Wimbledon en Robinsons na 86 jaar uit elkaar

Gedoe over suikerhoudende frisdrankmerken maakt dat Brits toernooi in de armen wordt gedreven van... een hip Frans watermerk.

28 juni 2022, 10:20 1911 x gelezen

Een horror-boodschap voor traditieminnende Britten, maar één van de langstlopende sportsponsoring-overeenkomsten in de wereldgeschiedenis is naar de knoppen. De samenwerking tussen Robinsons en Wimbledon gaat terug tot 1935, toen een drankje met gerst, citroensap en suiker werd ontwikkeld ‘om de spelers te hydrateren’. Naar verluidt gaat Evian het gat dichtlopen.

Robinsons is ontwikkeld in de kleedkamers van de All England Lawn Tennis Club (AELTC), in het jaar waarin het heren-enkelspel werd gewonnen door Fred Perry. Het drankje werd vanaf dat jaar uitgedeeld aan spelers en umpires tijdens Wimbledon, en was bij introductie zo populair dat Robinson ieder jaar opnieuw werd uitgenodigd. De fruitdrank ging in commerciële productie en verscheen in flesjes op de trappen van de scheidsrechtersstoelen op Wimbledon. Robinsons werd daarmee ook de officiële frisdrankleverancier voor de tenniskampioenschappen.

120 jaar Slazenger

Voor veel volgers en fans zijn de merken net zo verbonden als Wimbledon is met aardbeien en room. De sponsorovereenkomst werd in duur alleen overtroffen door de 120-jarige relatie van Wimbledon met Slazenger, de balleverancier. Robinsons, inmiddels eigendom van Britvic tweette deze week: ‘Robinsons is no longer sponsoring Wimbledon fortnight and this year will be celebrating the whole of summer with The Big Fruit Hunt – an interactive opportunity to find virtual fruit and win real prizes.’ Britvic dat ook eigen merken voert is enigszins te vergelijken met het Nederlandse Vrumona: Het bottelt verschillende frisdranken onder licensie.

Rockstar Energy

Hoewel geen van beide partijen een echte reden gaf, wilde Britvic naar verluidt ook zijn andere producten promoten op het tennistoernooi, waaronder Gatorade, Pepsi Max, Rockstar Energy, J2O en Fruit Shoot. Volgens The Guardian was de tennisclub gekant tegen de associatie met suikerhoudende frisdranken. Robinsons heeft in 2015 toegevoegde suikers verwijderd.

Conrad Wiacek, sportanalist bij GlobalData, zegt in die krant dat Wimbledon al de reputatie heeft als één van de meest selectieve rechthebbenden en dat het toernooi‘toonaangevend is op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid: ‘De beslissing om Britvic tijdens de kampioenschappen geen reclame te laten maken voor merken met een hoog suikergehalte, zoals Gatorade, wijst op een bredere focus op sociale verantwoordelijkheid in de sportsector in het algemeen, zelfs als dat ten koste gaat van een 86-jarige deal die 3 miljoen dollar aan sponsorinkomsten opbracht.’ Wiacek vermoedt dat Wimbledon zijn deal met ‘waterpartner Evian’, die in 2008 begon en dit jaar afloopt, zou kunnen uitbreiden. Daarmee zou één van de meest Engelse sportevenementen zich drijven in de handen van… oh ironie, een zwaar bekritiseerd Frans bronwatermerk.

Blame that on Brexit.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!