YouTube: groei in reclame en vernieuwende diensten

11 juni 2013, 09:29

YouTube is met zijn enorme aanbod de plek waar rond video nieuwe vormen worden gevonden en steeds meer nieuwe business modellen worden ontwikkeld. Korte clips kunnen door persoonlijke aanbevelingen in enkele dagen miljoenen kijkers trekken, kijkers spelen hun favoriete programma’s na, videodagboeken verbinden artiesten met hun fans. Online video is een van de onderwerpen van Mediapark Jaarcongres (MPJC) op 20 juni. Voorafgaand aan MPJC interviewde Peter Olsthoorn een aantal experts. Zo ook Jelle Jan Bruinsma, de Nederlandse YouTube-chef voor content partnerships, di ook zal spreken op MPJC. YouTube Nederland is druk met veranderingen op twee fronten: de innovaties in de diensten en de verwachte enorme groei in reclame.

Deze blogpost is geschreven door Peter Olsthoorn in aanloop naar het Mediapark Jaarcongres.

Partnerprogramma

Het YouTube-partnerprogramma werkt, zegt Bruinsma, met amateurs zoals het kanaal van Michael Rogge met zijn archief van oude beelden, en grote partners zoals Avro met 75.000 abonnees en al 50 miljoen views voor de ruim 2.000 video’s. Populair is Spinnin’ TV van Spinning Records met 1,1 miljoen abonnees, de concurrent van Armada. Ook SBS met Komt een man bij de dokter verdient een extraatje bij met YouTube.

YouTube begeleidt de Orginal Channel-kanalen, zoals van TED, Reuters en sponsors als Red Bull, benevens een hele serie aan lifestyle, kook-, reis- en fitnessachtige stromen. Duitsland en Engeland worden al apart genoemd en Google bekijkt, volgens Bruinsma, voor andere landen de mogelijkheden voor zo’n Original Channel-programma. Inmiddels kondigde YouTube ook betaalde kanalen aan, waarmee tv-producenten en -zenders ook via internet geld kunnen gaan verdienen.

Advertenties

Bruinsma noemt Samsung een innovatieve adverteerder met de mondiale verspreiding van beelden van het Amsterdam Dance Event vanuit het Concertgebouw, plus nevenevenement Vrij. De ‘Galaxy Live Stream’ was met 23.000 kijkers, die gemiddeld 11 minuten bleven hangen, niet enorm in omvang, maar wel qua snelle realisatie. Volgend jaar komt Hangout erbij voor interactiviteit, belooft Bruinsma.

Op het gebied van reclame moet Google stappen zetten, bijv. voor de integratie van verschillende vormen van reclame zoals Adwords/AdSense voor de zoekreclame, DoubleClick-banners en YouTube-videoreclame. Bruinsma: “Het is juist dat er verschillende wegen naar Rome leiden, maar als je bijvoorbeeld YouTube-advertenties in wilt kopen, word je onmiddellijk naar AdWords geleid, zodat je verschillende advertentievormen tegelijk kunt inkopen. We werken dagelijks aan meer integratie en bieden die sinds kort aan met Geoptimaliseerde Campagnes. Een eerste stap om campagnes overzichtelijker en gemakkelijker te beheren.”

YouTube innoveert met nieuwe vormen van adverteren, zoals de mooie vondst van de ‘TrueView formats’. Kijkers kunnen een reclame bekijken of na vijf seconden wegklikken. “De irritatie bij de kijker neemt af en de adverteerder betaalt enkel wanneer de consument blijft kijken naar z’n spotje.”

Geld verdienen met YouTube

YouTube wordt in totaal 150 miljoen uren per dag bekeken; een toename met 50 procent, terwijl nu 25 procent mobiel wordt genoten. Er is nog zo’n rijtje duizelingwekkende getallen, maar die zeggen weinig als ze onvergelijkbaar zijn met die van andere Nederlandse media.

Verdienen ze geld? Bruinsma: “Duizenden kanalen verdienen bedragen van meer dan zes cijfers per jaar en de opbrengsten voor partners op YouTube is toegenomen met meer dan 85 procent in 2012.”

Meer online video tijdens Mediapark Jaarcongres

Op 20 juni organiseren Beeld en Geluid, Media Academie en iMMovator het Mediapark Jaarcongres (MPJC) in de vernieuwde studio 21 op het Media Park. Innovatie en inspiratie staan centraal tijdens dit media-event waar tijdens vorige edities 700 professionals op afkwamen.

Online video is een van de onderwerpen die tijdens het congresprogramma aan bod komen. Ook second screen, mediabeleid en storytelling passeren de revue tijdens MPJC. Met o.a. Matthias Scholten (RTL), Erik Andersom (Premiere Digital Services), Matt Danzico (BBC) en Eveline van der Steen (Armada Music).

Meer informatie over MPJC en het programma via www.mpjc.nl. Als je je inschrijft met vipcode MFA213 dan betaal je bovendien niet €175,- voor een dag innovatie en inspiratie, maar €145,-!

Credits afbeelding: YouTube/Fast Moving Targets

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Raymond Manders

    “…YouTube innoveert met nieuwe vormen van adverteren, zoals de mooie vondst van de ‘TrueView formats’. Kijkers kunnen een reclame bekijken of na vijf seconden wegklikken. “De irritatie bij de kijker neemt af en de adverteerder betaalt enkel wanneer de consument blijft kijken naar z’n spotje…”

    Dus in plaats van geheel te stoppen met mensen irriteren is er iets bedacht dat de mensen ‘minder’ irriteert en dat noemen wordt een ‘mooie fonds’ genoemd?!

    Dit is iets waar ik mij over blijf verbazen; Adverteerders die reclame blijven aanbieden waarvan men weet dat het mensen irriteert.

    Kan iemand mij uitleggen hoe in godesflippingnaam mensen irriteren (al is het voor ‘maar’ 5 seconden) bijdraagt aan een goed of beter merkimago -of hoe je het ook wilt noemen- ?


    11 juni 2013 om 11:34
    Frank

    Ik moet zeggen dat het punt van maximale irritatie sneller is bereikt dan ik had gedacht. Vandaag heb ik maar besloten om niet langer naar Youtube te kijken. Ik heb geconstateerd dat gedwongen kijken naar 30 sec niet stopbare reclame over geberit toiletpotten of 5 sec wegklikbare reclame van Schiphol het niet waard is. De irritatie die dat opwekt voor een youtube filmpje van 2 min!!! Ik heb toch sterk het gevoel dat de heren reclamemakers niet helemaal begrijpen hoe het werkt.


    22 december 2013 om 12:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!