Ze kwamen, zagen en overwonnen; maar blijven ze ook aan de top?

20 november 2012, 13:59

Over de dominantie van Apple, Google, Amazon en Facebook

Gezamenlijk controleren Apple, Google, Amazon en Facebook al jaren de richting waarin de internetindustrie zich begeeft. Maar zullen ze over 5 jaar nog dezelfde dominante posities innemen? Voor drie van hen geldt dat ze dermate grote barrières hebben gecreëerd dat het vrijwel onmogelijk wordt dat ze op korte termijn door nieuwkomers zullen worden ingehaald. Althans, dat is de mening van voormalig Citigroup Internet-analist Mark Mahaney, die hetzelfde stelt voor Apple, maar dan vanwege de gigantisch sterke financiële positie die het bedrijf inmiddels heeft opgebouwd.

Of de 'Internet Goden' van vandaag ook in de toekomst die status zullen behouden, is niet te voorspellen. Maar in een tijd waar de ene verandering de volgende in hoog tempo opvolgt, is het toch van belang om enig inzicht te krijgen over mogelijke toekomstige rol van de hedendaagse hoofdrolspelers.

De invloed van de internationale financiële wereld is wat dat betreft niet te onderschatten, vandaar deze poging om, aan de hand van de ontwikkeling van de aandelenkoersen op Wall Street, aan te geven in hoeverre de mannen van het grote geld van mening zijn of de winnaars van vandaag hun zegetocht zullen voortzetten of dat ze zich langzaam zullen aansluiten in de rijen der sterfelijken. Het verleden toont aan dat het koersverloop van een aandeel veelal een indicator is voor de toekomstige economische ontwikkeling van een bedrijf of bedrijfstak.

Google en Facebook beschikken op dit moment over veruit de meest uitgebreide gebruikersdatabases, maar de gegevens waarover Amazon beschikt vertegenwoordigen een aanzienlijk grotere waarde omdat het bedrijf bijhoudt waar klanten daadwerkelijk hun geld aan uitgeven. Wanneer je de koersontwikkeling bekijkt, zie je dan ook dat de verwachtingen van m.n. Facebook inmiddels zijn bijgesteld en dat ondanks alle euforie van enkele maanden geleden er toch twijfel bestaat omtrent de toekomst van het bedrijf. Het klinkt op dit moment wellicht absurd, maar als substantieel financieel succes over de komende 24 maanden uitblijft, dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat Facebook zoals we dat nu kennen geen grote rol van betekenis meer speelt.

Koersontwikkeling van Facebook (FB) sinds marktintroductie (bron: CNN)

Voor Google en Amazon geldt dit zeker niet, waarbij opgemerkt moet worden dat de marktpositie van Amazon verder in kracht lijkt toe te nemen en Google toch op steeds meer anti-krachten (o.a. antitrustwetgeving) zal stuiten en zich derhalve niet al te veel marketingblunders kan veroorloven.

Koersontwikkeling Google (GOOG) sinds begin 2012 (bron: CNN)

Koersontwikkeling Amazon (AMZN) sinds begin 2012 (bron: CNN)

Ondanks dat Apple op dit moment de grootste marktkapitalisatie ter wereld kent, heeft zij het in vergelijking tot de andere partijen zwaar om haar marktpositie te verdedigen. Onder leiding van Steve Jobs wist het bedrijf keer op keer een nieuwe konijn uit de hoed te toveren, maar recentelijk zie je steeds meer kleine, maar wel zichtbare barstjes ontstaan, zoals het vertrek van enkele sleutelpersonen.

De druk van Aziatische grootmachten zoals Samsung en Lenovo neemt steeds verder toe en de “tabletdominantie” van iPad lijkt aan kracht in te boeten. Uit de Q3-kwartaalrapportage van Visible Measures over social video advertising in de Verenigde Staten blijkt dat qua kijkcijfers Samsung met ruim 96 miljoen views een algeheel marktaandeel van ruim 9% behaalt, daarmee de concurrentie ver achter zich latend.

Bovendien zal de markt de komende maanden overspoeld worden met nieuwe Windows 8-consumentenelektronica, wat meer dan voorheen potentiële tablet- en smartphone-kopers een palet aan keuzemogelijkheden biedt.

Als we ook hier naar het aandeel kijken, dan wordt duidelijk dat, ondanks Apple’s populariteit, het bedrijf toch stukje bij beetje iets van zijn magische uitstraling lijkt te verliezen.

Koersontwikkeling Apple (AAPL) sinds begin 2012 (bron: CNN)

In de strijd om de macht speelt streaming video een cruciale rol en is met name het verkrijgen van de uitzendrechten van premium content zoals live (sport)evenementen, populaire TV-series en films van strategisch belang. Apple’s lang verwachte iTV zou wat dat betreft een echte “game changer” kunnen worden, maar ook Google en Amazon roeren zich in dit marktsegment en vanzelfsprekend doen gevestigde TV-aanbieders, zoals de kabelaars, er alles aan om hun traditionele werkgebied te verdedigen.

En dan is er nog Microsoft, die al decennialang het enterprise-domein beheerst, maar zich nu ook rechtstreeks op de consumentenmarkt begeeft. In vergelijking tot bijvoorbeeld Facebook en Apple is de band tussen consument en Microsoft veel minder sterk. De introductie van de eigen Windows 8 Surface-tablet is slechts een eerste stap om een nauwere relatie met de consument aan te gaan. Microsoft sluit bovendien met regelmaat spraakmakende contentovereenkomsten, waardoor de goede oude gameconsole Xbox lijkt te worden omgevormd tot een volwaardig home entertainment device.

De koersontwikkeling wijst vooralsnog aan dat de financiële wereld een neutrale visie heeft omtrent de toekomst van Microsoft. Veel zal afhangen van het eventuele succes of het uitblijven van Windows 8.

Koersontwikkeling Microsoft (MSFT) sinds begin 2012 (bron: CNN)

Helaas beschikken we geen van allen over die glazen bol waarmee we in de toekomst kunnen kijken, maar toch geeft de aandelenkoers al aan wat er staat te gebeuren. Neem bijvoorbeeld KPN, waarvan de meeste analisten tot voor kort de toekomst van het bedrijf rooskleurig bestempelden. De koers van het aandeel gaf echter al aan dat er iets stond te gebeuren. En zie daar: de resultaten “verbaasden” menig marktvorser en inmiddels heeft het bedrijf meer dan 60% van haar marktwaarde moeten inleveren.

Afbeelding: Sander de Gans

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bas van der Veeken

    Interessant om een keer te lezen.

    Gelukkig gaan er steeds meer mensen met 2 voeten op de grond staan. Nu nog de Amerikanen.


    21 november 2012 om 13:29
    Robert van Heerde

    Ondanks de soms wat lange zinnen een goed artikel John!

    Ik ben ook erg benieuwd waar het heen gaat. Vooral wat betreft Facebook en Google (Plus). We zullen zien!


    22 november 2012 om 07:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!