Winkelbezoeker verwacht meer mobile engagement in de winkel
Het verbinden van on- en offline marketing vaak nog een uitdaging.
Een recente consumentenenquête van Accenture toont aan dat het aantal consumenten dat slim en ‘on the go’ winkelt met mobiele apparaten het afgelopen jaar is gegroeid tot 40 procent. Niet verrassend dat het aantal shoppers die meer mobiele integratie in retail willen, met name realtime in-store promoties, tot 47 procent is toegenomen. Echter, slechts 7 procent van de retailers zei dat ze momenteel de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld real-time mobiele promoties in de winkel beschikbaar te maken.
Mobiele coupon als alternatief voor de papieren waardebon of couponplatformen?
Waardebonnen worden op vele manieren ingezet. Meestal in de vorm van kortingen. Ruim tweederde van de coupons, vouchers, scheur- en knipbonnen verschijnen nog steeds op papier. Dat is merkwaardig; deze ouderwetse manier is misschien wel bekend, maar steeds minder effectief en bovendien kostbaar in vergelijking met de digitale productie en verspreiding van coupons. Daar komt nog bij dat de papieren exemplaren de doelgroep dikwijls helemaal niet bereikt.
Als ze al wel bij de doelgroep terecht komen, worden ze ook nog vaak over het hoofd gezien door het gezamenlijke aanbod van folders, flyers en brochures van diverse andere adverteerders. Los van het kostbare productie- en distributieproces is de effectiviteit van een couponcampagne pas meetbaar aan het eind van de actieperiode. Tussentijdse controle of ingrijpen in het campagneproces zijn bij papieren coupons onmogelijk.
Een paar redenen waarom de inzet van digitale coupons steeds populairder wordt:
1. Meerdere aanbieders van online couponsystemen
Door de sterk toenemende belangstelling voor de inzet en het gebruik van digitale coupons zijn er in korte tijd vele zogenaamde couponplatformen en couponsites ontstaan. Deze couponplatforms (of couponbrokers) brengen het aanbod van verschillende adverteerders bij elkaar onder één koepelnaam zoals Groupon, Scoupy, kortingsbonnen.nl.
Deze systemen publiceren onder eigen naam en richten zich vooral op landelijke adverteerders die behoefte hebben aan landelijke dekking of een specifieke doelgroep. Niet zelden zie je daarom dezelfde advertentie op verschillende couponsites terugkomen om een maximale dekking van de actie te garanderen.
2. Pover lokaal aanbod
Pogingen van de landelijke couponplatformen om het lokale advertentieaanbod te filteren en beschikbaar te maken voor lokale markten lukt niet echt. Filteren van het aanbod zorgt ervoor dat het aanbod sterk wordt teruggebracht. Desondanks worden deze lokale selecties gedomineerd door de advertenties van landelijk opererende partijen en voegt het filteren niets toe aan het bereik van lokale ondernemers op die platformen.
Voor adverteerders die vooral cliënteel zoeken binnen hun lokale of regionale omgeving heeft adverteren op nationaal opererende systemen dus nauwelijks zin. Maar wat is het alternatief? Een eigen digitaal couponsysteem ontwikkelen is behalve ingewikkeld, ook te kostbaar voor de kleinere ondernemer die de distributiekosten en de eventuele succes fee van de brokers niet kunnen of willen dragen.
3. Mobiel actiemarketingsysteem
Sinds enige tijd is er een nieuwe optie beschikbaar om zowel voor mobiele apparaten als voor desktop geschikte actiemarketingcampagnes te creëren om lokaal online en in-store klanten te activeren. Een door DiGi coupon uitgebracht webbased softwareprogramma dat geschikt is voor elke retailer. Ook voor de kleinere minder draagkrachtige ondernemer biedt dit mobiele actiemarketingsysteem een beter alternatief voor coupon adverteren via gespecialiseerde couponbrokers of websites.
Zelfstandig hybride waarde- of actiecoupons of andere klantactivatiecampagnes creëren, is met het systeem eenvoudig en snel gedaan. Alles gebeurt online en er is geen bijzondere kennis voor nodig om het systeem te doorgronden. Het is min of meer een invuloefening waarbij elke stap ondersteunt wordt met een uitgebreide helpfunctie.
4. QR-code
Bijna iedereen kent het zwart/wit geblokte vierkantje en weet dat daarin informatie op het internet verstopt zit. Een couponaanbieding misschien of een andere actie? De QR-code laat zich gemakkelijk verspreiden op papier en andere dragers, zoals QR-code raamstickers, QR-codes op labels of producttags, tasjes, kassabonnen, om zowel outdoor- of in-store speciale aanbiedingen te doen.
5. Online verspreiding
Misschien wel het belangrijkste voordeel van een ‘eigen’ actiemarketing- en couponsysteem is dat de activatieboodschap op allerlei manieren via traditionele media en sociale media zoals Facebook, Twitter, Foursquare, Whatsapp verspreid kan worden. Digitale media waarop een groot gedeelte van de doelgroep al aanwezig is en actief. Met die groepen bestaat al een zekere relatie en is het nodige vertrouwen aanwezig.
Een aardig bijkomend verschijnsel is dat aanbiedingen via sociale media een viraal karakter kunnen krijgen en daardoor een nog groter bereik, met alle voordelen van dien. Ook via een mailinglijst, de website of blog is distributie van de eigen actie-aanbieding aantrekkelijk en kansrijk. Aan de distributie via sociale media hoeven bovendien géén kosten verbonden te zijn.
6. Meten is weten
Anders dan bij knip, scheur of andere papieren coupons zijn digitale acties per direct online te volgen. Het aantal consumenten dat de aanbieding heeft gezien, waar en wanneer. Er is zelfs te zien wie de actie heeft waargenomen en/of gebruikt heeft. Alles gestuurd vanuit een eigen database en strak in grafieken en cijfers weergegeven.
Veel informatie om een campagne op de voet te volgen en tussentijds bij te sturen als er iets mis dreigt te gaan of juist te goed. De mobiele actiemarketingtool biedt door verschillende voorzieningen ook ruimschoots beveiliging tegen onwenselijk of frauduleus gebruik.
Conclusie
Vergeleken met andere marketingoplossingen is een mobiele actiemarketingsysteem goedkoop. Zeker als alle mogelijkheden van het uitgebreide systeem worden meegewogen en de flexibiliteit van de online en offline toepassingsmogelijkheden. Nieuwe kansen om fysieke retail weer nieuw leven in te blazen door het toepassen van gerichte mobiele actiemarketing, waaraan de mobiele consument volgens het Accenture onderzoek kennelijk grote behoefte heeft.