Welk webanalytics pakket kiezen?

4 april 2005, 04:06

Welk webanalytics pakket kiezen?Welke aspecten spelen een rol bij het selecteren van een geschikt webanalytics pakket? Deze vraag staat centraal in een uitgebreid artikel op InternetRetailer.com. De markt voor webanalytics is zeer versnipperd en het aantal aanbieders is enorm. Op de website van consultant Terry Lund staat een actueel overzicht van alle aanbieders. De teller staat op 133. Volgens het artikel op Internetretailter zijn functionaliteit, user interface, service en prijs belangrijk. Maar de belangrijkste vraag die in de praktijk vaak over het hoofd wordt gezien is, wat willen we weten en hoe sluit het pakket daarop aan? Volgens analyst Eric Peterson is een uitgebreide RFP fase niet nodig. Een simpel lijste met 15 meetfactoren is vaak voldoende. Leg deze lijst voor aan de leverancier en laat hem dan maar proberen je te paaien (met dank aan Daniel Markus).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Evert Jan

    Het ‘hoe’ van online gedrag wordt ook niet ingevuld. Drijfveren meten met andere woorden. Daar zou geintegreerde VOIP straks wel eens een interessante rol in kunnen spelen in combinatie met webanalysis paketten. Dat zou weer een enorme stap zijn in mijn ogen.


    4 april 2005 om 06:24
    Kasper Katje

    ‘meten is weten’ zegt men vaak maar ik heb het niet zo op die amerikaanse instelling om alles maar in cijfers en grafiekjes te willen uitdrukken en daar weer allerlei conclusies aan onttrekken.

    1 ding weet ik wel zeker: schaf je geen meetsoftware aan dan bespaar je je in ieder geval die kosten.


    4 april 2005 om 08:53
    media

    Kasper, daar kan ik het als analyticus pur sang natuurlijk niet mee eens zijn. Ik vind dat je alle marketingactiviteiten moet kunnen verantwoorden en daarvoor heb je nu eenmaal betrouwbare cijfers nodig. Belangrijk is uiteraard wel hoe je meet (techniek), hoe ver je daarin wilt gaan (businessrelevantie), hoe je de meetresultaten interpreteert en vertaald naar nieuwe activiteiten (processen & organisatie). Ik zeg altijd dat techniek maar 10% van het geheel uitmaakt; 90% is processen en organisatie waarbij je de oorsponkelijke businessrelevantie niet uit het oog moet verliezen.


    4 april 2005 om 09:17
    Kasper Katje

    Ik vind gewoon niet dat je alle activiteiten moet en kunt verantwoorden aan de hand van cijfers. Dat opdrachtgevers en investeerders etc. hier om vragen of om het voor jezelf wat overzichtelijk/inzichtelijk te maken is helaas haast een onoverkoombaar iets geworden wat vaak afbreuk doet aan impulsieve acties en creativiteit.

    Ik heb meerdere malen paniekerige accountmanagers aan de telefoon gehad omdat door campagnes van mij hun EPC ineens rare uischieters maakten waarbij ze simpelweg het eigenlijke resultaat, de gegenereerde leads, vergaten.

    Daarbij moet ik natuurlijk wel aantekenen dat veel gegevens wel handig, nuttig en veelal nodig zijn maar van dat hele krampachtige meten om het meten krijg ik toch flink de kriebels.


    4 april 2005 om 10:47
    media

    Mee eens, het meten om te meten is zinloos. Derhalve ook de businessrelevantie niet uit het oog verliezen!


    4 april 2005 om 10:53
    janm

    Ik ben het er ook mee eens, vandaar dat we meten = weten beter kunnen vervangen door ‘Door meten tot weten’.


    4 april 2005 om 11:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief