Webwinkels moeten gebruiksvriendelijker worden
Consumenten kopen steeds meer online. Van de winkelmandjes bij online winkels wordt echter slechts 1 op de 5 uiteindelijk ook echt besteld en betaald. Volgens Niels Bouwman van Synq, dat onderzoek doet naar consumentengedrag, heeft dit vooral te maken met psychologie. Veel klanten durven uiteindelijk niet af te rekenen bij online winkels omdat ze onvoldoende zicht hebben op het hele verkoopproces.
Ook zijn veel webwinkels niet gebruiksvriendelijk en zijn ze dikwijls voorzien van incomplete informatie, aldus een onderzoek van Synq. Zo bieden veel webwinkels slechts een beperkt aantal betalingsmogelijkheden aan. Een groot aantal biedt bijvoorbeeld alleen maar de creditcard aan als betaaloptie.
TakeItNow.com doet een aantal aanbevelingen voor het verbeteren van de efficientie van webwinkels. Zo hanteert TakeItNow de zogenaamde 7-secondenregel. Binnen die tijd moet de bezoeker weten wat er te vinden is in de webwinkel. Ook doet TakeItNow een aantal suggesties voor het verhogen van de zekerheid bij consumenten, bijvoorbeeld door het bieden van kwaliteitskeurmerken, en voor het verhogen van de interactie, bijvoorbeeld door het opzetten van een forum waar klanten reacties kunnen plaatsen.
Bron: Bizz nr. 5, p. 53, 3 p. / MarketingData