Zo bereik je als marketeer de IT-doelgroep (en weet je wat ze boeit)

Hoe kunnen marketingprofessionals de IT-doelgroep effectief bereiken, boeien, binden en behouden?

15 februari 2023, 07:00 1837 x gelezen

De IT-barometer 2023 voor CMO’s van DNA / LTB (landingspage, volledig rapport na registratie) heeft als doel om inzicht te geven in hoe marketingprofessionals de IT-doelgroep effectief kunnen bereiken. Er is onderzoek gedaan naar de profielen, communicatievoorkeuren, contentbehoeften en uitdagingen van in totaal 346 IT’ers.

Demografisch & mediaconsumptie
Uit het onderzoek blijkt dat de IT-doelgroep qua leeftijd evenredig is verdeeld, maar wel voornamelijk uit mannen bestaat (85%). Ruim de meerderheid (64%) is werkzaam als IT-specialist, gevolgd door IT-managers (31%) en CIO’s/CTO’s (5%). Qua media maken IT’ers het meest gebruik van detv, online-streamingdiensten, radio, sociale media en games op hun telefoon. Qmusic is hun favoriete radiozender en Facebook het favoriete socialemediaplatform. NU.nl en regionale nieuwsmedia worden het meest gelezen.

Communicatiekanalen
De meerderheid van de IT’ers haalt informatie voor zakelijke beslissingen uit het eigen netwerk en LinkedIn. 92% van de IT’ers leest liever korte LinkedInposts dan lange. Vooral de eerste zin van een post is zeer bepalend voor verder engagement. Het is daarbij ook van belang dat organisaties authenticiteit tonen in hun berichten.

Ook geven IT’ers aan dat het van grote invloed is of een organisatie hen al bekend is: 79% reageert namelijk eerder op een contactverzoek van een organisatie die ze al kennen. Ook dit percentage is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Een derde van de IT’ers doet zelfs geen zaken met een IT-partij waar ze nog nooit van hebben gehoord.

Marketinginitiatieven
1 op de 2 IT’ers neemt informatie van een IT-partij het liefst tot zich via visuele middelen zoals video’s. Nog liever worden ze op de hoogte gehouden via nieuwsbrieven en online kennissessies. TV-reclames, briefpost en radiocommercials worden genoemd als minst gewaardeerde marketinginitiatieven. Qua tone of voice vindt 64% van de IT’ers dat er wel wat humor in de content mag zitten en vinden ze een informele tone of voice prettiger dan een formele. Wat betreft events, zijn een interessante agenda, bekende sprekers en locatienabijheid de top 3-manieren om IT’ers te boeien.

Contentbehoeften
IT’ers zijn in hun werk voornamelijk bezig met onderwerpen als data, IT-architectuur, cloud en cybersecurity, wat ook hun favoriete contentonderwerpen zijn. Hoewel slechts een kleine groep met AI werkt, is de content hierover wel populair. In het algemeen vindt 80% van de IT-doelgroep dat er voldoende content beschikbaar is voor mensen in hun functie, maar de meeste content wordt als niet vernieuwend ervaren. Daarnaast lezen IT’ers het liefst korte en bondige content – dat blijkt uit twee resultaten: ze lezen het liefst korte socialemediaposts en laten zich door een IT-partij graag informeren via korte en bondige videocontent.

Uitdagingen

Met stip bovenaan staat als grootste bottleneck voor groei het personeelstekort, onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Legacy-systemen zitten ook in de weg, al is dit jaar de groep IT’ers die deze mening is toegedaan opvallend groter dan vorig jaar. Daarnaast zijn de huidige, onzekere economische tijden een behoorlijke uitdaging. De grootste uitdagingen voor IT’ers op dit moment – en in de komende vijf jaar – liggen bij cybersecurity, cloud en data. Maar ook het gebrek aan kennis, nu en in de toekomst, en het bijblijven als het gaat om technologische ontwikkelingen blijven spannend voor IT’ers.

Onderzoeksopzet & methode

Aan het onderzoek namen 346 IT’ers deel door middel van een online enquête. Onder deze groep vallen CIO’s/CTO’s, IT-architecten, software engineers, system engineers en IT-managers. 92% is woonachtig in Nederland en 8% in Vlaanderen. De respondenten omvatten een diverse groep aan professionele achtergronden en leeftijden; van jonge  professionals in kleine mkb’s tot ervaren executives, in dienst van grote corporates. Ieder van hen leert waardevolle inzichten op als het gaat om belangrijke aspecten van IT-marketing.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!