Zo ben je creatief met corona

21 september 2020, 06:00

Wat doen TivoliVredenburg, Heineken en het Mauritshuis in deze crisistijd?

De wereldwijde pandemie raakt ons allemaal. Veel organisaties hebben het moeilijk en het einde van deze crisis is nog niet in zicht. Er wordt door organisaties zeer verschillend op deze situatie gereageerd: van de deuren (al dan niet tijdelijk) sluiten tot het omzetten van deze bedreiging in kansen. Dat laatste inspireert me: creatieve oplossingen bedenken om van betekenis te zijn en te blijven.

Online

Ineens is online een nieuwe realiteit. Niet meer fysiek vergaderen, maar via Teams, Zoom of welke online tool dan ook. Alle events en concerten worden afgelast en artiesten als Ilse de Lange, Danny Vera en Kensington geven livestreamconcerten die in besloten kring thuis worden bekeken. Qua beleving zeker niet hetzelfde, maar je kunt er wel iets heel bijzonders van maken, zoals Di-rect liet zien met hun performance in perfecte harmonie met het prachtige interieur van het Mauritshuis. Kunst met een grote K.

Di-rect in het Mauritshuis. Kunst met een grote K

En zo ontstaan er vele online initiatieven: van online dagbesteding van Philadelphia voor mensen met een verstandelijke beperking tot online escape-rooms. Voor het eerst wordt de Shanghai Fashion Week online gehouden en in plaats van een handjevol gelukkigen zijn er 11 miljoen mensen die dit nu live hebben kunnen volgen. Een passende introductie is ook Live VR Stage, waarmee ook een online event een experience kan worden.

Inspelen

We zien ook organisaties die inspelen op de situatie en op de (toegenomen) behoefte aan bepaalde producten of diensten (en dan heb ik het niet over toiletpapier). Zo ontwikkelt het designbureau Spark in zeer korte tijd een medisch goedgekeurde spatbril. Het mooie hierbij is dat ze het ontwerp ook openbaar delen, zodat ieder ander het 3D kan printen. Daar waar Booking.com haar imago de vernieling in helpt komt Beterboeken.nl met een nieuw initiatief, waarvoor de crowdfunding deze maand van start gaat.

Je kunt inspelen op een situatie en je kunt de huidige situatie ook benoemen. Nike doet dat prachtig in zijn campagne ‘you can’t stop us’ en biedt mensen daarmee het enige dat sterker is dan angst: hoop.

Kleinschalig

Anderhalve meter afstand houden betekent dat er minder mensen in of op een bepaalde ruimte kunnen plaatsnemen. Zo worden er deze zomer andersoortige events georganiseerd. Kleinschalige concerten, soms ook met eten en drinken, zoals in het Olympisch Stadion en in De Kuip en het ruim opgezette HEMtuin terrastival in Zaandam. Op het Scheveningse strand wordt het EstaFestival georganiseerd en kun je bij een strandtent een plek kopen. Terwijl jij lekker blijft zitten bij één van de vier strandtenten, rouleren vier verschillende artiesten over deze locaties waar ze ieder een optreden van een half uur geven.

TivoliVredenburgs ‘Walk The Line’-tour is een schot in de roos

Daar waar veel in hun seizoenspatroon vastgeroeste theaters en poppodia hun deuren gesloten houden deze zomer, gooit TivoliVredenburg ze juist open. Hun ‘Walk The Line’-tour, waarbij je met 50 personen op gepaste afstand in vier verschillende zalen achtereenvolgens zeer afwisselende optreden bijwoont, blijkt een schot in de roos. Een win-winsituatie: een prachtige, intieme beleving voor de bezoekers en de vele getalenteerde artiesten die ons land rijk is (elke dag waren er weer andere artiesten) verdienen in deze tijd ook nog wat geld en kunnen zich laten zien.

Creatief is men ook bij het restaurant Mediamatic. Hier kun je intiem dineren in een tweepersoonskas.

Mediametic.net

ID&T, het bedrijf dat normaliter megaevents organiseert, bedacht en realiseerde ook in no-time speciaal voor deze zomer een nieuw concept: Tijdloos. Het Emmerstrand werd omgetoverd tot een inspirerend paradijs om onvoorwaardelijk met families en vrienden van het leven te genieten. De vraag was groter dan het aanbod, dus laten we hopen dat het een blijvertje is.

Verbinding

De uitdaging in deze tijd is om, ook op afstand, in verbinding te blijven. Zo zien we online borrels ontstaan, waar Digiborrel.nl op inspeelt door de borrel bij je thuis te brengen. Ook DJ La Fuente wil in verbinding blijven met zijn fans en introduceert de ‘midnight carwash’. Van ’s avonds tot in de kleine uurtjes in telkens kleine groepjes je auto (laten) wassen terwijl de DJ zijn nummers draait.

Het initiatief ‘support your locals’ roept op om betrokkenheid te tonen bij lokale ondernemers en hen te steunen in deze moeilijke tijd. Het stadje Tenino in de Amerikaanse staat Washington gaat nog een stap verder en introduceert een eigen geldeenheid om de lokale economie te steunen.

Back to the Bars

Ook Unilever Food Solutions is betrokken bij zijn klanten. Bij de horecaondernemers leven veel vragen en daarvoor kunnen ze beter bij Unilever terecht dan bij het RIVM of welke andere instantie dan ook. Hier wordt door de horeca dan ook volop gebruik van gemaakt. Over de horeca gesproken, ook Heineken toont zich verantwoordelijk en roept ook anderen op om verantwoordelijkheid te nemen in de ‘Back to the Bars’-campagne. Verantwoord socializen als het nieuwe of als het tijdelijke normaal? We gaan het ervaren …

Verbeeldingskracht

Hoe lang de huidige crisis gaat duren weten we niet en evenmin wat het nieuwe normaal zal inhouden. Daarom is het van belang om datgene te gebruiken wat ons als mensheid onderscheidt van alle andere levende wezens op aarde: verbeeldingskracht. Laten we die gebruiken om onmogelijkheden om te zetten in mogelijkheden, nu en in de toekomst.

Matt van der Poel RM is marketeer in hart en nieren. Als CXO (Chief eXperience Officer) bij creatief adviesbureau Fresh Forward werkt hij aan visies en strategieën voor organisaties, merken en omgevingen. Met een grote variëteit aan klanten komt hij tot positieve impact voor hun business en voor mens en maatschappij.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Marike van Oostveen

    En wat dacht je van de drive in bios bij Borchland. I.s.m. Pathe films, met QR code voor de hapjes en drankjes die Coronaproof naar je auto worden gebracht. Live Ajax wedstrijden op het grote scherm nu we niet allemaal naar de Johan Cruijff arena mogen. Een première van de nieuwe videoclip van Bilal Wahib tot presentaties van kinderdagverblijven.

    Wellicht in de cember een heuse drive in kerstborrel voor bedrijven, who knows….


    21 september 2020 om 14:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!