Webwinkels moeten gebruiksvriendelijker worden

Webwinkels moeten gebruiksvriendelijker worden

Consumenten kopen steeds meer online. Van de winkelmandjes bij online winkels wordt echter slechts 1 op de 5 uiteindelijk ook echt besteld en betaald. Volgens Niels Bouwman van Synq, dat onderzoek doet naar consumentengedrag, heeft dit vooral te maken met psychologie. Veel klanten durven uiteindelijk niet af te rekenen bij online winkels omdat ze onvoldoende zicht hebben op het hele verkoopproces.

Ook zijn veel webwinkels niet gebruiksvriendelijk en zijn ze dikwijls voorzien van incomplete informatie, aldus een onderzoek van Synq. Zo bieden veel webwinkels slechts een beperkt aantal betalingsmogelijkheden aan. Een groot aantal biedt bijvoorbeeld alleen maar de creditcard aan als betaaloptie.

TakeItNow.com doet een aantal aanbevelingen voor het verbeteren van de efficientie van webwinkels. Zo hanteert TakeItNow de zogenaamde 7-secondenregel. Binnen die tijd moet de bezoeker weten wat er te vinden is in de webwinkel. Ook doet TakeItNow een aantal suggesties voor het verhogen van de zekerheid bij consumenten, bijvoorbeeld door het bieden van kwaliteitskeurmerken, en voor het verhogen van de interactie, bijvoorbeeld door het opzetten van een forum waar klanten reacties kunnen plaatsen.

Bron: Bizz nr. 5, p. 53, 3 p. / MarketingData


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.