When everything happens now!

25 november 2013, 05:59

Border Sessions: International Technology Festival

Op donderdag 14 november was ik namens Rotterdam Internet Valley en op uitnodiging van Dutch Coast aanwezig op Border Sessions 2013. De tweede editie van het internationale technologiefestival in Den Haag trok voornamelijk creatievelingen aan met buitengewone interesse in tech en wetenschap. Het podium werd dan ook gegeven aan 25 denkers, onderzoekers en ondernemers met overtuigende en kritische verhalen die ons helpen nieuwe uitdagingen en mogelijkheden te begrijpen.

Op het programma stonden uiteenlopende onderwerpen. De sessie met Maarten den Braber en Hans de Zwart over ‘Tracking Personal Data and Privacy’ was zoals altijd een interessante discussie. In de foyer heb ik de pitch ‘Democratisation of education with technology: MOOC’ gevolgd. De ‘Oculus Rift’ van Q42 trok veel bekijks. En de discussie over de negatieve effecten van digitaal mediagebruik tijdens de sessie van prof. dr. dr. Manfred Spitzer over 'digital dimentia' creëerde wat onrust in de zaal.

Echter, de sessie waar ik het in deze blogpost over wil hebben is die van Jeroen van Eck over ‘Rethink Interaction Design’ en het aansluitende Skype-interview met Dr. Douglas Rushkoff over zijn nieuwe boek ‘Present Shock: When Everything Happens Now’. In het boek onderzoekt de technologie- en mediacommentator bij CNN de always-on, simultane samenleving waarin we leven en hoe deze invloed heeft op media, cultuur, economie en politiek.

Rethink Interaction Design

Als we ongeveer twintig jaar terug de tijd in gaan, dan kon je alleen met een eenvoudig toetsenbord en een muis je computer bedienen. Apparatuur was kostbaar en niet altijd even makkelijk hanteerbaar. Ik kan mij die dikke handleidingen nog wel herinneren en de commando’s die ik in DOS moest invoeren als ik wilde dat mijn 286 iets ging doen.

Vandaag de dag gaan we heel anders met apparaten om. Het gebeurt op een soepele en intuïtieve manier, tenminste als de user experience goed is uitgedacht. Daarnaast zijn we als het ware continu in interactie met alles om ons heen: denk maar aan je mobieltje, de televisie, de navigatie van je auto en misschien ook wel het display van je blender. Al deze impulsen hebben invloed op ons concentratievermogen, waardoor we eigenlijk niet meer normaal een boek kunnen lezen. Technologie is er om ons leven eenvoudiger te maken. Simpele beslissingen en opdrachten laten we het liefst over aan technologie. We hebben er vertrouwen in! Echter, volgens Jeroen van Eck zijn de huishoudelijke apparaten die we nu in huis hebben staan nog lang niet op elkaar ingespeeld. Ze piepen op momenten dat je niet wilt dat ze piepen en ze zijn niet op de hoogte van elkaars bestaan.

Huishoudelijke apparaten vragen jouw aandacht wanneer ze jou nodig hebben.

Ook buiten in het openbaar vervoer of gewoon op straat zijn we continu in interactie met onze mobieltjes. Dit is niets nieuws, maar ook wanneer we even van ons schermpje wegkijken worden we continu geprikkeld door andere impulsen om ons heen. Alles is overal en dat heeft invloed op ons dagelijks functioneren.

Digitale technologie

De technische ontwikkelingen hebben volgens Douglas Rushkoff zowel voor- als nadelen. Een groot voordeel is dat technologie het mogelijk maakt om op hetzelfde moment op verschillende plekken tegelijk te zijn. Tijdens deze Skypesessie had hij verbinding met het publiek bij Border Sessions, maar kon hij tegelijkertijd ook met andere dingen bezig zijn, zoals de Twitterfeed op z’n mobiel, en technisch gezien zou hij zelfs een drone kunnen besturen ergens in Afghanistan. Fysiek zat Douglas in de Verenigde Staten, maar met zijn gedachten was hij op dat moment bij ons in Den Haag.

Douglas is van mening dat we digitale technologie gebruiken om de slechte aspecten van de industriële revolutie te versterken, in plaats van de daadwerkelijke mogelijkheden te omarmen. Volgens Douglas bootsen we met digitale technologie tot op heden de functies na uit het verleden. We hebben bijvoorbeeld spreadsheets op computers en we gebruiken ditzelfde apparaat om televisie te kijken of om te telefoneren. Hij verwacht ook niet dat het gebruik zal veranderen totdat we écht begrijpen wat de mogelijkheden van digitale technologie zijn.

In de presentatie van Jeroen van Mangrove werd al gezegd dat het aantal schermen alleen maar zal toenemen, dat ze steeds kleiner worden en dat ze waarschijnlijk ook nog intern gaan (dus in ons lichaam!). Volgens Douglas is deze evolutie van technologie zo goed als altijd marktgedreven geweest. Dit betekent dat ze zijn gemaakt om de aandacht van de consument zoveel mogelijk bij een van de schermen te houden. Alle aandacht die we aan echte mensen geven, is voor de industrie verloren kijktijd.

Zelf heeft Douglas afstand genomen van Facebook. Toen hij nog een Facebookaccount had, doken er veel oude bekenden op van zo’n dertig jaar geleden. Het zijn mensen waar hij niets meer te maken hoefde te hebben. Daarnaast probeert Facebook aan de hand van big data in te schatten wat Douglas in de toekomst nodig zou hebben. Omdat Facebook een advertentieplatform is in combinatie met de mensen uit zijn verleden, wordt het hem onmogelijk gemaakt om nog normaal in het nu te kunnen leven. Dit was een van zijn redenen om Facebook te verlaten. De rest vind je op zijn blog. Als advies gaf hij ook om meer naar het ritme van je eigen leven te luisteren.

Het internet is veel groter dan alleen Facebook. Dat vergeten sommige mensen weleens.

Je hebt het zelf in handen

Uiteraard zit het overgrote deel van de Marketingfacts-lezers ook op Facebook vanwege professionele redenen. Hierdoor is het niet altijd even makkelijk om Facebook even uit te schakelen, tenminste als je dat zou willen. Maar een tikkeltje minder Facebook kan denk ik geen kwaad, je hebt je eigen leven zelf in de hand.

Nog even terugkomend op Jeroens verhaal over interaction design. Er ligt een mooie uitdaging op dit vakgebied. De astronaut van Mangrove zei al dat het aantal schermen alleen maar zal toenemen en dat de technologie ook intern zal gaan. Afgezien van deze trends is de toekomst in interaction design moeilijk te voorspellen. Het is een kwestie van doen en experimenteren om tot naadloze productervaringen te blijven komen. Het komt voor mij heel erg lean over en dat is het volgens mij ook. Maar het is voor mij duidelijk…

De toekomst creëer je zelf!

Credits afbeelding: Arjen Born

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!