Wel of geen juridische stappen ondernemen tegen satire in reclame?

15 december 2003, 18:37

Balkenende wil niet in zijn hemd staan

Vorige week lazen we op nu.nl dat premier Balkenende dreigde met juridische stappen tegen de Haagse ziektekostenverzekeraar Azivo wegens een paginagrote advertentie in de Haagsche Courant. In de advertentie staat JP in zijn hemd waarop de tekst: Wie de gezondheidszorg uitkleedt, staat zelf in zijn hemd.

Veel ophef in nagenoeg alle media maar na een week horen we er niets meer over. Bovendien, was het wel slim van JP om deze zaak aan te kaarten? Je trekt immers extra publiciteit die je eigenlijk niet wilt.

“Als je zo’n zaak aankaart, trek je altijd extra publiciteit, maar dat is geen reden het te laten passeren”, motiveert Gerard van der Wulp van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).

Bedrijven worden altijd aangeklaagd als ze portretten van bewindslieden gebruiken voor commerci?le of andere doeleinden. Dat gebeurde eind augustus 2001 ook toen Verzekeraar Hooge Huys de afscheid nemende premier Kok in een advertentie gebruikte. Persoonlijk vond Kok de foto met zijn echtgenote ‘wel aardig’. Dat deed er niet toe, stelde RVD-chef Eef Brouwers indertijd. De premier leent zich niet voor commerci?le advertenties. “Er is onrechtmatig gebruik gemaakt van de foto, een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, zoals de Reclame Code Commissie stelt.”

Door de jaren heen riep de RVD heel wat vrijpostige bedrijven tot de orde. Drogisterijketen Etos werd begin jaren tachtig op de vingers getikt, toen die Ruud Lubbers gebruikte in een advertentie voor scheerzeep. Transavia was hetzelfde lot beschoren, toen die vice-premier Kok een welverdiende vliegvakantie toewenste. Alabastine mocht de stem van prins Bernhard niet gebruiken.

“Ja, wat is wijsheid?” Mediastrateeg Ton Elias weet dat politici er geen zin in hebben om voor joker te staan in advertenties. Hij beseft dat ‘de reclamejongens’ handenwrijvend genieten van het lawaai dat ze oproepen. “Waarschijnlijk is het verstandigste: onder de tafel duiken en wachten tot het overwaait.” Het is een lastig dilemma: als je niets doet volgen er meteen meer advertenties. “Hier maak je altijd de foute keuze.”

Collega Dig Istha redeneert volgens dezelfde lijn. Bewindslieden weten dat protest leidt tot extra aandacht. Hij verwijst naar de discussie over satire: ” BNN had met die kleipoppetjes een laag kijkcijfer en dito waardering. Daarna ging dat cijfer omhoog. Zodra er wat aan de hand is, ga je toch even kijken!”

Anders ligt het met de recente foto van de Haagse burgemeester Deetman, die na een lange weg door de spelonken van het internet de bovenwereld bereikte. Deetman poseerde nietsvermoedend met een supporter van ADO Den Haag die zijn geslachtsdeel uit zijn broek liet bungelen. ‘Schennis van de eerbaarheid’, constateerde de burgemeester en hij deed aangifte. Juist daardoor kwam de foto in de krant en op tv. Voor Elias ligt deze kwestie heel anders. “Dat was een halve zool, een supporter die een stom geintje uithaalde. Daar zou ik mijlenver boven staan.”

Bron:

http://www.haagschecourant.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!