Wilbert de Vries (Tweakers): “Door commercialisering kunnen we onze community beter bedienen”

Wilbert de Vries (Tweakers): “Door commercialisering kunnen we onze community beter bedienen”

Wilbert de Vries is hoofdredacteur van de Nederlandse website en hardcore community rondom hardware, software en het internet die Tweakers heet. In deze aflevering van Top Names beschrijft De Vries de botsende belangen van een vrijwillige community en die van Tweakers als commercieel bedrijf. En vertelt hij Erwin Blom en Roeland Stekelenburg hoe Tweakers erin slaagt zowel haar leden van het eerste uur te bedienen als nieuwe doelgroepen aan te boren.

Tweakers is levensvatbaar gebleven door mee te gaan in ontwikkelingen

Vroeger vormden tweakers een klein clubje mensen die er genoegen in schepten de hardware in hun computers te optimaliseren. Nu laptops, telefoons en tablets de rode draad beginnen te vormen door het leven van vele andere mensen is tweaken gemeengoed geworden. Tweakers moest daarin mee: “Toen de huiskamer begon te digitaliseren realiseerden we ons dat er geen toekomst zat in het blijven schrijven over componenten. We zijn gaan verbreden, ook over televisie en mobieltjes gaan schrijven.”

Tweakers heeft nu 430.000 geregistreerde gebruikers waarvan een groot deel actief is op het forum, in reacties, in de redactie van nieuws of in het geven van tips. Dat zorgt maandelijks voor 90 miljoen pageviews van 3,7 miljoen unieke bezoekers.

De Vries is er zeker van dat Tweakers die sporen verdiend heeft door niet blind te zijn voor de maatschappelijke ontwikkelingen om hen: “Sterker nog, dat is hoe we levensvatbaar zijn gebleven.”

Door onze overname kunnen we onze community beter bedienen

Maar niet iedere tweaker was blij met de verbreding en vervolgens de professionalisering die optrad met de overname door VNU. Commerciële samenwerkingsverbanden met fabrikanten stonden hen tegen. De Vries heeft hen vooral gewezen op de kansen die dat opleverde: “Allereerst zou Tweakers zonder de overname nu niet meer bestaan hebben.

Maar ook hebben we door meer financiële ruimte onze developmentcapaciteit verhoogd, de kwaliteit van de website verbeterd, kunnen we beter luisteren naar de wensen van onze community, meer investeren in onze eigen redactie en al onze 100 vrijwilligers één keer per jaar meenemen op een bedrijfsweekend. Aanhang incluis.”

Zo bedient Tweakers haar leden van het eerste uur, terwijl ze tegelijkertijd blijft bouwen aan nieuwe doelgroepen.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.