Zibb start week van de nieuwe marketing

4 juli 2005, 08:12

Marketing was al nooit simpel, maar sinds de opkomst van internet en mobiele telefoons praten marketeers helemaal Chinees. Voor wie het niet meer snapt is Zibb deze week een dossier Nieuwe marketing voor dummies gestart.

Bekende materie voor de lezers van Marketingfacts maar wellicht handig voor de overige 85 procent van de marketeers 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Bas

    Goed initiatief denk ik. Overigens is niet alleen nieuwe marketing een probleem, voor niet marketeers is het begrip marketing als zodanig een probleem. Bijvoorbeeld voor HR… waarbij ik me toch iedere keer weer verbaas over het gebruik van het begrip.

    En om dan even mijn eigen blog te promoten heb ik zojuist weer een stukje toegevoegd over HR en Marketing, natuurlijk vijanden zo blijkt uit de praktijk, hoewel ze meer overeenkomsten hebben dan je zou denken en heel veel van elkaar kunnen leren.


    4 juli 2005 om 08:37
    Eric

    Interessant dossier. Ik vond het ‘hot’ or ‘not’ lijstje van Marco ook wel interessant, ook al wist ik het meeste natuurlijk al 🙂


    4 juli 2005 om 09:43
    Stephan Fellinger

    Ze hebben wel weer last van “we plakken overal marketing achter” ziekte 🙂


    4 juli 2005 om 10:26
    media

    Je wil niet weten hoe lang de oorsponkelijke lijst van marketingdisciplines was 😉


    4 juli 2005 om 10:40
    Bas

    Ben dan even benieuwd Marco, wat is jouw definitie van marketing? Want ik had het daar vrijdag met iemand over, en dan zie je hoe zelfs mensen die er wel mee bezig zijn, hele andere visies kunnen hebben.

    Voor mij is het eigenlijk alles ondersteunend aan de sales. Het spanningsveld tussen:

    – Wat wil de klant?

    – Wat willen en kunnen wij?

    – Hoe kunnen we daar geld aan verdienen?

    – Hoe zorgen we dat de klant weet dat wij kunnen wat hij wil?


    4 juli 2005 om 12:05
    Bas

    Even als uitleg:

    – Wat wil de klant?

    = product, plaats, prijs

    – Wat willen en kunnen wij?

    = product, plaats, prijs

    – Hoe kunnen we daar geld aan verdienen?

    = business model

    – Hoe zorgen we dat de klant weet dat wij kunnen wat hij wil?

    = positionering, promotie / communicatie (zowel boodschap/merk als soort communicatie)


    4 juli 2005 om 12:07
    Bas

    Interessant, dank je. Het enige waar ik moeite mee heb is “for managing customer relationships”. Want managing customer relationships is in mijn optiek account management, en dus sales.

    Hoewel het vertalen hiervan naar de organisatie wel marketing is…


    4 juli 2005 om 13:12
    moraal

    overigens, natuurlijk begrijp ik dat dit marketingdenken voor 90% van de marketeers te hoog gegrepen is en daarvoor is het zibb initatief een leuke start 🙂


    4 juli 2005 om 20:59
    Bas

    @Jorn, vind het beetje kort door de bocht om dit oud marketing denken te nomen. Nu heb ik de Purple Cow niet gelezen, maar permission marketing o.a. wel. En ja, er is veel bijgekomen, maar no way dat het begrip marketing is veranderd.

    En ja, de marketing gedachte moet in de hoofden van allen zitten, ook de niet marketeers (zie stukje over HR en marketing op mijn weblog), maar dat wil niet zeggen dat het begrip marketing is veranderd!

    @Karen, zoals meestal voel ik me het meest thuis in Kotler. Vooral de laaste zin is wel heel mooi: de taak van marketeers bestaat uit het converteren van behoeften van afnemers tot winstmogelijkheden.


    5 juli 2005 om 05:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!