Zo kies je het beste e-mailmarketingplatform!

9 juli 2015, 12:00

E-mailmarketing is volop in ontwikkeling. De tijd van het versturen van een simpel mailtje is voorbij. Waar segmentatie en personalisatie een steeds prominentere plek krijgt binnen de e-mailmarketingstrategie. Steeds meer bedrijven kiezen voor een e-mailmarketingplatform. Maar hoe maak je hier de juiste keuze?

Wat is een e-mailmarketingplatform?

Een e-mailmarketingplatform, of ESP, is een online platform waarmee je e-mailmarketingactiviteiten kunt uitvoeren. Het platform fungeert als de fundatie voor al je e-mailmarketingactiviteiten, het is als ware de schakel tussen de verzender en jouw doelgroep(en).

E-mailmarketingplatformen zijn er in alle soorten en maten. In essentie zijn alle e-mailmarketingplatformen hetzelfde, namelijk ze versturen mails. Alleen het ene e-mailmarketingplatform bevat meerdere en andere functionaliteiten dan de ander. Het is van belang dat er een platform wordt gekozen die past en bijdraagt aan de behoeftes van jouw organisatie. Gaat de voorkeur uit naar een groter e-mailmarketingplatform, die wereldwijd actief is, of gaat de voorkeur uit naar een kleiner e-mailmarketingplatform die alleen in Nederland actief is?

Wat is écht belangrijk?

Voordat je een keuze gaat maken, bedenk dan goed wat voor jouw bedrijf het belangrijkste is. Wat past het beste bij jouw organisatie? Bedenk van tevoren goed welke functionaliteiten, oplossingen en diensten je nodig hebt om je e-mailmarketingdoelen te bereiken. Stel een wensenlijst op en vraag je af welke functionaliteiten je allemaal gaat gebruiken en welke niet. Belangrijk: denk daarbij aan de lange termijn.

Functionaliteiten van het platform

Welke functionaliteiten binnen het e-mailmarketingplatform heb je nodig om jouw e-mailmarketingdoelen te bereiken? Is het doel eenvoudig en snel mails versturen of wil je complexere campagnes inrichten? Wil je als bedrijf een meer geavanceerd platform, dan is het belangrijk dat er technische kennis beschikbaar is.

De volgende vragen zijn van belang te stellen bij het selecteren van een e-mailmarketingplatform:

  • Biedt het platform gebruikersbeheer rollen- en rechtenniveaus? Een marketeer heeft andere wensen en behoeften dan een database-specialist.
  • Hoe worden de klanten opgeslagen in de database? Kun je extra klantrecords toevoegen voor specifieke klantinformatie?
  • Kun je segmentaties aanbrengen binnen de klantdatabase?
  • Zijn er personalisatiemogelijkheden, zodat je gepersonaliseerd kunt mailen naar je doelgroep(en)?
  • Zijn er validatietools waarmee je e-mails technisch kunt valideren?
  • Is er een bestandsbeheermodule voor al je bestanden en afbeeldingen?
  • Is het platform gebruiksvriendelijk en hoe is de usability?
  • Kun je e-mailcampagnes inrichten? Van aan- en afmeldcampagnes tot customerlifecyclecampagnes.

Support

E-mailmarketingplatformen zijn er in overvloed. Er zijn zowel internationale als Nederlandse e-mailmarketingplatformen. Een supportafdeling kan een belangrijke rol spelen in het selecteren van een platform. Is er een supportafdeling waar je terecht kunt voor jouw vragen en problemen? Is de supportafdeling Engels- of Nederlandstalig? Hoe gaan ze om met klachten? Wanneer en op welke tijden is de supportafdeling bereikbaar en via welke kanalen kun je ze bereiken? Daarbij is het ook belangrijk: hoe snel worden issues opgepakt en hoe gaan ze met jou als klant om? Nemen ze de tijd voor je?

Betrouwbaarheid en stabiliteit

Een e-mailmarketingplatform kan de meest uitgebreide en geavanceerde functionaliteiten hebben, maar is het ook betrouwbaar? Je wilt niet dat het platform vaak offline is. Dus garandeert het platform een bepaalde up-time? Maar worden er ook back-ups gemaakt? Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe het bedrijf omgaat met het doorvoeren van updates. En voordat de updates worden doorgevoerd, worden de updates eerst getest en aangekondigd? En worden al deze processen gemonitord? Belangrijk is een stabiel platform, die je altijd en overal kunt benaderen.

Kosten

Aan welke kosten moet je als bedrijf denken? E-mailmarketingplatformen hanteren vaak de volgende kostenposten: opstart- en implementatiekosten, licentie- en abonnementskosten en per verzonden e-mailadres (CPM – costs per mille). Het CPM-bedrag is het bedrag die je betaalt per 1.000 verzonden e-mails. Maar denk ook aan de kosten van extra modules. Tip: ga in onderhandeling over de CPM-kosten.

Data en integratie (API)

Je e-mailmarketingplatform vormt een belangrijke informatiebron, denk aan alle klantdata die worden opgeslagen. Kun je binnen deze data gemakkelijk zoeken, selecties maken en hergebruiken om met als doel stellen meer zinvolle betrouwbare content te versturen naar je doelgroep(en). Daarnaast kan als deze ondersteunend zijn aan andere systemen. Denk aan je CRM-systeem. Zijn de data met andere systemen te integreren? Hiervoor kan je gebruik maken van een API (application programming interface) zodat er data uitgewisseld kunnen worden met andere systemen.

E-mailbeleid en deliverability

Een e-mail moet goed aankomen, dus niet verdwijnen een spambox. De vraag is hoe een e-mailmarketingplatform hiermee omgaat. Hoe zorgt het platform ervoor dat jouw e-mail goed aankomt? Welke technieken gebruiken ze en hoe monitoren ze dit? Ook wil je niet de verkeerde personen mailen, alleen de personen die je toestemming hebben gegeven, dus een de personen met opt-in. Wat gebeurt er als een persoon zich afgemeld, wat gebeurt er dan binnen het platform? Vervolgens hoe krijgt deze persoon de status afgemeld, een opt-out-status? Vraag of het e-mailmarketingplatform een standaard opt-out-proces heeft? Ook is het belangrijk om te weten hoe het platform omgaat met het verzamelen van e-mailadressen. Wat voor soort beleid voeren ze?

Rapportages en statistieken

Rapportages vormen een goede basis voor optimalisatie voor jouw e-mailmarketingactiviteiten. Kun je achterhalen hoeveel mensen hebben de mail geopend? Op welk platform is de mail het meest geopend? Hoeveel mensen hebben doorgeklikt? Waar is het meest op geklikt? Allerlei vragen die belangrijk zijn voor je rapportage- en analysedoeleinden. Maar ook kan ik mijn e-mailmarketingplatform koppelen aan Google Analytics?

Genoeg vragen en aandachtsgebieden die bij het selecteren van een e-mailmarketingplatform relevant zijn. Bedenk vooraf goed wat voor jouw bedrijf het belangrijkste is en wat past bij jouw organisatie. Denk daarbij aan de lange termijn en ga in gesprek met meerdere e-mailmarketingplatformleveranciers. Tot slot in het tweede kwartaal van 2015 verschijnt er een selectiegids van onafhankelijk e-mailmarketingconsultant Jordie van Rijn: Email marketing software selectie gids.

Remon van Maurik
Email Marketing Specialist bij De Nieuwe Zaak

Na mijn studie Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam ben ik begonnen als Online Specialist. Sinds begin 2015 ben ik werkzaam bij De Nieuwe Zaak als Email Marketing Specialist.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!