en een mapping aanmaken waarbij alle oude url's verwijzen naar de nieuwe url's. Deze dienen dan met een 301 redirect ingesteld te worden, zodat (zo goed als) alle linkwaarde meegenomen zou worden.
-
de url's niet veranderen en zo behouden.
Gelukkig had Marketingfacts al een goede url-structuur en was er geen twijfel mogelijk dat we de url's niet moesten aanpassen.
404-pagina's
404-pagina's met linkverwijzingen hebben we zoveel mogelijk geredirect naar de meest relevante pagina. De komende tijd zullen we de toekomstige 404-pagina's in de gaten houden om hetzelfde te doen.
Dubbele content
Tijdens een tussentijdse evaluatie kwamen we erachter dat er dubbele content was (niet problematisch). Via een crawl tool zagen we dat sommige identieke pagina's bereikbaar waren via 2 verschillende url's. Een voorbeeld:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120201_spil_games_the_state_of_gaming_2011
en
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120201_spil_games_the_state_of_gaming_2011/
Er zijn 2 manieren om dit op te lossen:
Wanneer een bezoeker een url bezoekt zonder een / erachter dan wordt de bezoeker met een 301-redirect doorverwezen naar de leading url mét een /.
Wanneer een bezoeker een url bezoekt met een / erachter dan blijft de bezoeker op de url, maar wordt er via de rel=”canonical” aangegeven dat de versie zonder / leading is (of andersom).
We hebben voor de rel=”canonical” gekozen via de SEO plugin template, waarbij wordt aangegeven dat alle url's zonder een / de canonical versie is om zo de dubbele content op te lossen.
Indexatie
Een van de belangrijkere punten bij een blog is ervoor te zorgen dat alle belangrijke pagina's voor de Google-bot binnen zo min mogelijk klikken te bereiken zijn. Wat algemeen bij een blog bekend is, is dat hoe ouder een artikel is, hoe dieper deze komt te liggen binnen de sitestructuur. Een oplossing hiervoor is om bij het artikel een module (gerelateerde artikelen) te plaatsen met links naar andere artikelen die verouderd zijn. Dit zorgt er dus voor dat ook oude artikelen voor de Google-bot binnen enkele klikken bereikbaar kunnen zijn. Er is besloten om deze module rechts van het artikel te plaatsen in plaats van onderaan. De gerelateerde artikelen-module moeten we nog wel verder optimaliseren om de relevantie te verbeteren.
Er is ook een navigatiestructuur aan de linkerkant toegevoegd om ook indexatie van de website te verbeteren. Door het toevoegen van de navigatiestructuur zijn er nu meerdere ingangspunten wat ook ervoor zorgt dat de website beter crawlbaar zal zijn.
Authorship
Nu er steeds meer rich snippets worden weergegeven in de zoekresultaten van Google zou het natuurlijk mooi zijn als op den duur ook de profielfoto van de auteur in de zoekresultaten naar voren zou komen. In de oude site was dit mogelijk, alleen moest de auteur hier zelf het een en ander voor doen. Wat we nu hebben gedaan is het volgende:
Artikel met informatie van auteur
Onderaan ieder artikel staat informatie over de auteur. De naam is een link naar de profielpagina van de auteur. Daar hebben we een rel=”author” aan de href toegevoegd.
Auteur profiel pagina
Op de profielpagina is een rel=”me” link naar het Google Plus-profiel van de auteur.
Google Plus profiel
Op het Google Plus-profiel van de auteur kan een link geplaatst worden naar de Marketingfacts-auteurpagina.
Wanneer er een duidelijke verband is tussen beide profielen kan de profielfoto worden weergegeven in de zoekresultaten naast de meta description. Om dit te testen kan er gebruikgemaakt worden van de Google Webmaster Tools – Rich Snippets Testing Tool.
Op www.google.com wordt de rich snippet met authorship live netjes vertoond:
Meta Description
Het was in het verleden niet mogelijk om de meta description van een pagina aan te passen waardoor Google zelf een meta description genereerde. Vanaf de lancering van de nieuwe website is het voor de blogger nu wel mogelijk om via een SEO plugin de meta description handmatig in te vullen.
Pagination
Rel=”next” en rel=”prev” zijn elementen die een relatie tussen bepaalde url's aangeeft. Nu hebben alle rubrieken en de homepage zelf “oudere berichten”. Deze berichten bevinden zich op onderliggende pagina's. Door rel=”next” en rel=”prev” te gebruiken wordt er bij Google aangegeven dat er een relatie is tussen de url's en dit kan ertoe leiden dat alle linkwaarde over deze pagina's bij elkaar opgeteld wordt. Stel dat er 50 links verwijzen naar /p10, 40 naar /p20 en 30 naar /p50, dan wordt alle linkwaarde bij elkaar opgeteld en toegekend aan één url. In de meeste gevallen geeft Google aan dat dit de beginpagina zal zijn.
Tot slot
Wanneer je te maken hebt met een migratie van websites zoals Marketingfacts, dan is het van belang dat de rankings behouden worden (of zelfs verbeteren). Ik mag met een gerust hart zeggen dat de migratie goed is verlopen. Er zullen nog wat kleinigheden zijn, maar in de loop van de tijd gaan we de website optimaliseren. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat een SEO'er betrokken is bij een migratie van een website. Ik kon heel snel schakelen met Team Cool en we hebben ook features kunnen toevoegen om een website op te leveren die niet alleen Awesome is qua design en usability, maar ook voor de zoekmachines.
De “relevante artikelen” en de categorieën (met paginering) aan de linkerkant zijn de enige manieren voor Google om bij alle artikelen te komen? Je hebt geen garantie dat alle artikelen op deze manier bereikt worden, of ze liggen 100 pagina’s (kliks) diep in de linkstructuur. Dit effect zul je al snel zien in je stats.
He André
Er zijn ook nog andere manieren om bij andere artikelen te komen, zoals via auteur profiel pagina’s. Daar staan links naar hun eigen artikelen (moet uitgebreid worden), maar ook waar ze reacties hebben geplaatst. Natuurlijk wordt er ook gelinkt vanuit artikelen naar andere artikelen intern. We kunnen tijdens een volgende optimalisatie slag tags gaan toevoegen en andere slimmigheden. Mocht je zelfs tips/adviezen hebben neem dan contact met mij op ;-).
Bedankt voor je reactie!
Nuja, in het veleden kon je toch ook de meta-omschrijving per pagina met een plugin regelen? Was toch WP?
@Gyurka, Marketingsfacts draait op Expression Engine en Marketingfacts maakte in het verleden geen gebruik van een plugin waarmee dit mogelijk was. Nu dus wel.
@Stephen, ah duidelijk, de migratie van WP naar EE was al in een vorig redesign, zie ik inderdaad.
Verder complimenten voor dit nette en duidelijke overzicht, overigens. “Dat zouden meer mensen moeten doen”, zegt men dan, meestal komt men niet veel verder dan “ja je moet goede headers gebruiken, en keywords”.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!