Je bekijkt een artikel van Beeckestijn
partner

Zo maak je een persona

Persona’s helpen je meer inzicht in de klant te krijgen. Wie zijn ze en wat hebben ze nodig?

20 november 2022, 06:00 1469 x gelezen

Een persona geeft een gezicht aan jouw klanten. Ontdek in dit artikel hoe je tot een goede persona komt en download een handig template om zelf aan de slag te gaan. Het maken van persona’s zijn helpen je beter inzicht in jouw klanten en hun behoeften te krijgen. Door hun leefwereld en ervaringen in kaart te brengen, krijg je inzicht in wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Je gaat op zoek naar de rode draden en grote gemene delers binnen de verschillende klantsegmenten. Persona’s zijn altijd fictief en vertellen het verhaal van een specifieke doelgroep.

Binnen een organisaties zorgen persona’s voor herkenning en erkenning bij collega’s. Het geeft een gezicht aan jouw klantdata en klanten. Voor een goede persona ga je onderzoek doen en in gesprek met je klanten. Hieruit ontstaat begrip en energie. ‘Persona’s zijn dus veel meer dan tools voor marketing en sales. Het zijn onmisbare hulpmiddelen voor je dienstverlening.’

Aan de slag met persona’s

Hoeveel persona’s moet je maken? Dat is een veelvoorkomende vraag. Er is geen vaste regel over hoeveel persona’s je nodig hebt. Binnen B2B zijn het aantal persona’s vaak gelijk aan het aantal rollen die betrokken zijn bij het aankoopproces. Bij B2C wordt er meer gekeken naar groepen van consumenten die hetzelfde (koop)gedrag vertonen. Als zo’n consumentengroep groot genoeg is voor een bepaald type gedrag, dan verdiend het zijn eigen persona.

‘Begin klein, met één of twee persona’s. Als daarna blijkt dat er meer segmenten zijn, breid het dan langzaam uit.’ – aldus Antal de Waij in de podcast ‘Van content maker naar contentmarketeer’.

De vier fases van persona’s ontwerpen

Boudewijn Bugter en Natanja de Bruin schetsen in hun boek ‘Werken met profielen en persona’s’ vier fases voor het maken van een persona: discover, define, design, deliver.

  • Discover: In de discoverfase richt je je op het verkennen en herkennen van de klanten op basis van interne en externe data-analyses. Vervolgens toets je door diepgaand onderzoek jouw hypotheses.
  • Define: De fase define draait om de invulling van de klantprofielen en persona’s. Je gaat de data uit de discover fase ordenen en bepaald de naam, titel en beschrijving van de persona.
  • Design: In de fase design richt je je op de daadwerkelijke detailinvulling van een profiel. Daarnaast werk je in de designfase ook aan het valideren van het ontwerp. Door feedback op te halen kom je tot het uiteindelijke ontwerp van de persona’s.
  • Deliver: In de laatste fase volgt een proces van implementatie en omarming door de medewerkers in de organisatie. Hoe activeer jij jouw collega’s om te werken op basis van de persona’s?

Hoe moet een persona eruit zien?

Als je zoekt op persona of persona templates komen er honderden afbeeldingen naar voren met allemaal een net andere opzet. Er is niet één juist persona model of één template. Om je op weg te helpen met het maken van persona’s heeft Beeckestijn verschillende modellen en templates samengevoegd tot één.

Download het template

Make impact   

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar nieuwe kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij, download een van de whitepapers of volg een opleiding of training. #kennisdelen 

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!