YouTube anno 2012: de update!

29 augustus 2012, 10:00

Een korte samenvatting van de veranderingen binnen YouTube

Het heeft vijf jaar geduurd, maar Google lijkt het verdienmodel voor YouTube eindelijk te hebben gevonden. Eerder schreef ik over videomarketing in de praktijk. Inmiddels is er enige tijd verstreken en is het tijd voor een korte YouTube-update. In dit artikel geeft ik inzicht en tips over de veranderingen binnen ‘s werelds grootste videoplatform.

YouTube richt zicht steeds meer op interactie. Dit blijkt uit de continue stroom van veranderingen die in het videoplatform worden doorgevoerd. Het begon allemaal met een compleet nieuw design: Cosmic Panda. YouTube speelde hiermee in op een steeds socialer wordende bezoeker. Zo werd er bijvoorbeeld een homepagina met een feed van abonnementen toegevoegd en kun je filteren op gedeelde video’s (door vrienden) uit andere sociale netwerken.

Misschien nog wel belangrijker is de stap naar online televisie. Onlangs begon YouTube met een nieuwe live stream-functie. Evenementen zoals Lowlands zijn daarmee via YouTube te volgen. Ook kunnen live-opnamen worden teruggekeken. Daarnaast kondigde YouTube in het begin van dit jaar een samenwerking aan met meer dan 100 beroemdheden en verschillende productienetwerken, waaronder Disney.

Verder is het ook nog eens mogelijk zelf te streamen naar je YouTube-kanaal. Op deze manier wil YouTube een verschuiving van traditionele TV naar online TV stimuleren. Ook het managen van je eigen video’s is makkelijker geworden door onder andere een nieuw dashboard aan de achterzijde. Met dit dashboard zijn in één oogopslag de belangrijkste aspecten van een kanaal samengevat.

Adverteren

De reden voor deze veranderingen is uiteraard het verhogen van advertentie-inkomsten. Dit is ook terug te zien in de toename van commercials binnen het platform. Hiervoor heb ik geen cijfers kunnen vinden, maar uit eigen waarneming blijkt het wel. Daarnaast is adverteren voor de gewone YouTube gebruiker ook veel gemakkelijker geworden door een nieuwe functie in Google Adwords: videocampagnes. Met deze functie kan nagenoeg iedereen een simpele campagne binnen YouTube opzetten.

Wanneer je gebruik wilt maken van het displaynetwerk is het aan te raden om hier specifieke video’s voor te gebruiken. Een video van langer dan een halve minuut zal hoogstwaarschijnlijk minder effectief zijn. Vergeet ook niet gebruik te maken van de overlayfunctie (onder video-instellingen). Hiermee is het mogelijk om kijkers kosteloos naar een website te sturen. Houd er wel rekening mee dat deze ook op de ingesloten spelers wordt vertoond.

Overlay met call-to-action

Trueview voor mobiel

Trueview is de mogelijkheid om een advertentie na 5 seconden over te slaan of te kiezen uit een aantal advertenties en gewone reclames. Deze functie helpt adverteerders om enkel geïnteresseerde kijkers te bereiken. Er wordt dus ook pas betaald nadat een kijker de complete advertentie heeft bekeken. Deze functie word nu ook geïntroduceerd voor het mobiele domein. Deze functie moet uiteraard nog wel worden ingeschakeld door de adverteerder.

Annotaties

Annotaties zijn de tekstballonen die soms over een video in YouTube verschijnen. Een van mijn grotere frustraties met YouTube was het gebrek aan inzicht in de annotaties. Momenteel test YouTube een bèta-versie van insights for annotations. Hiermee wordt duidelijke hoeveel kijkers op je annotaties klikken en wat het afsluitingspercentage is. Handig wanneer je bijvoorbeeld meer abonnees of likes probeert te krijgen omdat je nu kan testen welke teksten het beste werken.

annotaties

Helaas is het plaatsen van annotaties nog steeds een arbeidsintensief proces, waarbij het niet mogelijk is een template te maken en deze naar meerdere video’s te kopiëren. We blijven gelimiteerd aan doorlinken naar pagina’s binnen YouTube met deze annotaties, maar gelukkig is dit met de eerder genoemde overlay-functie op te lossen. Mijn ervaring is dat annotaties het beste werken aan het einde van video’s met een korte, simpele boodschap. Let vooral op dat ze de kijker niet te veel storen.

Kijkersloyaliteit = King

Om kijkers zo snel mogelijk in contact te brengen met datgene dat ze werkelijk zoeken rekent YouTube genadeloos af met misleidende thumbnails (bijv.: je ziet een mooie jongedame, maar wanneer je het filmpje bekijkt, blijkt het een homemade rap movie te zijn). Voorheen werden posities voor een groot deel bepaald door het aantal views die de video had. Door aanpassingen in het algoritme kijkt YouTube nu veel meer naar hoe lang jou video de kijker weet te boeien. Klikken er veel mensen weg na enkele seconden? Dan kun je er zeker van zijn dat je in posities en suggesties gaat zakken.

Verbeterpunten

YouTube faalt helaas nog volledig in het aangeven van zoekvolumes. Ongeveer 90% van de zoekwoorden die worden ingevoerd in de YouTube keyword tool geven “geen data”. Dit maakt het direct erg lastig om de juiste zoekwoorden te bepalen. Een oplossing hiervoor is het gebruik van YouTube-suggesties. Wanneer er een zoekwoord wordt ingevuld, zal YouTube zelf een aantal gerelateerde termen suggereren. Verwijder je cookies en deze suggesties zullen hoogstwaarschijnlijk de zoekwoorden met het meeste volume zijn.

Een ander nadeel van deze veranderingen is dat bezoekers steeds meer richting de weergavepagina worden gestuurd, in plaats van het kanaal. Binnen kanalen geeft YouTube de optie om advertenties uit te schakelen, iets wat binnen de weergavepagina niet overal kan.

Tot zo ver de update. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere partijen die met VSEO bezig zijn. Welke veranderingen heb jij opgemerkt binnen YouTube?

Sven Cooler
CEO/Founder bij Cooler Media

Sven werkte tijdens zijn studie al voor verschillende bedrijven als SEO Consultant en marketing strateeg. Een ROI gedreven kijk en creatieve uitvoering komt goed van pas bij zijn projectmatige werkwijze. Binnen zijn ervaring vallen een aantal merken zoals Skittles (USA), Rabobank en Intrasurance. Na zijn studie richtte hij Cooler Media op waar hij momenteel werkt aan het leuker maken van interactie tussen klant en merk. De opkomst van Gamification gaat hem ook niet ongezien voorbij; waardoor hij met Cooler Media gezien mag worden als trendwatcher van nieuwe ontwikkelingen binnen de online marketing branche. Innovativiteit en funability zijn twee kernwaarden die Sven en Cooler Media met trots uitdragen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    SvenCooler

    He Paul,

    Je zou het bijna vergeten inderdaad, de homepage! Zo voor de hand liggend dat ik er overheen heb gekeken. Goeie toevoeging.

    Ik ben bekend met WireWax. Deze word toch niet toegevoegd aan YouTube? Je kan YouTube video’s inladen in hun player en daarmee onderdelen aanklikbaar maken. Blijft een betaalde dienst dacht ik?

    Gr


    29 augustus 2012 om 12:19
    Frank

    Bij ons (www.verzekeruzelf.nl) heeft Sven bewezen dat hij weet waar die het over heeft. Onze doorklik ratio is dankzij de video’s verdubbeld. Leuk artikel !


    29 augustus 2012 om 16:11
    SEOWiz

    Vooral de weergavepagina gaat belangrijk worden.


    29 augustus 2012 om 20:13
    Jennis

    If my problem was a Death Star, this article is a photon todrpeo.


    12 juli 2016 om 05:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!