Wehkamp: Merendeel omzet via internet

24 juni 2003, 03:48

Wehkamp heeft vorige week meer dan de helft van de omzet (55 procent) via internet behaald, zo meldt het. Het is voor het eerst dat de online omzet hoger ligt dan de verkoop via de catalogus. Wehkamp behaalde vorig 100 miljoen euro omzet via internet, een bedrag dat het dit jaar denkt te verdubbelen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Uit de Wehkamp case kunnen we enkele belangrijke learnings destilleren. Tevens plaatsen we enkele kanttekeningen bij de genoemde getallen. Het succes kent verschillende elementen, enkele van de belangrijksten zijn de volgenden:

    1.Vliegende start dankzij vroege ervaringen:

    Wehkamp had vrij snel een eerste site online. Bovenal had men al zeer uitgebreid ervaring opgedaan met Videotex, de Nederlandse variant op het Franse Minitel. De ervaring loont. Met deze eerste site was men in denken al jaren vooruit op de concurrentie.

    2.Eerst de backoffice, dan de frontoffice:

    Een mooie voorkant (de site) lijkt vaak interessanter dan een ingewikkelde backoffice. Toch wist Wehkamp als direct marketing bedrijf pur sang dat het belangrijk is eerst de backoffice goed te organiseren. Terwijl in de pers de toen nog niet zo succesvolle winkel in de hemel werd gehyped, wist Wehkamp beter. Met beleid en visie werden jaren geleden al in de backoffice de investeringen gedaan om het volume van vandaag aan te kunnen.

    3.Merk toch hoe sterk..het merk:

    Als we iets van mislukte lanceringen van dot com bedrijven in de business to consumer sector hebben geleerd, dan is het wel het belang van het merk. Afstandsverkopen handelen om vertrouwen en onzekerheidsreductie. Wehkamp staat voor vertrouwen.

    4.Internet als direct marketing medium:

    Internet is geen massamedium. Het is wel mogelijk om er massaal veel mensen mee te bereiken. Wehkamp heeft hier naar gehandeld. Het proces rond en in de site is een direct marketing proces. En een proces faciliteren is niet hetzelfde als een catalogus presenteren…

    5.Direct bestellen: nog niet los van de catalogus:

    Klanten van NetMarketing merken het al enige jaren: steeds meer en vaker komt de meeste response op advertenties via de website. Zo ook online orders. Daar waar catalogi worden gebruikt, zoals bij Wehkamp, wordt door klanten vaak de keuze uit de catalogus gemaakt. Vervolgens tikt deze klant de order online in… Een groot deel en wellicht het merendeel van de online omzet van Wehkamp wordt zeer hoogstwaarschijnlijk zo gegenereerd! Het voordeel: kostenbesparing in de backoffice omdat de klant zelf orders invoert. Maar dat is nog heel wat anders dan 100 miljoen Euro omzet die zelfstandig door de site wordt gegenereerd. En dat betekent dus dat de catalogus nog lang niet in oplage kan worden gehalveerd. Wanneer dat overigens wel het geval zou zijn, zouden daarmee nog niet de kosten van de catalogus worden gehalveerd…

    Het belangrijkste leerpunt is dus dat een benadering als direct marketing medium een grote factor achter het succes van Wehkamp.

    Bron:

    Nieuwsbrief Netmarketing


    24 juni 2003 om 07:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!