Zijn senioren de toekomst van social networking?

Zijn senioren de toekomst van social networking?

Momenteel is slechts 1 miljoen van de 215 miljoen social networkers (dagelijks actief wereldwijd, bron) ouder dan 50 jaar. Maar dit zou zo maar op kunnen lopen tot 20 miljoen eind 2007, volgens een rapport van Deloitte dat later deze maand verschijnt. Het aandeel ‘silver surfers’ stijgt omdat de rek er wel uitraakt in de groep 13-19 jarigen, waar binnen de grote meerderheid al deel uitmaakt van een online community.

En ja, ‘senioren’ zijn kapitaalkrachtiger, hebben meer tijd en zijn online ‘netter’, hetgeen aantrekkelijker is voor adverteerders (en websitebeheerders). Een voorbeeld: Eons (fifty plus only) heeft in een half jaar 100.000 leden opgebouwd en een miljoen unieke bezoekers gehad. Andere voorbeelden SeniorWeb, ThirdAge, 50something.

Maar ook de bestaande tienernetwerken worden qua groei afhankelijk van een oudere doelgroep. MySpace (overigens nu ook in Frankrijk gestart), krijgt al steeds meer oudere leden. Van de 125 miljoen geregistreerde leden zijn er nu zes miljoen mensen boven de 55, vergeleken met 1,5 miljoen een jaar geleden. (Bron: comScore.com). Bebo, het populairste netwerk in Groot-Brittannië, Ierland en Nieuw Zeeland (29 miljoen gebruikers), ziet de gemiddelde leeftijd maandelijks stijgen. Ben benieuwd of bij Hyves dit ook merkbaar wordt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Wat ook interessant is of MySpace (en Hyves) het format zullen veranderen voor deze oudere doelgroep. Ik merk zelf (heb zowel een MySpace als Hyves-account), dat ik er snel weer weg ben omdat het format mij iets te schreeuwerig is. Ben inmiddels ook al wat grijs aan het worden dus misschien moet ik eens gaan kijken bij het seniorweb ;-)

    geplaatst op
  • @Marco, grijns, ook ik krik de gemiddelde leeftijd op bij Hyves ;-). Ik denk wel dat een club als MySpace hierop gaat inspelen, bijvoorbeeld door een aangepaste variant.

    geplaatst op
  • @Marco: jouw gevoel bij Hyves en (in mindere mate) bij MySpace wordt gedeeld door veel van jouw leeftijdsgenoten en ouder. Logisch, het is niet primair voor jullie bedoeld. Daar zijn ook de makers duidelijk over. Nog meer logisch, jouw generatie houdt niet van al die onnodige poespas. Seniorweb is het andere uiterste. Seniorweb vindt zijn origine in een forum waarop men elkaar kon helpen met allerlei computerproblemen. Leden gaan ook bij andere leden thuis op bezoek om die te verhelpen. Dat gaat dus wel iets verder dan een hyvesprofiel. Op Seniorweb zijn met name de oude ouderen actief. Lijkt me voor jou nog niet de place to be. Een aardig Nedelands initiatief (hoewel meer een soort van forum/weblog) is vijftigplusser.nl. Jammer dat je (getuige de url) pas op je 50ste actief mag worden. Op internationaal vlak ben ik erg gecharmeerd van MyDecide. Dit netwerk maakte haar debuut op de web 2.0 conference in 2006. Volgens de makers vindt de lancering deze maand plaats. Even wachten dus nog, maar als ik de berichten hoor moet het iets moois worden. Volgens mij is de essentie die zij aan het social networken geven precies wat de beoogde doelgroep wil: ervaringen uitwisselen om bepaalde beslissingen te kunnen nemen. En daarmee spelenderwijs wegwijs worden in alle web 2.0 tools die voorhanden zijn. Ik heb me aangemeld als beta user en zal daar te zijner tijd nog wel op terugkomen.

    @Lode: weet jij of dat Deloitte rapport ook ergens online beschikbaar komt?

    geplaatst op
  • Op de titel durf ik volmondig 'ja' te zeggen. Een deel wordt steeds eenzamer, kinderen zijn uit huis, zijn gescheiden of weduw(naar)(e) ze krijgen ook steeds meer vrije tijd. Een goede reden om te gaan sociaal netwerken.

    Maar met de stelling 'de rek er wel uitraakt in de groep 13-19 jarigen'. ben ik het totaal oneens. In deze doelgroep zit nog heel veel rek. Ze zullen actief gaan worden op meerdere netwerken. Als er pas 55% actief zijn dan zit er nog wel wat rek in

    geplaatst op
  • In welke zin is Seniorweb een sociaal netwerk? Ok, er is een forum en men kan reageren maar het is onvergelijkbaar met myspace of hyves.

    geplaatst op
  • @Arjan, ik houd natuurlijk in de gaten of het bewuste rapport beschikbaar komt.
    @Jan-Henk, ja er is nog groeipotentieel, maar na dit jaar zal het wel zo zijn voor de 13-19 jarigen dat je of er gebruik van maakt of gewoonweg niet. En dan moet de groei uit andere groepen gaan komen.

    geplaatst op
  • Hallo Arjan,

    Het klopt dat Vijftigplusser.nl nu nog veel van een weblog weg heeft. Wij werken wel toe naar een sociaal netwerk. Half februari presenteren wij een nieuwe module waarmee onze leden een gratis weblog kunnen beginnen. In de toekomst willen wij het individu als startpunt voor verdere doorontwikkelingen nemen. In 2006 hebben wij de basis voor een mooi platform gelegd. Ik kan helaas nog niet te diep in gaan op de ontwikkelingen voor 2007 maar kan je verzekeren dat wij gaan knallen ;-)

    Dit is een fantastische doelgroep om voor te werken!

    geplaatst op
  • Heeft dit met de veralgemenisering van internet te maken? De laatst tijd zijn de 45+ mensen massaal op internet gekomen (eindelijk!). De groei van internet wordt volgens mij ook door deze groep bepaalt. en iedereen met een link op startpagina profiteert hiervan mee. Want ook deze nieuwe internetters zoeken naar informatie op internet. Kijk ook maar eens naar de leeftijdsopbouw van de top 25 sites bij Multiscope. Daar zie je ook dat het laatste halfjaar de 45+ relatief een groter aandeel nemen in het bezoek. En dat zal dus ook wel gaan gelden voor de SN websites....

    Wat natuurlijk wel belangrijk wordt is usuability en vormgeving, want ouderen stellen andere wensen dan jongeren lijkt mij. Wat voor de een gesneden koek is, is voor de ander lastig. Volgens mij moet je niet alleen maar aankomen met RIA's bij 45+....

    geplaatst op
  • @Thijs: bedankt voor je reactie. Ik weet dat je meer uit vijftigplusser wilt en kunt halen. Wat ik persoonlijk ook een goed voorbeeld vind is SecondPrime. Zij hebben de stap waar jij het nu over hebt al genomen. Met een vergelijkbare opzet.

    @Lode: ik hoor het graag als je hem hebt!

    geplaatst op
  • De communities voor vijftigplussers bieden uitgelezen kansen voor marketeers. Om hier op in te spelen heeft Eons.com eind december een trendrapport uitgegeven, met daarin de belangrijkste kenmerken van haar gebruikers in 2006. Zie voor meer informatie: http://www.martijnhulst.nl/weblog/pivot/entry.php?id=238

    geplaatst op
  • @Martijn. Dat trendrapport vond ik niet zo heel sterk. Het zegt vooral iets over de gebruikers van Eons. Een beetje teveel zelfverheerlijking als je het mij vraagt. Wel een leuk inzicht in de levensdromen van vijftigplussers. Iets waar vooral reclamemakers aan kunnen appelleren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.