Wordt RSS het marketinginstrument van 2006?

Wordt RSS het marketinginstrument van 2006?

Wordt RSS het marketinginstrument van 2006?

In voorbereiding op de cursus RSS-marketing heb ik de afgelopen dagen eens gekeken waar we nu precies staan met RSS. En om eerlijk te zijn is dat minder ver dan wij hier soms willen geloven. Terwijl de techniek klaar is en de adverteerders zitten te springen om alternatieve advertentiemogelijkheden, lijken het vooral de bureaus en marketeers die vooralsnog de boot af houden.

Begin vorig jaar riepen we nog in koor dat 2005 het jaar van RSS zou worden. En alhoewel het bewust (en onbewust) gebruik van RSS zeker is toegenomen, mogen we inmiddels wel concluderen dat 2005 niet heeft gebracht wat we voorspelden.

Alan Graham geeft in RSS Year in Review een mooi overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in RSS van het afgelopen jaar. Wat opvalt is dat vooral investeerders en internetuitgevers in de VS aktief zijn met RSS. Marketeers zijn vooral nog zoekend naar het businessmodel. Rok Hrastnik, een van de meest bekende RSS-marketeers, geeft in The Best of RSS Marketing in 2005 daarvan een overzicht.

De vraag is wat 2006 ons gaat brengen op gebied van RSS. Eind vorige maand publiceerde David Teten een samenvatting van een paneldiscussie over New Trends in RSS (via Frankwatching). Daarin verwijst Teten naar de presentaties van Pheedo (ppt), Pluck (ppt) en Silverpop (ppt). Ook in de nieuwe reeks blogviews vraag ik Nederlandse pioniers wat zij van RSS verwachten in 2006.

De adoptie van RSS in Outlook 12 en het vervangen van de terminologie en beeldmerk van RSS zullen het (bewust) gebruik van RSS verder stimuleren. Applicaties zullen in toenemende mate aan de achterkant gebruik maken van feeds waardoor ook het onbewust gebruik van RSS verder zal toenemen. En zoals Anders Floor hier in de reacties al indirect opmerkte: als consumenten het gebruiken zullen de adverteerders (lees: marketeers en bureaus) vanzelf volgen. En als Microsoft een beetje meewerkt dan wordt RSS inderdaad het marketinginstrument van 2006.


Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Wikicompany - http://wikicompany.org

    Is een vrije bedrijfsgids in dezelfde opzet als Wikipedia. Iedereen kan hier dus een bedrijfsprofiel aan toevoegen (momenteel nog alleen in het engels).

    Zie ook: http://wikicompany.wordpress.com

    Momenteel wordt RSS op diverse manieren gebruikt, zowel voor interne syndicatie in de Wikicompany bedrijfsprofielen, als ook in Wikicompany blog aggregatie voor bedrijfsnieuws uit regio's en sectoren.
    Bijv.:
    http://www.wikicompany.org/wiki/Planet:Marketing
    http://www.wikicompany.org/wiki/Planet:Telecommunication

    Externe syndicatie is ook mogelijk, maar dient nog wat verbeterd te worden om het beter bruikbaar te maken voor derden.
    Bijv.: http://wikicompany.org/misc/feedsearch.php?search=Brewery

    RSS bied nar mijn eigen ervaring heel veel mogelijkheden om informatie te proxyen aan derden, die er weer andere dingen mee doen. Goede search functies met RSS als output zijn dan ook heel belangrijk.

    Directe syndicate naar gebruikers is ook belangrijk, maar de meeste mensen zullen zonder te weten RSS gebruiken bij het browsen.

    Mocht er interesse zijn in een interview of iets dergelijks over Wikicompany, dan hoor ik dat graag.

    mvg,

    Jama Poulsen
    http://wikicompany.org
    http://debianlinux.net

    geplaatst op
  • Ik heb je net een emailtje gestuurd Jama!

    geplaatst op
  • Je hebt het over ik, techniek, adverteerders, uitgevers, investeerders, bureaus, pioniers en "we". Waarom niet over bezoekers? Je bent toch marketeer?

    geplaatst op
  • Omdat het tegenwoordig niet om bezoekers of lezers gaat maar om gebruikers, en daar heb ik het wel over. Maar die was je vergeten in je lijstje ;-)

    geplaatst op
  • Er is nog zoveel meer mogelijk met RSS, er zijn erg veel nieuwe inititieven die de techniek gebruiken. Denk dan ook dat we nog veel kunnen verwachten op technologisch gebied.
    Vwb marketeers en bureaus ben ik bang dat het ook in 2006 niet gaat gebeuren. Ik hoop het wel, maar je merkt steeds vaker dat die markt gewoon te traag is en dat adverteerders er nog te weinig mee bezig zijn.
    Wikicompany ziet er leuk uit, ik had daar laatst ook een artikeltje over op http://afeedisborn.com

    De schrijver van "RSS Year in Review" is trouwens Bill Flitter (van Pheedo) en niet Alan Graham;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.