Zibb start week van de nieuwe marketing

Zibb start week van de nieuwe marketing

Marketing was al nooit simpel, maar sinds de opkomst van internet en mobiele telefoons praten marketeers helemaal Chinees. Voor wie het niet meer snapt is Zibb deze week een dossier Nieuwe marketing voor dummies gestart.

Bekende materie voor de lezers van Marketingfacts maar wellicht handig voor de overige 85 procent van de marketeers ;-)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Goed initiatief denk ik. Overigens is niet alleen nieuwe marketing een probleem, voor niet marketeers is het begrip marketing als zodanig een probleem. Bijvoorbeeld voor HR... waarbij ik me toch iedere keer weer verbaas over het gebruik van het begrip.

    En om dan even mijn eigen blog te promoten heb ik zojuist weer een stukje toegevoegd over HR en Marketing, natuurlijk vijanden zo blijkt uit de praktijk, hoewel ze meer overeenkomsten hebben dan je zou denken en heel veel van elkaar kunnen leren.

    geplaatst op
  • Interessant dossier. Ik vond het 'hot' or 'not' lijstje van Marco ook wel interessant, ook al wist ik het meeste natuurlijk al :)

    geplaatst op
  • Ze hebben wel weer last van "we plakken overal marketing achter" ziekte :-)

    geplaatst op
  • Je wil niet weten hoe lang de oorsponkelijke lijst van marketingdisciplines was ;-)

    geplaatst op
  • Ben dan even benieuwd Marco, wat is jouw definitie van marketing? Want ik had het daar vrijdag met iemand over, en dan zie je hoe zelfs mensen die er wel mee bezig zijn, hele andere visies kunnen hebben.

    Voor mij is het eigenlijk alles ondersteunend aan de sales. Het spanningsveld tussen:
    - Wat wil de klant?
    - Wat willen en kunnen wij?
    - Hoe kunnen we daar geld aan verdienen?
    - Hoe zorgen we dat de klant weet dat wij kunnen wat hij wil?

    geplaatst op
  • Even als uitleg:

    - Wat wil de klant?
    = product, plaats, prijs

    - Wat willen en kunnen wij?
    = product, plaats, prijs

    - Hoe kunnen we daar geld aan verdienen?
    = business model

    - Hoe zorgen we dat de klant weet dat wij kunnen wat hij wil?
    = positionering, promotie / communicatie (zowel boodschap/merk als soort communicatie)

    geplaatst op
  • Ik kan me eigenlijk wel vinden in de nieuwe definitie van AMA:

    "Marketing is an organizational function and a set of processes for creating, communicating, and delivering value to customers and for managing customer relationships in ways that benefit the organization and its stakeholders."

    Waarbij ik persoonlijk het 'luisteren' naar de (potentiele) klant centraal zou willen stellen in alles wat we doen.

    geplaatst op
  • Interessant, dank je. Het enige waar ik moeite mee heb is "for managing customer relationships". Want managing customer relationships is in mijn optiek account management, en dus sales.

    Hoewel het vertalen hiervan naar de organisatie wel marketing is...

    geplaatst op
  • @Bas, toen ik mijn boek Calimeromarketing schreef heb ik definities opgezocht van marketing en de vijf 'bekendste' overgenomen. Wellicht dat er eentje tussen zit waar jij je helemaal in kunt vinden.

    *****

    1. Van Dale
    Volgens meneer Van Dale van het Groot woordenboek der Nederlandse taal is het: (de leer van) het opstellen van plannen voor de vergroting of het behoud van de afzet.

    2. Verhage
    Meneer Verhage beschrijft in de bijna net zo dikke Grondslagen van de marketing een veel uitgebreidere en theoretischer definitie. Volgens hem omvat marketing de - op de markt afgestemde - ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën, en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren waardoor organisatie en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken.

    3. Drucker
    Volgens managementgoeroe Peter Drucker bestaat marketing uit alle activiteiten die tot doel hebben om de klant zo goed te leren kennen en begrijpen dat het product of de dienst precies is wat hij zoekt, waardoor het zichzelf verkoopt. En maakt daarmee zelfs verkopen (in de zin van: druk op iemand uitoefenen) overbodig.

    4. Levinson
    Guerrillamarketeer Jay Levinson, omschrijft marketing als alles wat een ondernemer doet om zijn bedrijf te promoten, vanaf het moment dat een ondernemersidee in iemands hoofd groeit tot aan het moment dat klanten daadwerkelijk product of diensten kopen en regelmatige afnemers van het bedrijf worden.

    5. Kotler
    's Werelds bekendste marketingdeskundige, Philip Kotler, ziet na veertig jaar in het vak, marketing management als de kunst en wetenschap van het kiezen van doelmarkten en het binnenhalen, vasthouden en helpen groeien van afnemers door middel van het scheppen, overdragen en leveren van superieure waarde voor de afnemer. Kortom, de taak van marketeers bestaat uit het converteren (omzetten) van behoeften van afnemers tot winstmogelijkheden.

    geplaatst op
  • dit is allemaal wel heel traditioneel marketing denken jongens, afzetvergrotend,sales-ondersteunend etc. etc... marketing moet tegenwoordig veel verder gaan en een integraal onderdeel worden van alle bedrijfsprocessen en niet een aparte entiteit. Lees "purple cow" van Seth Godin (of als je 1 van de gelukkigen bent, goed luisteren morgen) en je ziet dat marketing anno 2005 bijna niks meer wegheeft van de hierboven beschreven definities. het is een way of thinking geworden, een filosofie die door moet worden gevoerd in alle facetten van een bedrijf.

    geplaatst op
  • overigens, natuurlijk begrijp ik dat dit marketingdenken voor 90% van de marketeers te hoog gegrepen is en daarvoor is het zibb initatief een leuke start :-)

    geplaatst op
  • @Jorn, vind het beetje kort door de bocht om dit oud marketing denken te nomen. Nu heb ik de Purple Cow niet gelezen, maar permission marketing o.a. wel. En ja, er is veel bijgekomen, maar no way dat het begrip marketing is veranderd.

    En ja, de marketing gedachte moet in de hoofden van allen zitten, ook de niet marketeers (zie stukje over HR en marketing op mijn weblog), maar dat wil niet zeggen dat het begrip marketing is veranderd!

    @Karen, zoals meestal voel ik me het meest thuis in Kotler. Vooral de laaste zin is wel heel mooi: de taak van marketeers bestaat uit het converteren van behoeften van afnemers tot winstmogelijkheden.

    geplaatst op
  • Vandaag is het dossier De winst van een weblog online gezet met daarin o.a. kort interview Serge van den Oever (Macaw).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.