Wie koopt de grote weblogs in de VS?

9 oktober 2007, 04:00

Een interessante analyse van Doug McIntyre van de 24/7 Wall St. De grote blogs in Amerika (denk aan: Huffington Post, TechCrunch, GigaOm, Boing Boing, Ars Technica, SeekingAlpha) zullen allemaal worden opgekocht.

Maar wie gaat ze kopen? Oude mediabedrijven en kranten, denkt McIntyre. Lees hier het hele verhaal ‘TechCrunch And Huffington: Who Will Buy The Big Blogs?’ (via: BloggersBlog, dat vooral ingaat op het financiele aspect: ‘How Much Are The Top Blogs Worth?’)

Neem Techcrunch. De site groeit als kool. En heeft een lezerschare opgebouwd van een derde van CNET (geschatte waarde: 1,2 miljard dollar). De groei van CNET stagneert, Techcrunch groeit. Net als Huffington Post, GigaOm en SeekingAlpha. ‘These companies have filled a niche that appeared when traditional media began cracking apart—and they’ve taken full advantage of it,’ schrijft McIntyre.

Neem Huffington. Volgens onderzoeksbureau Compete, heeft dit blog een bereik dat groter is dan de online versie van de Philadelphia Inquirer. Als onderdeel van The New York Times of Washington Post zou het bereik nog vele malen groter kunnen worden. De opbrengsten van de online versies van deze twee kranten liggen slechts op 10 procent van de totale opbrengsten en zijn niet afdoende om de dalende winst uit de papieren oplage te compenseren. McIntyre: ‘Huffington has raised $10 million in VC money. What is it worth? $100 million. Maybe more. Worth it for The Times or The Post. With the trouble that

are in, yes.’

De grote blogs worden steeds belangrijker, helemaal nu de activiteiten op internet van grote krantenbedrijven nog niet al te vruchtbaar lijken. McIntyre: ‘They reach audiences in great numbers. They have credibility. They are not expensive to run. And, they make money. Ultimately, the smart move for cash rich traditional media companies will be to buy rather than build. And that’s when TechCrunch, et al, will cash in.’

McIntyre besluit zijn analyse met de volgende alinea: ‘The largest blogs will get offers. Too many big media companies need additional outlets and content on the web.The problem for the potential buyers is keeping the talent at the blog sites. Most rely on just one or two big names. The New York Times or Washington Post will stop by to see Huffington. It is just a matter of how soon.’

Als we McIntyre’s these naar de Nederlandse situatie vertalen, dan komt er bij mij als belangrijkste voorbeeld het belang dat TMG nam in GeenStijl (let op de titel) opborrelen (tip: lees ook nog even de reacties). Denk natuurlijk ook aan de miljoenenovername van ilse media door Marketingfacts

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Absoluut een interessante analyse van Doug McIntyre en ja, ik geloof zeker dat de grote blogs zullen worden overgenomen door traditionele media (sterker nog, dat gebeurt nu al). De waarde zal afhangen van een aantal aspecten zoals omzet, bereik, community-gevoel en de bereidheid van de initiatiefnemers om betrokken te blijven.

    Leuk dat je in die laatste alinea alles door elkaar hutseld. Marketingfacts heeft ilse media overgenomen? Yeah, sure 😉


    9 oktober 2007 om 04:23
    Melle Gloerich

    Veel van die (oorspronkelijke?) niche-blogs zoals Techcrunch en Huffington Post hebben een behoorlijke minachting voor oude media, of een gezonde dozes weerstand ertegen. Ze zijn juist ontstaan door die oude media te verslaan op het terrein wat ooit van de oude media was: Verslaggeving op een open manier.

    Ze zijn geen concurrenten op dit gebied, maar tegenstanders. Ze hebben geen marktaandeel gekregen ondanks de oude media, maar juist dankzij. Ik denk dat ze niet zo makkelijk worden overgenomen door juist hun tegenstanders.

    Maar goed, voor 100 miljoen dollar is wel vaker een morele koerswijziging gemaakt.


    9 oktober 2007 om 05:13
    Yme Bosma

    CNET is net even 1000x meer waard dan in je bericht staat;-)


    9 oktober 2007 om 05:20
    mgvandenbroek

    @Yme: Dat moet inderdaad miljard zijn. Zal het zo aanpassen.


    9 oktober 2007 om 05:55
    Coen Jacobs

    Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af, of de kwaliteit van de website/weblog nog wel gewaarborgd blijft. Op dit moment gaat het nog prima bij bijvoorbeeld een Tweakers.net, maar zal dit bij alle ‘grote overnames’ zo zijn?


    9 oktober 2007 om 05:57
    Mike Peters

    Het lijkt me erg lastig om een blog over te nemen. Blogs als gs en tc zijn succesvol omdat er een paar hele fanatieke mensen zitten. Blijven ze als die 100 miljoen binnen is nog zo fanatiek en kan je een figuur als Arrington eenvoudig vervangen?

    Gelukkig hoeven Nederlandse uitgevers zoals Ilse en Wegener zich daar helemaal niet druk over te maken. Zij geven het liefst geen cent uit en kopen sites zoals Schoolbank en cu2.nl voor een habbekrats om er vervolgens geen zak meer mee te doen.

    Telegraaf doet het wel iets beter met de overname van relatieplanet en gs maar dat ze marktplaats niet in handen hebben gekregen is natuurlijk een enorme flop want dat was hun kans om echt een online uitgever van betekenis te worden.


    10 oktober 2007 om 14:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!