Wordt 2018 het jaar van seksloze eventmarketing?

12 februari 2018, 12:12

In de sportwereld zijn ze al in de ban. De walk-on girls bij darten, de ronde missen bij de wielersport (Amstel Gold Race en de Ronde van Spanje), en de pitspoezen bij de Formule 1 zijn afgeschaft. Vrouwen mogen niet langer puur als lustobject neergezet worden. Een goede ontwikkeling. Maar dit opent een lastige discussie want wanneer ben je een lustobject? En wat vinden vrouwen er zelf van?

De modellen die dit werk doen, zijn in ieder geval niet blij. Darts walk-on girl Ashley Zaat vindt het bullshit. Ze is zelfs een petitie gestart voor het behoud van de veelbesproken walk-on girls. Ook voormalig Formule 1 ‘Grid Girl’ Rebecca Gooper is boos. Ze vindt het belachelijk dat vrouwen die zeggen voor vrouwenrechten op te komen, andere vrouwen hun baan ontnemen. Broodroof is het volgens haar.

Ik snap de boosheid van deze dames wel. Het is een makkelijk baantje om als jonge vrouw snel geld mee te verdienen. Deze lucratieve baantjes worden hen nu ontnomen. Ik vraag me af hoe ver dit zal gaan. Wat moeten wij als communicatie- en marketingprofessionals met deze ontwikkeling?

Tijdens beurzen bijvoorbeeld zijn sexy modellen nog steeds een veel gezien fenomeen. In Europa waren tijdens de Frankfurt en Geneva Show in 2017 nog volop schaars geklede modellen aanwezig om de auto’s luister bij te zetten. Op ISE in Amsterdam heb ik deze week ook veel knappe stand-hostessen gespot. Kan dit nog? Of moet dit ook verboden worden? En mogen advertenties met sexy modellen ook niet meer? Komen er misschien zelfs richtlijnen voor kleding?

Mogen advertenties met sexy modellen straks ook niet meer?

In China is men al tijden bezig om de inzet van sexy modellen aan banden te leggen. Zo vaardigde men een verbod uit tegen schaars geklede dames op autoshows. Ook Abercrombie & Fitch haalde twee jaar geleden bakzeil en kondigde aan te stoppen met de inzet van halfnaakte mannen en vrouwelijke fotomodellen in zijn winkels.

Zelf vind ik het een goede ontwikkeling dat dit soort promotiewerk uit de mode aan het raken is. Als studente heb ik ook vaak als hostess gewerkt op beurzen (nooit schaars gekleed gelukkig) en het was inderdaad een gemakkelijke manier om geld te verdienen. Ja, er kwamen soms opmerkingen. Dat nam je voor lief, dat hoorde nu eenmaal bij een rol als ‘stand-aankleding’. Later toen ik als PR- en marketingmanager werkzaam was bij bedrijven merkte ik de keerzijde. Door de aanwezigheid van hostessen werd ik op de beurs ook vaak als hostess gezien en ook zo behandeld. Toen begon ik het wel behoorlijk irritant te vinden.

“Vrouwenemancipatie wordt tegengewerkt door beurs-hostesses”

Ik moest dan ook concluderen dat de aanwezigheid van beurs-hostessen of modellen vrouwenemancipatie tegenwerkt. Zolang er overal vrouwen puur en alleen ingezet worden om hun uiterlijk, zullen vrouwen in het algemeen niet serieus genomen worden. Zo ben je als vrouw bijna genoodzaakt om je erg conservatief te gaan kleden, om niet als lustobject gezien te worden.

Het gaat hierbij – wat mij betreft – niet per se om de kleding. We moeten zeker niet puriteins worden met zijn allen. Vrouwen moeten kunnen dragen wat ze willen en als ze zich sexy willen kleden is dat prima. Maar nog veel sexyer is het als ze dan ook daadwerkelijk iets zinvols te melden hebben.

Maar ik ben vooral benieuwd naar de mening van mijn collega’s in het vakgebied. Wat vinden jullie? Zijn we met zijn allen aan het overdrijven? Of is het een goede ontwikkeling? En wat moeten we ermee? Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Yvonne van Bokhoven
Senior Vice President Western Europe bij LEWIS

Yvonne is Senior Vice President en partner bij LEWIS, verantwoordelijk voor de kantoren in de regio West Europa. Ze heeft ruim 15 jaar ervaring in (digitale) PR, (crisis)communicatie, en voorlichting voor zowel B2B als B2C bedrijven. Ze heeft gewoond in Londen en Florence en woont nu al jaren in het zuiden van Nederland. Hiervoor werkte ze onder andere bij ING Groep. Yvonne is skifanaat, en liefhebber van muziekfestivals en goede wijn.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Ellen

    Heel herkenbaar dat je als jonge vrouw op een beurs al snel wordt behandeld als een ingehuurd popje om lief te lachen en drankjes in te schenken. Helaas is dit lastig uit te leggen aan de pitspoezen, die het blijkbaar geen probleem vinden of niet vinden dat ze als lustobject worden behandeld. Ik moet ook lachen (en huilen) om alle mensen die nu voor ze opkomen en vooral mannen die zweren dat ze respect hebben voor de dames en ze vooral waarderen om hun professionaliteit en dat ze zo lief zijn. Die keer dat ze een pits-kater inhuurden, werden er gelijk homofobe opmerkingen gemaakt door een van de coureurs. Was die jongen dan niet lief of professioneel? Vreemd, misschien is er dan toch een andere reden achter het inhuren van pitspoezen…

    En de “schuld” van het verkeerd behandelen ligt inderdaad bij de ander, niet bij de pitspoes. Alleen hoe ga je uitleggen dat het fout is om vrouwen als minderwaardig of lustobject te behandelen, terwijl je ze aan de andere kant nog steeds schaamteloos inhuurt als aankleding om bezoekers te trekken of iets te verkopen?

    Er moet een eenduidige boodschap naar buiten worden gebracht. Het zal alleen heel lastig zijn om te bepalen waar de grens ligt. Ik ga er graag vanuit dat er best wel professionele mannen en vrouwen zijn die dit samen kunnen bepalen. En ook dan moeten we accepteren dat het tijd en geduld gaat kosten.


    12 februari 2018 om 14:25
    ChaneLLodik

    Ik denk dat we onszelf als marketeers ernstig achter de oren moeten krabben, als een event alleen sexy kan zijn met halfnaakte vrouwen.


    12 februari 2018 om 16:31
    A Tillema

    Carnaval ook maar afschaffen dan?


    12 februari 2018 om 17:17
    A Tillema

    Carnaval ook maar afschaffen dan?


    12 februari 2018 om 17:47
    Nick

    Totale onzin. Natuurlijk zijn de walk on girls er niet omdat ze aardig zijn of omdat ze slim zijn. Maar wat is er mis met sexy dames. Als een man een shirt draagt dat zijn spieren goed laat zien. Doet hij dat voor een reden. En dat is bij vrouwen het zelfde. Je wilt er goed uit zien. Dan moet je ook niet verbaast zijn als andere mensen ook vinden dat je er goed uit ziet. Persoonlijk vindt ik het heel leuk om te horen dat ik er goed uit zie of sexy ben. Want soms kleed je daar ook voor. Als ik serieus genomen wil worden doe ik een pak aan. Geen shirt. Ik denk dat de mensen die dit afschaffen gewoon niet genoeg complimenten krijgen. Dus voor de vrouw die werd aangezien als lust object bij een zaken bij een komst. De vrouwen die daar staan om ee goed uit te zien dragen natuurlijk weinig kleding. En als jij als een van hun word gezien moet je je misschien beter kleden voor een zaken event. 😉


    12 februari 2018 om 18:28
    Harm Wippersma

    Dat je dit eventmarketing durft te noemen, dat is het nl niet!


    12 februari 2018 om 19:18
    jeroenmirck

    @Harm: Beursdeelnames en hospitality hebben alles te maken met eventmarketing, zeg ik met een jarenlange ervaring bij een uitgever van vakbladen over beurzen en zakelijke events. Laten we hier geen definitie-discussie voeren, maar gewoon inhoudelijk reageren op het standpunt dat Yvonne in deze blogpost heeft verwoord.


    12 februari 2018 om 23:07
    Wouter

    Wat een bijzonder kromme beredenatie in dit stuk zeg. Er word de nadruk gelegd op dat dames altijd maar overal in de kleinste pakjes staan. Dat is dus totale onzin. Bij menig rode loper event komen de vrouwelijke genodigden in blotere jurkjes voorbij flaneren dan de outfits die gridgirls bijvoorbeeld aan hebben. Dat ik soms als man ook denk waarom staat er bij een stand/event een wat onlogisch schaars geklede dame is eerder een foutje in de uitvoering dan een “alle vrouwen zijn lust object” beslissing. Waarom is het anno 2018 niet meer okay om te zeggen dat sensualiteit/seksualiteit (in bikini of prachtige avondjurk) ook gewoon een vorm van prikkeling/entertainment-element kan zijn naast een mooie standontwerp of promovideo. Dit artikel voelt een beetje als een betoog om alles wat met seksualiteit te maken heeft krampachtig te begraven van Magic Mike, 50 shades of gray tot de outfits van de hockey dames. Seksualiteit/verleiding is wat mij betreft een element wat je prima kan gebruiken of dat nu mannelijke of vrouwelijke doelgroepen betreft, waarbij uiteraard geld dat het(en de outfit) goed moet passen bij je merk/product/doelgroep etc.


    13 februari 2018 om 10:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!